Tar strupetak på svindlerne

1,5 millioner svindelforsøk har blitt stanset i år. Kan du hjelpe oss å stoppe flere?
Telenor struper svindlerne

Fra venstre: Thomas Holst-Jæger, Karl Walter Høye, Karl Magnus Rabben, Kåre Aunan og Ole Johnny Vigdal

Svindelforsøk over telefon: Skrekkhistoriene er mange. «Microsoft» slår på tråden og sier at de kan «hjelpe» deg med PC-en. Sannheten er at de prøver å lure til seg sensitiv informasjon.

Telenor stopper tusenvis av slike samtaler hver uke. Vi trenger din hjelp for å stanse flere.

Sperrer nummer

Det fungerer slik: Telenor Kundeservice og Politiet får innspill fra forbrukere om mulige svindelforsøk. Disse blir verifisert, for å sikre at det faktisk dreier seg om svindel. 

- Når svindelforsøket er identifisert, sperres det aktuelle nummeret i Telenors nett. Det gjør det umulig for dem å komme gjennom, sier Thomas Holst-Jæger i IT Voice. 

Effektiv løsning

Løsningen har vist seg å være svært effektiv: I løpet av første halvår har hele 1,5 millioner samtaler blitt stanset. 

- Volumet varierer veldig fra måned til måned. Men så fort vi oppdaterer sperrelisten med ny info, ser vi raskt effekt, sier Karl W. Høye i Telenors sikkerhetsavdeling. 

- Kundene våre er opptatt av sikkerhet. De har allerede gitt mange gode tilbakemeldinger på løsningen. Det er viktig at Telenor tar sikkerheten til kundene sine på alvor. Dette handler om samfunnsansvaret vårt, avslutter Høye.