Facebook Messenger fester grepet i Norge

9 av 10 nordmenn mellom 16 og 35 år bruker Facebook Messenger på mobilen, og 4 av 10 oppgir at dette er deres viktigste kommunikasjons-app.
To mennesker tar selfie

Nye vaner med internett i lomma. Telenor Research har studert hvordan vi bruker smarttelefonene våre. Foto: Creative Commons

Bjørn Taale Sandberg

Bjørn Taale Sandberg er leder for Telenors forskningsavdeling.

På 1,5 år har Facebooks chat-applikasjon vokst kraftig og tatt igjen det forspranget Snapchat har hatt i Norge. Det viser en studie utført av Telenors forskningsavdeling.  

I undersøkelsen har forskerne tatt for seg bruken av applikasjoner og telekomtjenester på mobiltelefonen blant ungdom og unge voksne i en rekke land.  

Da tilsvarende undersøkelse ble utført i Norge i 2014, var det 52 prosent som brukte Facebook Messenger, mens andelen Snapchat-brukere var 72 prosent. Nå har begge en markedsandel på rundt 85 prosent i den aktuelle aldersgruppen.  

– Facebook Messenger har hengt etter Snapchat i popularitet de siste årene, men det er ikke lenger tilfelle. Begge brukes hyppig. Halvparten svarer at de bruker henholdsvis Snapchat og Facebook, sier forskningssjef Bjørn Taale Sandberg i Telenor.

Bytt til frihet før ferien

Viktigere enn Snapchat

I undersøkelsen ble de norske respondentene bedt om å rangere de ulike appene for kommunikasjon etter viktighet. Nesten annenhver (47 prosent) i den yngste gruppen fra 16-25 år mener Facebook Messenger er viktigst, mens 16 prosent rangerer Snapchat høyest. I den eldste gruppen, 26-35 år, regner én av tre Facebook Messenger som viktigst, mens 29 prosent svarer e-post og 14 prosent Snapchat.  

– Snapchat er nok fortsatt betraktet som en kanal der man holder uformell kontakt, men ikke nødvendigvis stedet der man tar opp viktige saker. Facebook Messenger blir gjerne ansett som hakket mer seriøs, kommenterer Sandberg.

SMS og samtaler fortsatt viktig

Tekstmeldinger og mobilsamtaler har fortsatt sterkt fotfeste blant unge smarttelefon-brukere i Norge. For én av to unge nordmenn er den vanlige mobilsamtalen regnet som viktigere enn alle andre former for kommunikasjon på smarttelefonen. I underkant av 25 prosent sier at henholdsvis SMS eller meldings-apper er viktigst.  

Som leder for Telenor Norges mobildivisjon, følger Bjørn Ivar Moen nøye med på utviklingen i kommunikasjonsvanene i Norge.  

– Jeg er noe overrasket over hvor raskt Facebook Messenger har vunnet terreng. En viktig årsak er nok deres enorme medlemsdatabase. I tillegg er det utvilsomt en bra app som er sømløst integrert med resten av Facebook, sier Moen. 

Myte om e-post for fall

De unge smarttelefon-brukerne har heller ikke lukket e-posten for godt. Nærmere 60 prosent mellom 16-25 år sier at de bruker e-post ukentlig eller oftere. Tilsvarende tall for aldersgruppen 26-35 år er drøyt 70 prosent, men med en høyere andel som sier at de bruker e-post daglig/flere ganger om dagen.  

– At e-post-bruk er mer vanlig i den eldste aldersgruppa er ingen overraskelse, men tallene stikker hull på myten om at de yngre ikke forholder seg til e-post. Min observasjon av nordmenns vaner er at e-post er forbeholdt de viktigste budskapene, mener Sandberg.

Populært på Online.no nå: