– De vanligste telefonene vi får, er fra kunder som sliter med å sette opp utstyret for å koble på internett, sier kundeansvarlig Robert Mathiesen hos Telenoreksperten.
– Om du har problemer med datamaskinen eller mobilen, er det mye raskere og enklere å ringe oss enn å ta med datamaskinen til en forhandler eller et verksted, sier Aisa Maria Phan, teamleder for Telenoreksperten.
– Vi har veldig mange fornøyde kunder. De er glade for å slippe å ta med datamaskinen ut av huset for å få hjelp, sier Aisa Maria Phan, teamleder for Telenoreksperten.
Ved å ringe Telenoreksperten kan du få kyndig og personlig hjelp fra en av Telenors kundebehandlere. Telenoreksperten er en betalt tjeneste, men krever til gjengjeld ingenting om problemet ikke blir løst.
Phan forteller at gjennomsnittstiden for en telefonsamtale er på ti minutter.
– Dermed havner kostnaden for de fleste godt under 300 kroner, sier hun.
Det som er unikt med Telenoreksperten er at de ikke bare kan hjelpe deg over telefon. Ved å gå inn på siden for fjernhjelp før man ringer, kan de kundeansvarlige fjernstyre datamaskinen og løse problemet for deg.
Hva er det så flest folk har problemer med? Her er de fem mest stilte spørsmålene til Telenoreksperten:
1. Hvordan får jeg tilgang til internett?
– Man får tilsendt et modem og en veiledning. Følger man denne veiledningen skal man kunne koble seg på internett. Skulle det oppstå spørsmål underveis så kan vi hjelpe til med dette, forklarer kundeansavarlig Robert Mathiesen.
– En vanlig problemstilling er man ikke husker passord for trådløst tilkobling. Man kan finne og endre passord om ønskelig via Mine Sider på telenor.no.
2. Hvorfor får jeg ikke sendt eller mottatt epost?
– Mange installerer en epostklient for å kunne laste ned og sende e-poster fra datamaskinen. Microsoft Outlook og Windows Live Mail er de mest vanlige. Man finner veiledninger for oppsett av disse på Telenor.no, men fremgangsmåte kan variere en del avhengig av hvilken versjon man bruker. Ringer du oss kan vi sette opp e-posten for deg via fjernhjelp, sier Mathiesen.
Robert Mathiesen og de andre kundebehandlerne hos Telenoreksperten har en vegg full av mobiltelefoner, slik at de raskt kan gi svar til kundene.
3. Er datamaskinen min sikret mot virusangrep?
– Alle bør undersøke om de har et antivirusprogram installert, at det er oppdatert og at det ikke kommer noen feilmeldinger når det startes opp, sier Mathiesen.
4. Hvordan setter jeg opp printeren min trådløst?
– Dette problemet oppstår ofte etter at man har byttet modem, for da må man sette opp printeren på nytt. Det finnes programvare til dette, men den kan feile. Da må det gjøres manuelt. Blir det for komplisert kan du ringe oss, slik at vi går inn på datamaskinen din via fjernstyring og gjøre dette for deg, forklarer Mathiesen.
5. Hvorfor fungerer ikke programmene mine etter oppdateringen til Windows 10?
Microsoft lanserte nylig sitt nyeste operativsystem, Windows 10. Stadig flere installerer denne versjonen på sin datamaskin. Mathiesen forklarer at noen programmer kan ha problemer med å samarbeide med dette operativsystemet:
– Maskinvareoppdatering kan føre til at programmene du har installert på maskinen ikke fungerer slik de skal. Spesielt oppstår dette problemet når det kommer en helt ny versjon av operativsystemet. Dette kan komme av at utviklerne av programvaren ikke har rukket å komme med en tilpasset versjon, sier han, og avslutter:
– Hvis kundene skulle oppleve problemer etter oppgradering til Windows 10, kan vi hjelpe til med det.
Robert Mathiesen hos Telenoreksperten har tilgang til et stort utvalg av data- og mobilutstyr, slik at problemene kan identifiseres raskt.
FAKTA: TELENOREKSPERTEN
Telenoreksperten hjelper deg med data og nettverk, mobiler og mobilt bredbånd og bredbånd.
Telenoreksperten er tilgjengelig på telefon:
820 90 100
i tidsperioden 08-22 på hverdagene og 10-22 i helgene. Det er ikke mulig å bruke tjenesten fra utlandet.
Prisen er 26,- per minutt, med en makspris på 598,-
Har du kjøpt nytt bredbåndsabonnement får du en gratis samtale til Telenoreksperten.
Gjennom en programvareløsning kan kundebehandlere fra Telenoreksperten gå inn på din datamaskin via fjernhjelp, så lenge du er koblet til internett.
Før du ringer Telenoreksperten bør du prøve dette: skru mobilen, nettbrettet eller datamaskinen av og på. Noter feilmeldingene du har fått. Sjekk at alle kontaktene sitter godt.