Pusser du opp LinkedIn-profilen din, tar du et skritt nærmere drømmejobben. Foto: ISTOCKPHOTO.COM
Alle som har vært jobbsøker de siste årene vet at LinkedIn ikke kan overses. Dette er nemlig næringslivets svar på Facebook.
Tjenesten er hovedsakelig et sted for å bygge og vedlikeholde det profesjonelle nettverket ditt, og brukes hyppig av rekrutteringsfirmaer og hodejegere når de er på jakt etter rett mann til rett jobb. Bruker du nettverket riktig, kan det være et stort steg nærmere drømmejobben.
Opprett en profil på LinkedIn nå:
Døråpner
Daglig leder og hodejeger Erlend Holmsen i Headhunt, forteller at den aller enkleste måten å bli oppdaget på i arbeidslivet, er via LinkedIn.
- LinkedIn er et av våre viktigste verktøy når vi skal ansette til nye stillinger. Enten bruker vi tjenesten til å «slå opp» kandidater vi allerede er interessert i, eller så leter vi etter nye mennesker gjennom generelle søk. Da legger vi vekt på kriterier som stillingsbeskrivelse, utdanning og kvalifikasjoner, tidligere stillinger og verv, sier Holmsen.
Han påpeker at tjenesten har blitt en stadig viktigere brikke i næringslivet, og de fleste profesjonelle headhuntere nå benytter seg av LinkedIn på et eller annet tidspunkt.
- Jeg vil tro dette også er gjengs for arbeidsgivere og HR avdelinger i større selskaper. Steller du godt med profilen din kan det åpne seg flere karrieremuligheter, sier han.
Optimaliser profilen din
For å vekke tillitt og oppmerksomhet hos potensielle arbeidsgivere er det viktig at profilen din er godt gjennomarbeidet.
- LinkedIn-profilen bør fylles ut som en forenklet utgave av CV-en din. Ikke fyll inn for mye, forsøk heller å være kort og konsis. Men, husk å ta med viktige ting som alder, bosted, utdannelse og nåværende jobbsted, sier Holmsen.
All kompetanse, erfaring og utdannelse er relevant.
- Ikke glem tillitsverv, sertifiseringer, relevante prosjekter og kortere kurs. Tenk på hvordan oppdragsgiverenskal legge merke til akkurat deg, sier han.
Søkemotoroptimaliserer du profilen din med nøkkelord fra den bransjen du ønsker å jobbe i øker sjansene for treff. Tenk på hva du ville søkt etter om du var i arbeidsgiverens sted.
Gode referanser
Astrid Valen-Utvik rådgivingsselskapet Valen-Utvik AS, har tidligere jobbet mange år med rekruttering og bemanning. Hun forteller at det hun legger mest vekt på, er at kandidatene har gode referanser på de ulike stillingene de har hatt.
- Jeg ser ikke helt behovet for å skille seg for mye ut i selve CV-delen. Noe av fordelen med LinkedIn, er nettopp at kandidatene presenteres på en enhetlig måte. God bruk av «Ferdigheter» og mange bekreftelser på de ferdighetene du har, er viktig. Har du i tillegg har et godt bilde av seg selv, og en god presentasjon, vil jeg si at det er en typisk god CV som vil generere mange treff, sier hun.
- Om du i tillegg er aktiv i LinkedIns mange fag- og interessegrupper, kan det være et godt fortrinn.
Det aller viktigste er at all informasjonen er oppdatert, og at det ikke er store hull i CV-en din som du ikke kan forklare.
Velg riktig bilde
Bilde er viktig, om ikke nesten avgjørende. Det er faktisk syv ganger høyere interaksjon på profiler med bilde, enn de uten. Men, hvilke bilde du velger kan vippe profilen din enten den ene eller andre veien.
- Velg et positivt bilde, som representerer deg på en god måte, og hvor du ser i kamera og viser en positiv, god holdning. Ikke bruk bilder tatt på fest eller som ikke viser deg fra en profesjonell side, og det aller viktigste; du må ha et bilde, sier Valen Utvik
Et fint profilbilde gir arbeidsgivere følelsen av at du er tilgjengelig og aktiv på LinkedIn. Men dropp for all del bilder du ville lagt ut på Facebook eller Instagram.
Unngå skrivefeil
Som i en vanlig jobbsøknad, er det viktig å luke ut alle skrivefeil. Har du mange skrivefeil er det stor fare for at du skiller deg ut «feil vei». Skrivefeil anses som slurv og latskap, og vil sjelden falle i god jord hos potensielle arbeidsgivere.
- LinkedIn- profilen er ditt utstillingsvindu mot verden. Har du mange skrivefeil, blir det det samme som at utstillingsdukken i vinduet har genseren på vranga og buksen feil vei. Du vil kanskje stoppe opp og undres hvorfor vedkommende som kledde på dukken ikke kunne vært litt mer nøyaktig - særlig når dukken er så synlig og representerer hva butikken står for, sier Holmsen.
Utvid kontaktflaten din
For at du skal få mest mulig ut av profilen din, er det viktig å ha mange kontakter. Legg gjerne til kontakter fra ulike miljøer og bransjer. Større variasjon gjør deg synlig for mange flere.
- Sørg hele tiden for å utvide kontaktnettverket ditt. Du treffer som regel mange nye mennesker i jobbsammenheng, på konferanser, privat eller i andre sosiale sammenhenger. Søk dem opp på LinkedIn og legg dem til som kontakter. Dette vil øke synligheten din og bidra til at du kommer opp i flere søk.
Anbefalinger fra tidligere kolleger
Til slutt vil Holmsen komme med et siste tips. For noen år siden kom det noe som heter «anbefalinger» på LinkedIn. Dette er en tjeneste hvor andre kan skrive en anbefaling om deg.
- Kommer jeg over profiler som har mange anbefalinger teller det positivt. Jo, flere anbefalinger du kan samle fra folk med relevant bakgrunn, jo bedre er det. Men, hold moren din og bestevennen din borte, da dette heller kan virke mot sin hensikt, påpeker Holmsen.
Husk at LinkedIn ikke er en garanti for å få drømmejobben, men et nyttig verktøy til å markedsføre deg selv.
Slik kommer du i gang
Logg inn på LinkedIn.com for å opprette en profil. Fyll deretter ut alle feltene som blant annet erfaring, utdanning, språk, kurs og ferdigheter.
- Språk: Velge det språket du er komfortabel med. I Dersom du ønsker en internasjonal karriere eller jobb i et selskap utenlands bør du vurdere å ha en profil på engelsk. Du kan også velge flere språk dersom du ser behov for det.
- Bilde: Velg et profesjonelt og bra bilde. Dette må på plass før du begynner å bruke profilen din aktivt. Ikke bruk et bilde der du er utydelig eller langt unna.
- Headline / overskrift: Dette er det viktigste feltet på profilen din. Det er dette feltet rekrutterere ofte søker på. Skriv en kort og presis setning, eller bruk tittelen din dersom den er forklarende. Tenk på dette som en salgssetning som skal få leseren til å ville se videre på profilen din.
- Sammendrag: Dette er ingressen til profilen din, og skal derfor oppsummere din kompetanse kort og presist. Skriv ned nøkkelkompetanse og vis gjerne konkrete eksempler på resultater du har oppnådd. Det er lurt å bruke ord for din kompetanse som du tror en rekrutterer vil søke etter.
- Ferdigheter: List opp nøkkelord som viser din kompetanse og hva du kan. Hva er du ekspert på/ hva kan du? Jo mer presis du er her, jo flere treff vil du få når rekrutterer søker etter kompetanse. Konsentrer deg om kjernekompetansen din.
- Erfaring: Skriv litt om hver enkelt stilling du har hatt, nevn all relevant arbeidserfaring. En rekrutterer ønsker å se hele utviklingen din. Skriv noen ord om hva du faktisk gjorde i jobben, og hvilke resultater du oppnådde. En tittel sier veldig lite.
- Utdanning: Inkluder alt du har av utdannelse. Dersom du var aktiv i studentverv under studietiden, fortell om dette her.
- Anbefalinger: Det er en fordel å ha anbefalinger på profilen. Dette kan være alt fra en god kunde, kollegaer eller en leverandør. Du kan velge å ikke vise en anbefaling på profilen din, eller sende den tilbake til avsender med kommentarer på hva du ønsker at de skal endre.
- Kontaktinformasjon: Her bestemmer du hva slags muligheter du ønsker å bli kontaktet for. Selv om du ikke søker ny jobb i dag, vet du aldri om det plutselig dukker opp et tilbud du ikke kan si nei til.
- Offentlig profil: Det er lurt å velge en offentlig profil som er synlig for alle. Det vil forbedre et google-søk på ditt navn og alle kan gå inn og se din profil.
I tillegg til disse elementene kan du legge til frivillig arbeid, priser du har vunnet, kurs, prosjekter, arbeidsprøver, presentasjoner etc. Alt dette vil bidra til at din profil blir enda bedre og selgende.
Kilde: Adecco
Daglig leder og hodejeger Erlend Holmsen i Headhunt. Foto: Michal Tomaszewicz
AKTUELT PÅ ONLINE
Jobbsøknaden som gir deg drømmejobben
- Jobbsøknaden er inngangsbilletten til et intervju.