Her kan du sende varer og pakker med privatpersoner

Med den sosiale leveringstjenesten Nimber spleiser dere på utgiftene.
Nimber

Har du en sykkel, en sofa eller til og med en hund i Bergen som du skulle fått fraktet over fjellet?

Eller bor du i Honningsvåg og har glemt igjen en mobillader i hovedstaden?

I stedet for å ringe en budbiltjeneste kan du legge ut et oppdrag på Nimber – som kaller seg en «sosial leveringstjeneste».

Tjen en slant på turen

Ari Kestin

Ekspanderer: Nimber startet i Norge, men har flyttet hovedkvarterene til London, med Ari Kestin som sjef. Selv om det norske markedet fortsatt er størst, tror han det er på vei til å ta av internasjonalt. Foto: Nimber

Før de legger ut på tur, kan privatpersoner sjekke hva som finnes av oppdrag, og spare inn reiseutgiftene – kanskje til og med tjene en slant – ved å ta med noe på veien.

– Løsningen vår er annerledes, siden den kobler avsendere med helt vanlige folk. Vanlige folk gjør levering enkelt, praktisk og mer økonomisk, og gir en bedre opplevelse, sier Nimber-sjefen, Ari Kestin, til Online.no.

Tjenesten startet i Norge, med lansering 1. desember 2012 under navnet EasyBring.

Tre år og en navnekrangel med Posten senere, er de i ferd med å bli internasjonalt etablert under navnet Nimber, og har flyttet hovedkvarterene til London.

– Tilbakemeldingene fra våre brukere er fremragende, og at folk bruker tjenesten gang på gang er testamente til verdiskapingen vår, sier Kestin.

Kan gå i pluss

Nimber handler ikke nødvendigvis om å tjene penger, men om å spare dem – ved å spleise på utgiftene.

Gjennom nettstedet eller appen legger du i praksis ut et anbud, der du tilbyr en sum penger for bryet. Så kan du satse på svar fra noen som uansett skal kjøre strekningen, og kan plukke det med seg.

Som sjåfør, om du gjør et stort oppdrag eller mange små på rappen, kan du selvsagt gå i pluss.

Sendte toalett og frosker

Nimber går transportbransjen i næringen

Sosial levering: Gjennom Nimber kan privatpersoner sende pakker og varer med hverandre, når de uansett reiser samme vei. Trenger en kamerat i en annen by å få noe levert, kan en fremmed ta det med på toget. Foto: Pressemateriale fra Nimber.

– Folk sender alt mulig, fra møbler til bildeler, vanlige pakker, og gjenglemte ting som nøkler, mobilladere og bærbare datamaskiner. I tillegg ser vi et stort behov for hjelp med å levere kjæledyr, forteller Kestin.

Men det som startet med leveringer over de lange, tynt befolkede strekningene i Norge, har utviklet seg til også å bli noe ganske annet:

– Interessant nok så ser vi en økning i det at folk sender hverdagslige ting, som dokumenter og små pakker. I Oslo og London bruker folk det for ekspressleveringer, sier han.

Og den rareste lasten noen har tatt med?

– Så langt må det være et brukt toalett, og noen frosker.

Konkurrent til Posten?

At delingsøkonomien har inntatt budbil-markedet var kanskje et spørsmål om tid.

Det finnes allerede godt etablerte tjenester for å dele på overnattingssteder og biler mellom privatpersoner, og samkjøringstjenester der du kan finne skyss når du skal på reise.

Men vil det komme en tid der det er så enkelt å utveksle informasjon over nettet – for eksempel om hvem som reiser hvor, og som har kapasitet til å ta med seg en pakke – at det vil kutte behovet for en tradisjonell leveringstjeneste?

John Eckhoff

Supplement: John Eckhoff, pressesjef i Posten, tror ikke tjenester som Nimber vil eliminere behovet for tradisjonelle logistikktjenester. Han ser dem som et supplement mer enn en konkurrent – men de to var likevel i retten over navnet, «EasyBring». Foto: Posten

– Nimber er en aktør med virksomhet innenfor en helt spesiell nisje. De er et supplement mer enn en konkurrent. Forbrukerne er ulike og logistikktjenester må uansett være relevant og tilpasset de stadig mer vekslende behovene i dette markedet, sier John Eckhoff, pressesjef i Posten, til Online.no.

Han stiller seg tvilende til at behovet for en profesjonell logistikkleverandør vil forsvinne helt.

– Det kan oppstå nye og spennende samarbeidsformer. I takt med den veldige økningen innenfor e-handel, kan det bli behov for andre leveringsalternativer, sier Eckhoff, som ser Nimber og lignende tjenester først og fremst som drivkrefter for innovasjon.

Lagt navnestriden bak seg

Da Nimber kom på banen, opprinnelig under navnet EasyBring, kom det til en rettstvist med Posten om bruken av dette navnet, fordi sistnevnte bruker navnet Bring om sine logistikktjenester.

– Når aktører, uansett størrelse, i sin markedsføring eller på annen måte gjør bruk av merkenavn som kan forveksles med Postens branding, så ønsker vi å forhindre dette for å beskytte våre varemerker, forklarer Eckhoff.

Nimber mente likevel selv at de ville vinne kampen, begrunnet at verbet «å bringe» ikke skal kunne patenteres på denne måten. Likevel valgte de å trekke seg.

– At så sterke krefter la press på oss ledet oss til å revurdere navnet og heller bruke de begrensede ressursene våre på å bygge en flott tjeneste, sier Ari Kestin.

Er det trygt?

Selv om Nimber har ekspandert internasjonalt, kommer fortsatt om lag halvparten av oppdragene fra Norge. Kestin har imidlertid klokketro på at det vil ta av internasjonalt – ikke minst på grunn av samarbeid med eksisterende fraktselskaper og andre. Slike samarbeid er aktuelle også i Norge – de har allerede et prøvesamarbeid gående med Finn.no.

– I tillegg til Finn.no blir vi integrert i flere markedsplasser for å hjelpe deres samfunn med å få varene sine levert, forklarer han.

Kestin mener dette er trygt og sikkert.

– Vi forsikrer hver leveranse for 10 000 kroner, både avsender og mottager blir rangert for hver jobb, og vi har flere metoder for å kvalitetssikre begge parter for å forsikre oss om et ansvarlig brukersamfunn, sier Nimber-sjefen.

Han tror folk har flere ulike motivasjoner for å velge en slik løsning.

– For noen er det økonomi, for andre er det at det er bærekraftig og bekvemmelig. Det er mange som liker fellesskapsaspektet ved tjenesten, og som foretrekker å forholde seg til mennesker fremfor selskaper.

Populært på Online.no nå: