Disse appene får strykkarakter av Forbrukerrådet

Slik avslører du en versting.
Disse appene får strykkarakter

Foto: iStock LP ©2016/montasje

De aller fleste av oss har fullt av ulike apper på mobilen. Tar du en grundig gjennomgang av dem vil du mest sannsynlig finne flere urovekkende punkter hvor appene bryter med ditt personvern.
I en undersøkelse gjort av Forbrukerrådet i 2015, viser det seg at også flere norske apper tar seg store friheter på brukernes bekostning. Blant verstingene finner du blant annet VG, Norlis e-bokleser, Wordfeud, Finn.no, Yr, Gule sider og Vipps.

Forbrukerrådets gjennomgang viste at:

  • VG-appen vil vite nøyaktig hvor du er med den tynne begrunnelsen at de vil vise deg været, en tjeneste som ligger godt gjemt i menyen.
  •  Vipps sender brukerinformasjon til Facebook uten grunn. Det ble også funnet en mindre sikkerhetsbrist i tjenesten (DNB er varslet).
  • Norlis e-bok-app ber om en rekke tilganger vi ikke forstår at den trenger, slik som brukernes lokasjon.
  • Wordfeud kan endre vilkårene uten varsel og kaste deg ut uten grunn.
  • Finn-appen krever ekstremt vide rettigheter til brukerens innhold, i den grad at Finn tar over eiendomsretten hvis de bearbeider bilder i annonser.
Skjermdump av fremgangsmåte

Slik går du frem på nyere Android-telefoner for å sjekke appenes ulike tilganger. Samme kan gjøres på iPhone. Foto: Skjermdump.

Slik sjekker du telefonen din

Har du allerede mange apper på telefonen, men er usikker på hvilke tillatelser de krever, gå inn på app-innstillinger. 

Her er oppskriften på en nyere Android-telefon:

  • Gå til Innstillinger > Apper > Appstyring > Nedlastet > Trykk på appen du vil gjennomgå.
  • Scroll ned til Tillatelser. Føler du at appen har tilgang på mer enn det som er naturlig, kan du velge å avinstallere den. Dette gjør du på samme sted.

– Husk at selv om appen er avinstallert og slettet fra telefonen din, kan den i enkelte tilfeller fortsatt ha data om deg. Dette gjør den så lenge du har en brukerkonto. Jeg anbefaler derfor at du sletter eller deaktiverer denne før du fjerner appen fra mobilen, sier fagdirektør i Forbrukerrådet, Finn Myrstad.

Finn Myrvold

Fagdirektør i Forbrukerrådet, Finn Myrstad. Foto: Pressefoto Forbrukerrådet

Andre muligheter på Apple

Ved å gå inn på Instillinger > Personvern, kan du gå inn på de ulike appene og redigere hvilke tilganger de skal ha. Går du for eksempel inn på Mikrofon kan du velge hvilke apper som skal ha tilgang til telefonens mikrofon. Du kan også endre på enkeltilganger som GPS, kalender, kamera og kontakter.

Vær obs på dette før du laster ned

Her er fagdirektørens beste tips til hva du bær være litt ekstra oppmerksom på før du laster ned en ny app:

  • Søk litt på nettet for å finne informasjon om appen. Se også på brukeromtaler. Virker appen seriøs? 
  • Les gjennom brukervilkårene. Hvis disse er helt uforståelige og for lange (noe de dessverre ofte er), ta heller en titt på hvilke tilganger appen krever. Disse bør være godt begrunnet. 
  • Still deg selv kritiske spørsmål før du laster ned noe. En kart-app trenger logisk nok tilgang til din GPS-posisjon for å fungere optimalt. Men trenger egentlig en bilderedigeringsapp det?
Skjermbilde fra fremgang for Apple

Her ser du hvilke tilganger du som iPhone-bruker kan gå gjennom på telefonen. Foto: Skjermdump.

– Må gjøres enklere

Myrstad er opptatt av å skape større bevissthet rundt apper og personvern, og hvilke rettigheter man egentlig har som forbruker.
– Undersøkelsen vår viste at flere av appene henter ut mer informasjon enn de trenger, sporer brukere uten god grunn, og krever urimelige rettigheter til brukerinnhold, nevner fagdirektøren.

Myrstad tror mange av app-leverandørene har en viktig jobb å gjøre når det kommer til å utarbeide enklere og mer forståelige brukervilkår, som også ivaretar forbrukernes personvern.
– Da blir det også lettere for brukeren å forstå hvilken informasjon appen egentlig krever, og hva det brukes til. Er det helt urimelig burde det i alle fall være et alternativ å skru av enkelte innstillinger, sier fagdirektøren.

Ikke bare penger som ble overført

I februar i år ble det mye oppstyr rundt Vipps da det ble kjent at pengeoverføringstjenesten til DNB sender personinformasjon til Facebook hver gang du overfører eller mottar penger.

– Alle de norske appleverandørene vi har vært i dialog med, har samarbeidet godt. I de aller fleste tilfeller er opplevelsen vår at de ønsker å ta kritikken på alvor, sier Myrstad.

I en kommentar til Aftenposten forteller informasjonsdirektør i DNB, Even Westerveld, at banken allerede har løst sikkerhetsbristen og er glade for at Forbrukerrådet har fokus på dette.

Når det gjelder Forbrukerrådets påstand om at Vipps sender brukerinformasjon til Facebook uten grunn, har Westerveld følgende kommentar: 

– Vipps sender ikke personlig og identifiserbar informasjon til tredjepart. Heller ikke informasjon om hva kundene foretar seg inne i Vipps. Dette minner om såkalte «cookies» som de fleste norske nettsider bruker, slik at markedsføringen som deles med folk gjennom Facebook er mest mulig relevant.

Schibsted glad for debatten

Ingvild Næss, ansvarlig for personvern i Schibsted Media Group, sier i en kommentar til Aftenposten at hun er glad for debatten.

– Schibsted og VG er i full gang med å lage enda tydeligere vilkår som bedre beskriver hvilke data som samles inn og hvordan de brukes. Schibsted og VG har høye ambisjoner på personvern og jobber kontinuerlig for å bli bedre og tydeligere, sier Næss.

Hva ville du sagt hvis en app solgte bildene dine? Se Forbrukerrådets kampanjevideo under.

Populært på Online.no nå: