Skal du velge en dyr eller billig mobil?

Velg mobil i dag som støtter morgendagens tjenester.
mobiler

Ifølge TNS Gallups InterBuss-undersøkelse har over 80 prosent av oss har smarttelefon – og vi skifter stadig oftere. Kjetil Simonsen leder avdelingen som håndterer alt innkjøp av mobiltelefoner, nettbrett og mobilt bredbånd i Telenor. Her er hans tips til deg som er på jakt etter ny telefon. 

1) Hva skal du bruke telefonen til?

Hvis du er på jakt etter ny telefon, vet du jo en del om hva du er misfornøyd med, og bør kjøpe en som er bedre på det du etterspør.

- I tillegg kan svært mange få større utbytte av mobilen sin hvis man utforsker mulighetene utover å ringe, sende meldinger og surfe, sier Kjetil Simonsen.

Hans råd er å spørre om hjelp dersom du er i tvil. 

- Min sterkeste anbefaling er å minimum kjøpe en mobil som støtter 4G. Deretter ville jeg uten tvil kjøpt den mobilen som har best skjerm og kamera innenfor mitt budsjett, sier Simonsen.

2) Hva gjør en telefon dyrere enn en annen?

Det er en grunn til at en mobil koster dobbelt så mye som en annen. En dyr telefonmodell vil for eksempel gi bedre brukeropplevelse enn en billig modell. 
- Et av de mest fordyrende elementene i dag er materialvalget. Er telefonen for eksempel laget av metall fremfor plast, vil det ha mye å si for både prisen og kvaliteten på telefonen, forklarer Simonsen.
I tillegg vil telefonens prosessor og chipset, samt minnekapasitet, skjermkvalitet og kamera ha mye å si for prisen.
- Men det er viktig å tenke på at det nettopp er disse elementene som er de viktigste for å gi den beste brukeropplevelsen. For de aller fleste av oss vil derfor en dyrere mobil være å anbefale, mener Simonsen. 

3) Tenk på morgendagen

I tillegg til å ha flere og bedre funksjoner, vil en dyrere modell gjerne støtte flere tjenester enn en billig modell. 

- Det kan være seg for eksempel 4G, HD Voice, Valyou og kommende tjenester som Voice over LTE, Voice over Wifi, IPv6 og lignende. Det kan derfor være lurt å sette seg inn i hva som kommer, slik at du ikke kjøper en mobil i dag som ikke støtter morgendagens tjenester, er rådet fra Simonsen.

4) Hva er normalt «bra nok»?

Mange av oss bruker fortsatt telefonen mest til å snakke i. Hva som er «bra nok» er derfor selvsagt avhengig av hva du faktisk bruker telefonen til.

- Men vi ser at mange nordmenn bruker mobilen veldig aktivt, og gjerne tar i bruk nye tjenester og muligheter så snart de lanseres. Slike brukere bør velge den beste toppmodellen de har råd til, mener Simonsen.

 Er du derimot blant dem som stort sett benytter deg av basistjenestene, vil en billigere modell kunne være bra nok.

- Men skal du først kjøpe deg ny telefon, vil jeg anbefale på det sterkeste å bli litt mer nysgjerrig på hva du faktisk kan bruke telefonen til. Vi har for eksempel sett hvordan våre Internet For All-kurs har hjulpet mange brukere til å ta et ekstra steg i forhold til å se nytten av og ta i bruk nye tjenester, sier Simonsen. 

5) Design eller funksjonalitet?

Mange kjøper kanskje mobil ut fra design eller merke. Kjetil Simonsen anbefaler oss heller å ha fokus på hvor god mobilen er på de tingene som er viktig for deg.

- Personlig mener jeg en mobil bør brukes til så mye mer enn ringing, meldinger og surfing, og da skal man kjøpe en mobil som gjør at opplevelsen på alt man gjør er så god som mulig. Tenker du på dette, vil du få en langt bedre opplevelse med telefonen din, mener Simonsen. 

Sjekk de nye Samsung-mobilene her: