Denne nye gavekortsvindelen bør du være obs på
Ekspert advarer mot svindel med gavekort fra Apple: – Blir du lurt, er pengene ansett som tapt.
Se for deg at du blir kontaktet av en gammel venn på Facebook. Kanskje en tidligere studievenn eller kollega? Vennen din forklarer at du har vunnet en iPad i en konkurranse. Men før du kan hente ut gevinsten får du denne meldingen:
«Du må kjøpe et Apple gavekort for å bli med 🤗 Bare send meg koden bak, så får du Ipaden i posten 🤩»
Om du opplever noe lignende bør varsellampene gå, uansett hvor godt du kjenner vedkommende. Dette kan nemlig være et eksempel på en «Apple-gavekortsvindel».
«Apple-gavekortsvindel» er en ny type svindel som har blitt stadig mer utbredt, forklarer Linn Monsen, advokat i HELP:
– Vi opplever at det kommer en del henvendelser der kunden blir lurt til å kjøpe Apple-gavekort og deretter oppgi kodene på gavekortet til svindlerne.
Utfordringen med slike saker er at man allerede har kjøpt et gavekort med viten og vilje, og derfor ikke er beskyttet av forsikring eller finansavtaleloven. Slik sett har man ikke mulighet til å kreve noe tilbake, verken fra banken eller Apple.
– Blir man lurt av gavekortsvindel er pengene ansett som tapt, forklarer hun.
Er du bekymret for nettsvindel? Med sikkerhetspakken SAFE fra Telenor kan du ringe HELPs advokater for rådgivning om du er usikker på om du er i ferd med å utsettes for gavekortsvindel, eller om du behøver hjelp til å håndtere andre typer svindelforsøk.
Ofte en såkalt «Messenger-svindel» bak
Nordmenn forsøkes svindlet – og blir svindlet – over nettet hver eneste dag. Som oftest er det ikke avansert hacking som ligger bak. Man slipper heller kriminelle selv «inn døra», forbi alle sikkerhetssperrene som ellers ville stoppet svindlere fra å komme inn.
Dette gjelder også med «Apple-gavekortsvindel». Som i det innledende eksempelet, er det gjerne en såkalt «Messenger-svindel» som ligger bak – men det kan like gjerne også skje via telefon.
En «Messenger-svindel» går ut på at svindlere tar seg inn på sosiale medier-kontoer, for eksempel Facebook og utgir seg for å være en venn, bekjent eller et familiemedlem.
Dette kan til og med skje med profiler du kommuniserer med på daglig basis – der den du kjenner er blitt hacket og har mistet tilgang på kontoen sin.
Så her gjelder det å være forsiktig med hvem du kommuniserer med og hva du deler med andre i sosiale medier, også via direktemeldinger.
Advokat Monsen tar opp et eksempel med en som ble lurt:
Linn Monsen er advokat i HELP Forsikring og hjelper SAFE-kunder.
– Personen ventet en pakke på døra. For at leveringen skulle gjennomføres måtte han betale litt underveis med «Apple-gavekort», sier Monsen.
Andre har kjøpt gavekort fra Apple for høye summer og sendt avgårde gavekortkodene, forteller hun:
– Svindlerne er raske med å tappe kortene for summer, og da har skaden allerede skjedd.
Disse tegnene bør du være obs på
Havner du i en situasjon hvor «Apple-gavekort» foreslås som digitalt betalingsmiddel, bør du med andre ord være klar over at du sannsynligvis utsettes for et svindelforsøk.
– Et annet tegn du bør være obs på er om budskapet er «for godt til å være sant», legger Monsen til:
Har du, helt ut av det blå, vunnet masse penger? Er verdifulle gaver på vei til din postkasse, og det eneste du trenger å gjøre for å cashe inn er å betale med et «Apple-gavekort»? Da bør du nok tenke deg om to eller tre ganger.
Også Apple advarer selv mot denne typen gavekortsvindel, og påpeker at du aldri må bruke Apple-gavekort for å betale for noe annet enn varer og tjenester fra Apple. De minner også om at du aldri må oppgi koden på baksiden av gavekortene til noen andre.
Spiller på troverdighet
Svindlerne er dessuten dyktige til å spille på troverdighet, følelser og tidspress for å lure deg.
De kan nemlig utgi seg for å være alt fra en fetter som trenger hjelp til å betale en sykehusregning til en nabo som forventer å motta en pakke i posten.
– Dette kan skje på Facebook eller andre kontaktflater der man i utgangspunktet kjenner folk. Det trenger ikke være svindel fra et ukjent nummer eller en merkelig mail.
– Selv om en forespørsel kommer fra en troverdig kilde, så bør du aldri gi fra deg personlige opplysninger som BankID, kortnummer eller lignende, advarer Monsen.
Hun minner om muligheten SAFE-kunder har til å rådføre seg med HELPs advokater:
– Om du er bekymret for nettsvindel, oppfordrer vi til å ta kontakt med HELP. Ingen spørsmål er for dumme, det er bare å ringe.
Dette er SAFE
SAFE er en sikkerhetspakke fra Telenor som sørger for at du surfer trygt med mobilen, blir varslet hvis informasjon om dine betalingskort eller e-postadresser havner på avveie, og får hjelp hvis du blir utsatt for ID-tyveri.
SAFE inkluderer tre tjenester:
SAFE WiFi
SAFE ID-vakt
SAFE Svindelforsikring
SAFE koster 129 kr/mnd. Tjenesten er tilgjengelig for alle, også for deg som ikke er Telenor-kunde.