Nasjonal Sikkerhetsmåned:
Fagdirektør Roar Thon fra Nasjonal Sikkerhetsmyndighet. Bilde: Telenor
1. oktober gikk startskuddet for Nasjonal sikkerhetsmåned. Dette er en nasjonal dugnad som arrangeres i regi av Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS).
Formålet er å gjøre folk mer bevisste på informasjonssikkerhet, nettbruk og hvordan vi kan beskytte oss selv best mulig på nettet.
Utnytter mangel på kunnskap og bevissthet
Som en del av den offisielle åpningen, inviterte Telenor fagdirektør Roar Thon fra Nasjonal Sikkerhetsmyndighet til å holde foredraget «Mennesket er hackerens beste venn».
I foredraget tar Thon for seg hva det er mulig å gjøre noe med, og hva du som ansatt og privatperson kan bidra med i kampen mot nettkriminalitet. Han påpeker at vår mangel på kunnskap, bevissthet og god atferd på nettet utgjør en av de største sårbarhetene.
- Altfor mange går rundt i den tro at noen sitter med en av- og på-knapp til internett. Noen tror internett-trafikk inn og ut av landet blir sjekket av en grensekontroll som gjør det mulig å stanse digitale spioner, hackere og nettsvindlere, sier han.
Nasjonal Sikkerhetsmåned retter seg i hovedsak mest mot bedrifter. Men, det er viktig å merke seg at alle kan bli rammet av dataangrep på nett.
Vi er vår egen sikkerhetsansvarlig
Private og sensitive opplysninger som ID, helseopplysninger, BankID, passord og kredittkort er i dag salgsvare, og er derfor svært attraktivt blant nettkriminelle.
Ifølge NorSIS må folk flest bli mer bevisst på bruk, deling og spredning av informasjon, ikke bare i sosiale medier, men på nettet generelt. Hva klikker du på mens du er på nettet? Hvem deler du din private informasjon med i sosiale medier? Og ikke minst - hvilken informasjon deler du?
- Ved å være bevisst på hva og hvordan du deler informasjon, gjør du det vanskeligere for nettkriminelle å stjele informasjon fra eller gjøre innbrudd på pc-en din, sier de.
Nye metoder
Metodene for nettkriminalitet er stadig i endring. De siste årene har vi sett en stor økning i e-postangrep, der målet er å lure folk til å legge igjen sensitiv informasjon. Det som imidlertid er nytt, er at svindlerne ikke lenger kun henvender seg via ukjente e-postadresser.
Da selvangivelsen ble tilgjengelig 1. april i år, var det mange som fikk tilsendt en e-post som tilsynelatende kom fra Skatteetaten. I e-posten stod det at du hadde 6874,44 kroner til gode. E-posten var skrevet på dårlig norsk, og var et klassisk svindelforsøk som vi har sett flere eksempler på den siste tiden.
- I dette gamet er det ikke flaut å la seg lure. Det vi kjemper mot er ikke lenger gutteroms-hackere, men profesjonelle aktører som ustanselig jobber med å forbedre teknikkene og spisse angrepene. Så vi må forsøke å holde tritt, ved jevnlig å bidra med litt mer kunnskap, sier Bente Brunsgård i Telenor.
Slik lød e-posten som angivelig skulle være fra Skatteetaten. Bilde: Telenor
Beskytt datamaskinen din
Dessverre er det slik at en datamaskin din alltid vil være utsatt for angrep. Til syvende og sist er det hver enkelt av oss som er siste skanse i kampen mot svindlere, hackere og skadelig programvare.
I tillegg til å bli mer bevisst, bør du derfor beskytte pc-en din med en skikkelig sikkerhetspakke. Som et av de fremste programmene på markedet sikrer Norton Internet Security deg mot alle typer angrep, slik at din netthverdag blir tryggere.
Med Telenor Bredbånd og Mobilt Bredbånd får du én lisens av virusprogrammet inkludert. Helgarder deg mot nettkriminalitet og oppdater til siste versjon av Norton Internet Security i dag.
FAKTA
Nasjonal Sikkerhetsmåned
Nasjonal Sikkerhetsmåned arrangeres av Norsk Senter for Informasjonssikring (NorSIS) for fjerde år på rad.
NorSIS er en del av regjeringens helhetlig satsing på informasjonssikkerhet i Norge, og faglig underlagt Justis- og beredskapsdepartementet.
Ved å jobbe forebyggende og regelmessig med en ekstra fokus i oktober hvert år er det NorSIS sitt ønske og mål at alle i Norge blir litt mer opptatt av å sikre sin egen og arbeidsgiverens informasjon.
Gode passordrutiner
Et godt passord er lett å huske for deg, men vanskelig å gjette for andre.
- Passordet bør være så lett å huske for deg at du ikke trenger å skrive det ned.
- Bruk forskjellige passord til de ulike brukerkontoene og tjenestene.
- Passord bør være så langt som mulig: Lag en egen huskeregel til passord. F.eks. ha en kort setning som er lett å huske, for å så legge til noe unikt til hvert passord. Et eksempel er «Alle fugler, små de er i nettbanken» og «Alle fugler, små de er i faceboka»
- Bytt passord med jevne mellomrom eller hvis du tror det er kommet på avveier. Hvis du har sterke og unike passord, så er det ikke nødvendig å bytte så ofte.
Kilde: Sikkert.no
«Ting å se etter» for å avsløre falske e-poster:
1. Ventet du denne eposten?
2. Ville det være naturlig at du mottar den?
3. Kjenner du avsender
4. Stemmer lenken med teksten (hold musepeker over lenken)?
5. Gir henvendelsen fornuft, er innholdet relevant for deg?
6. Les nøye hva som står, se etter inkonsistens og språklige feil
7. Stemmer avsender overens med budskap?
8. Kommer det fra en fornuftig adresse?
9. Stemmer hele bildet? Avsender, innhold, budskap?
10. Haster det veldig?
11. Nysgjerrighet – pirrer den?
12. Spiller den på frykt? F.eks: vi sletter data eller tar pengene dine.
13. Spiller de på gjenkjennelse? De oppgir å kjenne deg/ vi er samme båt.
14. Spiller de på lykketreff? Du får et tilbud som er for godt til å være sant.
15. Se etter tegn på at henvendelsen er til deg (adressert og rettet) spammere vet ikke hvem du er. De som kjenner deg vil sende med navnet ditt.
AKTUELT PÅ ONLINE
Tar strupetak på svindlerne
1,5 millioner svindelforsøk over telefon har blitt stoppet i år.