Det har aldri vært lettere å få rent hjem

Bestill vask via WeClean med få klikk – trygt og etter eget behov.
WeClean

– Markedet for hjemmerenhold i Norge er enormt. Bare i Stor-Oslo er det anslått til å ligge på én milliard kroner i året, sier WeClean-gründer Kim Christian Haagensen til Online.no.

– Samtidig ser vi at tilbudet som eksisterer på det etablerte markedet i dag ikke alltid er godt nok. Det er dyrt med drift og logistikk – men dette er noe vi nå fikser med teknologien vår, sier Haagensen.

Enkel bestilling

Han startet opp WeClean høsten 2015, og siden har det gått i ett. Tjenesten skiller seg fra andre etablerte aktører ved å ta i bruk ny teknologi.

– Vi gjør det enkelt for deg å bestille vask av huset eller leiligheten med noen få tastetrykk. Da får du også den renholderen som passer best til de behovene du har oppgitt i bestillingen, sier Haagensen.

Dette er renholdere – WeClean kaller dem partnere – som er kvalifiserte gjennom en flertrinns utvelgelsesprosess, og som har gjennomført et profesjonelt opplæringskurs.

– Våre partnere er sikret en lovpålagt tarifflønn, og vi sørger for at alt gjøres hvitt ved at betalingen går via oss, sier Haagensen.

– Gir større frihet

Haagensen i WeClean

WeClean-gründer Kim Haagensen.

Han kan fortelle at det i dag er mellom fem og ti tusen personer som jobber fulltid med renhold i Norge i dag.

– Dette er gjerne utlendinger, og ofte er det snakk om folk som kommer hit til Norge for å bli en del av samfunnet.

Av totalprisen du betaler for renholdsjobben du har bestilt, går mesteparten til den som utfører den.

– Vår fordelingsnøkkel gir en større frihet for renholderne enn hos større vaskebedrifter, der det opereres med faste beløp. Måten disse tradisjonelle aktørene kan tjene mer på, er da å pushe renholderne til å vaske så mange timer som mulig, sier Haagensen.

Resultatet av denne friheten er også en bedre utført vaskejobb, mener han:

– Vi har renholdere som er mer fornøyde, fordi de kan senke skuldrene og gjøre en utrolig bra jobb den tiden de er der.

Motivert av tilbakemeldinger

Som mange andre nettbaserte tjenester, har også WeClean et tilbakemeldingssystem.

– Vi ber alle kunder om tilbakemeldinger etter hver rengjøring for å forbedre tjenesten av rengjøringspersonalet kontinuerlig.

– Også dette har vist seg å være en motiverende faktor, ved at den som vasker kan bygge sin egen «portefølje», sier Haagesen og utbroderer:

– Om du som kunde er veldig fornøyd med en som har vasket hos deg, kan du bestemme at det er han eller hun som skal gjøre jobben neste gang også. Da vil disse partnerne på en måte «eie» kunder.

I starten er det bare mulig å gi «karakter» til den som utfører vaskejobben, men det er ifølge Haagensen også planer om å gjøre systemet toveis.

Godt forsikret

Under bestillingsprosessen, som skjer via WeClean-appen til iPhone eller Android, kan du enkelt bestemme hvor mange timer som skal brukes – timene bestemmer igjen prisen.

– I det tradisjonelle vaskemarkedet er det ikke nødvendigvis sånn at du får et bedre produkt om du kjøper hvitt, ettersom de som jobber svart ofte kan være mer fleksible, sier Haagensen.

– Dette er en fleksibilitet som nå blir mulig via WeClean. Samtidig har vi en svært kundevennlig forsikringsavtale med IF, som sikrer både våre partnere og kunder mot skader opptil ti millioner kroner, sier Haagensen.

Populært på Online.no nå: