Søk
Meny

Trodde hun gjorde en kjempedeal: Ble svindlet i falsk nettbutikk

Camilla ble svindlet i falsk nettbutikk

Da Camilla Holme Tvedt (33) kom over en annonse med et knallgodt tilbud på en tredemølle, slo hun til. Lite visste hun at det hele var svindel.

– Jeg scrollet på mobilen en kveld, da det plutselig dukket opp en annonse på Facebook. Annonsen var for en tredemølle jeg hadde ønsket meg lenge, og prisen var svært redusert på grunn av lagertømming, forteller Camilla.

Hun hadde ikke hørt om nettbutikken før, så hun sjekket kommentarfeltet under annonsen. Der var det flere positive kommentarer fra fornøyde kunder. Hun leste også om produktet inne i nettbutikken, alt så proft og ekte ut.

Den lave prisen på 999 kroner forsvarte hun for seg selv med nettbutikkens store fokus på lagertømming.

– Dette var jo noe jeg hadde ønsket meg lenge, så det var det perfekte tilbudet for meg.

Falsk annonse FB

SVINDEL-ANNONSE: Annonsen så helt ekte ut, med norske tekster og autentisk bilde (illustrasjonsbilde).

Høysesong for svindel

I førjulstiden øker nettshoppingen kraftig. Dessverre betyr det også at mengden svindelforsøk øker.

– Nå er det ikke bare høysesong for nettshopping, det er også høysesong for svindel, sier Thorbjørn Busch, sikkerhetsrådgiver i Telenor.

Thorbjørn Busch

Han anbefaler forbrukere å være ekstra på vakt, både når det gjelder annonser i sosiale medier og knallgode tilbud som sendes ut via SMS-er og e-poster.

– Tenk deg om en ekstra gang før du klikker noe hjem i postkassen. Søk heller opp varen i nettbutikker du kjenner til, i stedet for å trykke på ukjente lenker. Særlig nå når vi går inn i shoppingtåka, sier han.

Busch advarer spesielt om falske hentemeldinger, som det florerer av i disse tider.

– Vær svært forsiktig med å trykke på lenker i slike meldinger. Mange av disse er svindelforsøk.

Visste du at?

  • 1,2 millioner nordmenn ble svindlet på nett i 2022.

  • Den aller mest utbredte formen for svindel er tilfellene hvor offeret betaler for en vare eller tjeneste som de aldri mottar.

  • Det er særlig aldersgruppen 18 til 34 år som opplever å bli svindlet. 39 prosent i denne aldersgruppen har opplevd å bli svindlet, mot et gjennomsnitt på 26,6 prosent.

Kilde: Norsis

Merket at noe skurret

I euforien av å ha kommet over det gode tilbudet, la Camilla tredemøllen i handlekurven. Hun betalte med visakortet sitt, og det var ingenting mistenkelig ved selve bestillingsprosessen.

Det var da hun fikk ordrebekreftelsen på e-post, at hun begynte å ane ugler i mosen:

– Der man pleier å se de siste fire tallene i kortnummeret, var det bare fire nuller. Det stod ingenting om forventet leveringstid, og jeg fant heller ikke noe organisasjonsnummer.

Camilla med mobil

Herfra reagerte Camilla raskt. Hun sjekket om nettbutikken fantes på proff.no, men der fant hun ingenting. På Trustpilot fant hun ingen anmeldelser, og det dukket heller ikke opp noe mer informasjon om nettbutikken da hun googlet den.

– Jeg hadde en veldig dårlig følelse, så jeg sendte nettbutikken en melding på Messenger, forteller hun. 

Falsk annonse 2

Falsk kundeservice: Camilla fikk svar fra «nettbutikken», men ingen videre dialog etter det.

Under kontaktinformasjon fant hun et telefonnummer som hun søkte opp uten å få noen treff. E-postadressen var også mistenkelig, da den ikke lignet en vanlig kundeservice-e-post.

– Jeg skjønte jo at jeg hadde blitt svindlet, men jeg forsøkte likevel å kansellere bestillingen.

Falsk annonse 3

Camilla saumfarte selve nettbutikken igjen og så at de hadde 30 dagers angrerett. Men da hun trykket på mer informasjon om dette, var det bare et tomt felt der. Like etterpå forsvant både Facebook-siden og nettbutikken, og Camilla var 1000 kroner fattigere.

– Det var skikkelig surt! I ettertid ser jeg jo at jeg burde reagert på den rimelige prisen, men jeg tenkte jo at det var lagertømming, forteller hun.

Gjør deg tryggere mot nettsvindel

  • Nettvern+ er et forsterket sikkerhetsfilter som blokkerer falske nettsider og beskytter deg mot svindel når du handler på nett.

  • Hittil i år har Nettvern og Nettvern+ blokkert over 500 millioner svindelsider.

  • Nettvern+ er inkludert i alle bredbåndsabonnement og utvalgte mobilabonnement fra Telenor.

Les mer her

Svindlerne spiller på tidspress

Ifølge sikkerhetsrådgiver Thorbjørn Busch er svindelen Camilla ble utsatt for et såkalt digitalt bedrageri, men det er også en form for phishing – i og med at hun har gitt fra seg kortinformasjon. Han er ikke overrasket over at den falske nettbutikken brukte begrepet lagertømming.

– Det som kjennetegner nesten all svindel, er fokuset på følelser og tidspress. Svindlerne ønsker at du skal gjennomføre handlinger før du rekker å tenke deg om, forteller Busch.

Han anbefaler å stoppe, tenke og sjekke før du slår til på et godt tilbud. Særlig når det gjelder nettbutikker du aldri har hørt om før.

7 av 10 nettsider er falske

Svindlere sender ut enorme mengder meldinger og e-poster hver dag i forsøk på å lure deg.

– I løpet av de siste tre månedene har Telenor blokkert 227 millioner besøk til svindelsider på nett. Og bare i oktober blokkerte vi 2,5 millioner svindel-SMS-er, forteller Busch.

Men han påpeker at de ikke klarer å stoppe alt.

– Det er jo nesten litt katt og mus det her. Vi blokkerer svindelsider, og svindlerne oppretter nye. Telenor gjør svært mange sikkerhetstiltak, men det er viktig at du som forbruker også er på vakt.

Han setter det litt på spissen:

– Når det er veldig mye tilbud, er det som regel veldig mye svindel. Det er lurt å ha i bakhodet inn mot juleshopping, avslutter Busch.

5 tips for tryggere netthandel

  1. Hvis et tilbud er for godt til å være sant, er det mest sannsynlig det.

  2. Vær varsom med å trykke på lenker i hentemeldinger du får på SMS eller e-post.

  3. Oppsøk nettbutikker via butikkenes offisielle URL-er.

  4. Gjør grundig research hvis du skal handle i en nettbutikk du ikke har hørt om før.

  5. Aktiver Nettvern+ i Telenor-abonnementet ditt for ekstra beskyttelse.