Reagerer du på at reklamen på Facebook er tilpasset deg? Foto: Onlineredaskjonen
Bruker du Facebook har du kanskje fått med deg varselet om at brukervilkårene oppdateres fra 1. januar, og i meldingen står det også at du automatisk godtar endringene om du fortsetter å bruke tjenesten.
Bestem hvem som skal se hva
Mange bekymrer seg for slike endringer, men hva innebærer det egentlig denne gangen?
I følge Facebook handler det om å gjøre det lettere for deg å få oversikt over hvem du deler informasjon med - og hvordan Facebook bruker informasjonen som registreres om deg.
Dette gjør Facebook blant annet med en interaktiv guide som du får tilgang til både på nettsiden og via mobilappen.
- Du finner den her: Grunnleggende om personvern
I appen finner du den ved å trykke på innstillinger-symbolet nede i høyre hjørnet og deretter på «Snarveier til personvern» og til slutt «Grunnleggende om personvern».
Her ligger korte guider som blant annet viser deg hvordan du bestemmer hva som skal vises i nyhetsoppdateringen din, hvem som kan publisere på din tidslinje og hvem som kan se hva du liker. Det kan være lurt å ta en kikk på denne guiden for å forstå mer om hvordan informasjonen din deles - og hvordan du kan kontrollere det.
Du blir eksponert for annonser som passer deg
Samtidig går en del av oppdateringen på at du godtar at Facebook samler inn mer informasjon om dine interesser og bevegelser på nettet, og at de viser deg annonser basert på denne informasjonen.
Facebook er som kjent gratis, og de tjener penger på å vise deg reklame. Da er det selvfølgelig også en fordel for annonsørene og Facebook at reklamen er tilpasset akkurat deg.
Det er viktig å huske på at denne informasjonen brukes anonymt, og at annonsørene dermed ikke ser informasjonen i tilknytning til ditt navn. Men Facebook krever altså at du godtar denne praksisen hvis du vil fortsette å bruke tjenesten.
Har du postet en «juridisk erklæring»?
Over helgen har mange postet statusoppdateringer med såkalte «juridiske erklæringer» som de håper skal beskytte rettighetene deres. Dette er gjerne bare kopier av teksten som mange brukte på akkurat samme måte sist Facebook oppdaterte brukervilkårene sine, og den har ingen effekt denne gangen heller.
Denne såkalte erklæringen har blitt postet og delt de siste dagene. Det er rett og slett bare tull.
Dette kan du gjøre
Det er nok ikke til å unngå at Facebook bruker informasjonen din, men det finnes enkelte ting du kan gjøre for å begrense og påvirke Facebooks tilpassing av reklamen – om du synes dette er ubehagelig.
Unngå å bruke Facebook-login på andre nettsider. Det gjør det nemlig lettere for Facebook å registrere bevegelsene dine også utenfor Facebook.
Ser du en reklame på Facebook du ikke liker, kan du trykke på den lille haken øverst i høyre hjørne av den og klikke på ”Jeg vil ikke se dette” eller ”Skjul alle annonser fra …”.
Det er ikke bare Facebook som bruker interessebasert markedsføring, og nettsiden Youronlinechoices.com som er satt opp av bransjen selv, lar deg begrense hvilke tjenester og selskaper (inkludert Facebook) som kan lagre informasjon om deg.
Facebook er verdens største sosiale nettverk med 1,3 milliarder aktive brukere verden over, og 2,2 millioner nordmenn er innom tjenesten hver dag ifølge Norsk Gallup.
Tjenesten ble opprinnelig utviklet for collegestudenter i USA av studenten Mark Zuckerberg i 2003, men åpnet for alle over 13 år i september 2006 og populariteten vokste raskt.
Plattformen er gratis for brukerne og finansiert av reklame, og selskapet har også tidligere mottatt kritikk for brukervilkårene som blant annet sier at brukerne frasier seg opphavsretten til det de legger ut.
AKTUELT PÅ ONLINE
Går internett fort nok?
Facebooksvindel
Mange av oss blir tagget i svindelannonser på Facebook
Påminnelse om dødsfall på Facebook
Ble bedt om å skrive en bursdagshilsen på Facebook-profilen til avdøde venninne.
Barn og sosiale medier
Ikke la barna gå seg vill i sosiale medier
Kom i gang med snapchat
Stadig flere bruker Snapchat til å sende raske beskjeder og delinger.