- Du trenger ikke å være i nød for å ringe. Vi hjelper alle, sier radiooperatør Tord Kaupang i Tjøme Radio.
- Vi gjør alle feil, så det er ingen grunn til å være flau hvis du får dreggtauet i propellen eller går tom for bensin, sier Tord Kaupang, kystradiooperatør i Tjøme Radio.
Kaupangs arbeidsplass er i Horten, i øverste etasje på Kystverkets hus. Der sitter han foran fire dataskjermer som blant annet viser båttrafikken, informasjon om båtene og en logg over alle samtalene som kommer inn. Jobben hans er å lytte til de maritime radiokanalene.
Radiooperatøren understreker at du på ingen måte å være i nød for å kontakte Kystradioen.
Fra blåskjell til butikk
- Vi svarer på alle slags spørsmål; hvor nærmeste båtbutikk ligger, om blåskjellene er giftig akkurat nå og når brua i Porsgrunn åpner. Hvis det plutselig oppstår en nødsituasjon, havner imidlertid slike henvendelser bak i køen – men vi prøver å hjelpe alle.
Oftest er samtalene rutinepreget, men kommer det anrop fra folk i nød, går det ut melding umiddelbart over VHF.
Hvis anropet kommer fra en båteier med VHF-radio med lisens, ser Kaupang umiddelbart hvor vedkommende befinner seg. Så enkelt er det ikke alltid.
Beruset båtfører i nød
- Natt til en søndag ringte en mann fra mobilen sin. Han var langt fra edru og hadde tatt sjøveien hjem fra fest. Han hadde ikke peiling på hvor han befant seg, og lurte på om jeg kunne se på skjermen min hvor han var. Det kunne jeg selvsagt ikke.
I samarbeid med Hovedredningssentralen klarte de å lokalisere den berusede mannen via mobilsporing. Da lå båten hans og drev.
- Redningsskøyta kunne geleide ham trygt i havn, men det er viktig å presisere at det er straffbart å kjøre båt når du har drukket alkohol, sier Kaupang.
Vær beredt
Kaupang er opptatt av at folk ikke skal være redd for å ta kontakt, verken over VHF eller telefon. På den måten kan alvorlige ulykker avverges.
- Det er fort gjort å gjøre en feil. Det viktigste er at du som båtfører er forberedt på at du kan havne i en nødsituasjon. Du bør ha redningsvest, VHF-radio, øsekar, dregg og nødrakett om bord – uavhengig av båtstørrelse.
Takker for livet
Innimellom får Tord Kaupang og kollegene hans blomster, brev eller epost fra båtfolk som er takknemlige for at Kystradioen var der da de trengte hjelp.
- De takker for at de lever, og sier at de vet at det kunne gått så mye verre.
FAKTA
Telenor Kystradio
- Har ansvar for radiosambandet til sjøs, på oppdrag for den offentlig koordinerte redningstjenesten. Denne tjenesten sorterer under Justis- og beredskapsdepartementet.
- Det finnes fem kystradiostasjoner i Norge: Vardø radio i Vardø, Bodø radio i Bodø, Florø radio i Florø, Rogaland radio på Sola og Tjøme radio i Horten. De lytter til nødkanalene døgnet rundt og sørger for at båter som trenger det får hjelp.
- Har du ikke tilgang på VHF-radio, kan du ringe 120 fra mobiltelefonen. Da kommer du til nærmeste kystradiostasjon.
- I 2014 hadde kystradiostasjonene 6056 aksjoner på sjøen.
- Halvparten av båteierne har opplevd nødsituasjoner til sjøs. Det viser en undersøkelse foretatt av TNS Gallup for Telenor Kystradio.
- Tall fra Sjøfartsdirektoratet viser at 28 menn og 1 kvinne omkom i fritidsbåtulykker i 2014
- Det finnes rundt 750 000 fritidsbåter i Norge. Bare ca 29 000 av disse har lisensabonnement.
Dette er Maritim VHF
- Et åpent, internasjonalt radiosamband. I Norge styres dette systemet av Telenor Kystradio.
- Kanal 16 er den internasjonale nødkanalen.
Dette trenger du for å bruke radiosambandet
- VHF-radio. Den kan være enten håndholdt eller fastmontert i båten.
- Radiolisens. Lisensen gir deg et kallenavn og et identitetsnummer som er knyttet til din VHF. Dette er nødvendig for at redningen i en nødsituasjon skal fungere optimalt. Det påbudt å registrere maritimt radioutstyr i Norge.
- Sertifisering. Alle i båten kan bruke sikkerhetsutstyret, men én sertifisert bruker må være til stede. Sertifiseringen får du ved å gjennomføre en nettbasert eksamen.
AKTUELT PÅ ONLINE
Har du båt? Da bør du kjenne igjen denne!
VHF-radioen kan redde liv når du har problemer på sjøen.