Dette må du huske å flytte over til den nye mobilen

Mye går av seg selv – men ikke alt. Her er huskelisten.
Dette må du huske på når du skal bytte mobil

Takket være SWAP, har det aldri vært enklere å bytte til akkurat den mobilen du måtte ønske: Du slipper å betale for hele mobilen på én gang – og det er bare én av mange fordeler.

Men så var det alt dette som ligger på den gamle mobilen, som du gjerne skulle hatt på den nye. På mange modeller er det gode løsninger for ting som bilder, kontakter, notater og så videre – iPhone har for eksempel iCloud, og Android-brukere kan sikre det meste i skyen (se faktaboksene for flere gode tips).

Likevel er det noe innhold som ikke blir med automatisk over på den nye mobilen. Her er noe det vanligste du må huske på:

Overfør elektroniske billetter

Mange reiseselskaper lar deg nå bruke elektroniske billetter på mobilen, og sjansen er derfor stor for at du har et månedskort eller lignende som du vil overføre til den nye mobilen.

Du kan overføre Ruter-billetter på flere måter

De aller fleste appene har løsninger for dette, og de krever ofte noen manuelle grep. Blant annet lar NSB deg overføre periodebillett til en ny enhet gratis to ganger per billett, og Ruter har flere løsninger: Du kan overføre via iCloud eller Googles backup-løsning, manuelt i appen, eller via kundesenteret.

Merk at noen apper knytter billettene til en unik app-kode – det kan derfor være greit å sjekke denne før du sletter appen på den gamle mobilen. Undersøk hvordan ditt lokale reiseselskap arrangerer slik overføring av billetter – og husk å gjøre dette i god tid før du står der i billettkontroll!

BankID på mobil og mobilbank

Takket være BankID, slipper du å ha med en egen kodebrikke overalt – tjenesten lar deg enkelt verifisere deg via mobilen.

Denne sikkerheten er imidlertid knyttet til SIM-kortet ditt, og ikke til selve mobiltelefonen. Dersom du beholder SIM-kortet ditt fra den gamle mobilen, trenger du altså ikke gjøre noe.

Har du derimot også fått nytt SIM-kort, må du ta en tur innom nettbanken din, slette den gamle avtalen om BankID på mobil, og opprette en ny.

De fleste nettbank-apper krever også at du verifiserer deg med nettopp BankID første (eller hver) gang du logger deg inn på den nye mobilen – før du eventuelt får satt en egen kode eller lignende.

Informasjon i spill og apper

De aller fleste apper og spill har i dag gode systemer for overføring av informasjon – enten det handler om hvor langt du har løpt i en treningsapp eller high-scoren din i et spill.

Ofte sikres dette via backup-systemene til iCloud eller Google-kontoen din, eller det kan være knyttet til en annen innlogging, brukerkonto eller skybasert lagring.

Om det er noen apper eller spill du bruker mye, bør du likevel sjekke opp om disse automatisk tar vare på og overfører informasjonen din, eller om du må gjøre noe manuelle grep – så slipper du å starte helt på nytt i et spill, for eksempel.

For eksempel krever Jodel at du manuelt overfører såkalt karma, dersom du beveger deg fra iOS til Android – eller omvendt.

Aktivere totrinns-verifisering på nytt

Dersom du har sikret kontoene dine med to-trinnsbekreftelse, og bruker en egen app til dette, må dette sannsynligvis måtte settes opp på den nye mobilen for hver av tjenestene du har sikret.

Husk sikkerheten!

Til slutt er det viktig å sørge for at innholdet på den nye mobilen er godt nok sikret, slik at uvedkommende ikke får tilgang på den.

Bruk en kode som er sikker nok, og aktiviser gjerne fingeravtrykk eller lignende for at den sikre løsningen skal være praktisk i bruk.

Populært på Online.no nå: