Tesla Model S – et rullende nettbrett

Visst er bilen både miljøvennlig, lekker å se på og luksuriøs. Det mest imponerende er nok likevel den enorme berøringsskjermen i førerposisjon.
Tesla Model S

Tesla Model S ble historisk da den i september ble den første elbilen noensinne til å toppe lista over landets mest solgte biler. Vi tok turen til Teslas butikk på Skøyen i Oslo, for å se litt nærmere på folkets nye favoritt.  Her ble vi møtt av glinsende metall, hissige linjer og ikke minst – et lysende dashbord. 

Megaskjerm

At biler har berøringsskjerm i dashbordet er i og for seg ikke noe nytt. Ulike navigasjonsløsninger og kjørecomputere har vært tilgjengelig på en rekke bilmodeller i nærmere to tiår. 

Tesla tar det imidlertid til et nytt nivå. På Model S kan det virke som om de har montert en bil rundt den store berøringsskjermen, ikke omvendt. Kundekonsulent Laila Tekia gir oss en liten innføring, mens Onlineredaksjonens utsendte reporter trykker ivrig på den innbydende skjermen:  

– Computeren du finner i denne bilen er like kraftig som den du har hjemme. Siden bilen leveres med SIM-kort, vil du til enhver tid kunne koble deg på nett der det er tilgjenglig. 

Dermed kan du blant annet lese aviser, shoppe eller oppdatere Facebook fra førersetet. Bilen kommuniserer også med verksted og teknikere over 3G-nettet. Skulle det oppstå en feil vil denne rapporteres til Tesla, som deretter kontakter deg. Vil du til nærmeste verksted, kan du bruke nettet til å navigere deg dit.   

– Navigasjonssystemet bruker Google Maps, men straks du kjører inn i en tunnel eller befinner deg i et område utenfor dekning, vil GPS-en ta over automatisk.  

Den 17” store skjermen er ikke bare laget for navigering. Den lar deg også styre så godt som alle bilens funksjoner. Selvsagt er det både gasspedal, ratt og girspak i bilen, men her stopper det – og den mildt sagt enorme berøringsskjermen tar over.

Tesla Model S

Heftig lydanlegg

Undertegnede setter seg i det luksuriøse skinnsetet i førerposisjon og lar seg straks hypnotisere av den digre skjermen i dashbordet.  

Vi sveiper gjennom menyene på skjermen og finner raskt knappen for tilkobling av en ekstern enhet. Det oppleves svært intuitivt og brukervennlig. Få sekunder senere har vi koblet opp mobilen via Bluetooth.  

– Nå kan du også ringe fra skjermen. Om du vil kan du til og med bruke mobilens mediespillere, som for eksempel Spotify, til å spille av musikk fra mobilen. 

 Tekia trykker på skjermen. Opp kommer et bilde av bilen sett ovenfra med illustrasjoner av lyd.

– Her kan du stille inn ulike lydsoner, ut fra hvor bilens passasjerer sitter og hvilken musikk du spiller. 

I praksis betyr det at du kan spille av de evinnelige barneplatene for ungene i baksetet, samtidig som de voksne i framsetet kan føre en fornuftig samtale uten å bli gale. Anlegget i bilen kommer for øvrig med både vanlig FM/AM, DAB og nettradio. Her bør du med andre ord kunne finne musikk for enhver anledning.  

Juster bilen etter kjøremønster

En annen fiffig funksjon den innebygde datamaskinen kan by på, er at den lar deg justere bilens høyde og hardhet på fjærene ut fra kjøremønster og vekt på last. 

Skal du for eksempel ned fra en fortauskant, kan du heve bilen litt. Om du derimot skal håndtere de om lag 416 hestekreftene på en svingete landevei, vil du med fordel kunne senke bilen litt. Perfekt for hissige biljakter, eller når bestemor som er dårlig til beins skal sette seg inn i baksetet.  

Du har også mulighet til å justere mengden kraft som går fra bremsene til batteriet. Skal du kjøre i byen med hyppig bremsing, vil det være en fordel å stille bremsene slik at mye kraft tilbakeføres batteriet. Kjører du derimot på landeveien, vil du få en mykere kjøreopplevelse om du stiller bremsene slik at mindre kraft går til å lade batteriet når du bremser.  

Skjermen gir deg selvsagt også muligheten til å se hvilke dører som er låst, om du blinker og hvilke lys som står på. Dra fingeren over den, og se takluka gli bakover.   

Egen app

Etter å ha sett på noe av det bilens computer kan, blir vi ikke overrasket over å høre at Teslaen leveres med sin egen app til smarttelefon. Denne lar deg fjernstyre noen av bilens funksjoner, som å blinke med lysene eller tute med hornet. Gøy, men kanskje ikke så veldig nyttig. 

Da er nok muligheten til å sette på kupévarmeren en mer kjærkommen funksjon for frosne nordboere. Ett trykk på mobilskjermen, og du er sikret en varm mottagelse når kulden biter tak.

Appen lar deg også se hvor bilen er til enhver tid, så du kan se når noen andre kjører bilen. En løsning vi ser for oss at spesielt tenåringsforeldre vil sette pris på.

Rå elkraft

Nå er kanskje ikke Teslaen bilen du er mest ivrig på å låne vekk til en 18-åring med rykende ferskt førerkort. For til tross for at den er fritatt for moms og avgifter, koster de billigste modellene i underkant av 500 000 kroner. 

Vil du ha en litt heftigere modell med mer kraft, større batteripakke og heftig lydanlegg, kan en ny bil koste opp mot 800 000 kroner. 

Legger du så mye på bordet, får du bil som akselerer fra null til 100 på 4,4 sekunder. Dette er på høyde med en Posche 911 og krever en god porsjon sunn fornuft – to ord man vanligvis ikke forbinder med 18-åringer som nettopp har fått lappen. 

Med såpass heftig ytelse, er det kanskje ikke så rart at Tesla har lagt inn en automatisk varsling fra bilen, som går til en tekniker idet du slår av antiskrensen. 

Topp sikkerhet

Nå det er sagt, skal bilen være en av de sikreste du finner på veien. Med totalt fem av fem stjerner i den amerikanske sikkerhetstesten NCAP, er Teslaen et rimelig trygt sted å være om uhellet først er ute.  

Med en  batteripakke på om lag 700 kilo i bunn er Teslaen nærmest umulig å velte. Siden den ikke har motor i front, vil den også være adskillig sikrere enn en vanlig bil i en eventuell frontkollisjon. 

Greit å vite, når du fikler med den fantastiske berøringsskjermen langs E18.