Slik svindles du på Facebook

Det florerer av falske annonser på Facebook. Her får du vite hvordan du avslører dem – og hva du gjør om du først har gått i fella.
facebook svindel annonser forbrukerombudet

Den nyeste Nike-kolleksjonen til 70% reduserte priser, RayBan-briller til en hundrelapp og designer-vesker til en promille av ordinær utsalgspris. Eksemplene er dessverre mange; du har garantert sett flere av dem selv. 

- Vær skeptisk

Tidligere i år endret riktignok Facebook deler av rutinene sine etter press fra Forbrukerombudet. Brukerne fikk mulighet til å blokkere annonser og sponsede innlegg de ikke ønsker å se. Samtidig varslet selskapet økt fokus på å luke ut useriøse, falske annonser. 

På tross av dette fortsetter rene svindelforsøk å dukke opp i annonsefeltet på Facebook, og Forbrukerombudet mottar jevnlig klager fra brukerne. Samtidig er det fortsatt slik at i prinsippet hvem som helst kan opprette en Facebook-annonse.

- Facebook sin egen kontroll av annonser er en automatisert prosess, og det er få krav som stilles for å få dem publisert. Nettopp derfor er vi opptatt av å kommunisere til brukerne at det er viktig å være skeptisk til disse annonsene, sier Helge Blyberg, Juridisk Rådgiver i Forbrukerombudet.  

Sjekklisten

Så hvordan skiller man en falsk Facebook-annonse fra en ekte? Her er de viktige tommelfingerreglene: 

  1. Dårlig språk:
    Mange stavefeil og ufullstendige setninger.
  2. Urealistiske påstander:
    Høres det ut til å være for godt til å være sant – da er det oftest nettopp det.
    «Gå ned 10 kilo på 2 uker med den til nå skjulte hemmeligheten om nooni-frukten»
  3. Før- og etterbilder:
    Det er strenge regler for bruk av før- og etterbilder i norsk reklame. Dette benyttes derfor i svært liten grad av seriøse aktører
  4. Google:
    Google alltid den aktuelle nettadressen for å se etter andres erfaring med annonsøren.
  5. Facebook-siden:
    Det hender at annonsene lenker direkte til en side på Facebook. Se etter tilbakemeldinger fra andre brukere, men vær oppmerksom på at svindlerne selv kan legge ut positiv omtale på slike sider. Se derfor også opp for uekte brukere. De skiller seg gjerne ut ved spesielle navn og ufullstendige profiler.  
  6. Nettsiden:
  • Språk: Som i annonsen bør også språket på nettsiden holde god kvalitet.
  • Merket: Kjente merkevarer blir ofte misbrukt i svindel. Sjekk derfor på merkets offisielle nettside om de har informasjon om falske nettbutikker.
  • Priser: Dersom dyre merkevarer plutselig er billige, er det all grunn til å bli mistenksom.
  • Kontaktinfo: Kontroller at det oppgis riktig kontaktinfo på siden før du gjennomfører et kjøp. 

Jeg har blitt svindlet – hva nå?

Dersom du opplever å ikke motta en vare du har betalt for, eller at varen ikke er i samsvar med annonsen, er det viktig at Forbrukerombudet varsles.

- Vi har mål om å få bukt med dette problemet. Nettopp derfor er det viktig at alle som opplever svindel i forbindelse med Facebook-annonser tar kontakt. Det samme gjelder om man ser en annonse man mistenker at er falsk. I tillegg oppfordrer vi brukerne til å benytte seg av Facebooks innebygde rapporteringssystem for å melde fra om saker som dette, sier Blyberg. 

Konkret hvilke rettigheter man har og hvorvidt det er mulig å få refundert penger, varierer imidlertid fra sak til sak. 

- Derfor anbefaler jeg å kontakte Forbrukerrådet for veiledning dersom man har en konkret tvist man trenger hjelp til å ordne opp i, avslutter han.

Har du tips om falske Facebook-annonser? Her kan du kontakte Forbrukerombudet.