En ny, god anledning til å laste ned Mitt Telenor

….og slå på Bluetooth på mobilen.
Rosenborg i cupfinalen

Foto: VR Foto / Rosenborg Ballklub

Om du var publikum på EM-playoff-kampen mellom Norge og Ungarn på Ullevaal den 12. november, eller den påfølgende cupfinalen mellom Rosenborg og Sarpsborg er det ikke helt sikkert at du ble fornøyd med sluttresultatene.

Men om du også hadde med mobilen din, kunne du som Telenor-kunde få en annen positiv overraskelse på Ullevaal - ved å være en av de første som fikk oppleve fordelene ved såkalte beacons, som Telenor testet ut på kampene.

Bedre opplevelse der du er

Telenor er samarbeidspartner med Fotballforbundet, og en langvarig støttespiller for norsk fotball. Det er én av grunnene til at dette prøveprosjektet skjer på Ullevaal. 

– Det er også en arena som er begrenset – vi vet hvorfor folk er der, og kan tilby noe konkret, sier Jens Harrison, dialog manager i Telenors mobilenhet. 

Telenor-kunder som hadde siste versjon av appen Mitt Telenor på mobilen (og Bluetooth påslått), fikk en hyggelig overraskelse servert på skjermen straks de kom inn på fotballanlegget.

– Litt som julaften

 Jens Harrison, dialog manager i Telenors mobilenhet

Jens Harrison, dialog manager i Telenors mobilenhet.

– Vi benytter disse anledningene til å se hvordan dette blir mottatt, sier Jens Harrison, dialog manager i Telenors mobilenhet, til Online.no. 

– Det blir litt som julaften. Du vet at noe kommer, men vet ikke hva du får.

For å levere denne tjenesten til kundene som strømmet på til anlegget, benyttet Telenor seg av såkalte beacons, som kommuniserer med Mitt Telenor-appen via Bluetooth.

Vi fulgte med når Telenor forberedte aktiviteten på Ullevaal.

Bluetooth-sendere

montering av beacons

Selve beacon-boksen ser ikke spesielt avansert ut. Men mulighetene den åpner opp for er mange.

Over et par formiddager sent i oktober gikk det to karer rundt med universalnøkler på Ullevaal, utstyrt med en stige, drill og et dusin små plastbokser: Beacons (se faktaboks). 

Beacons (også omtalt som «nettvarder») er små Bluetooth-sendere som i disse dager plasseres ut i millionvis over hele verden, i kjøpesentre, travle gater, kinoer, flyplasser, kafeer – og nå fotballstadioner. 

Med en radius på noen titalls meter sender de ut et unikt ID-nummer som kan snappes opp av en app på telefonen din, via Bluetooth. 

Én slik sender finnes nå ved hver inngang på Norges nasjonalanlegg for fotball. 

Har du Bluetooth aktivert, og er logget på med den seneste versjonen av Mitt Telenor-appen, vil appen få kontakt med nærmeste beacon på vei inn på stadion - godt mulig også på fremtidige kamper.

Med en gang du er i nærheten av en beacon med telefonen din, skjønner Mitt Telenor at du er på vei inn på kamp. Appen vil da gi deg et varsel med en liten oppmerksomhet for å krydre opplevelsen.

Digitale og fysiske verdener møtes

Slik teknologi er kommet for å bli. Ifølge Dagens Næringsliv er det spådd at så mange som 400 millioner beacons vil være plassert ut rundt om i verden innen 2020, og 85 prosent av USAs største detaljhandler sier de vil bruke det allerede fra neste år. 

En app på telefonen din som kjenner din søke- og kjøpshistorikk på nett, kan da for eksempel gi deg et relevant og godt tilbud idet du går inn i en forretning ute i den virkelige verden. 

– Bluetooth og beacons gir muligheten til å skape verdiøkning på en mer relevant måte. Vi kan helt enkelt nå ut til folk der de er – på deres premisser, sier Harrison. 

Et tilbud vil bare oppleves positivt dersom det er relevant og godt, og et budskap vil bare bli lest dersom det er interessant og engasjerende, mener han. Her har vi som avsender et stort ansvar – for at dette skal fungere, må vi tilby opplevelser som virkelig betyr en forskjell hverdagen.

Populært på Online.no nå: