7 tips mobiltyvene hater

Her er knepene som tar innersvingen på kjeltringene.
mobiltyveri

Hvis uhellet først er ute kan du sørge for at skurken får minst mulig ut av tyveriet. Foto: iStock LP ©2016

Du har sjekket alle lommer og tømt veska, og nå merker du at panikken er i ferd med å overmanne deg: Mobiltelefonen er borte – stjålet! 

Det er dessverre ikke unikt: Forsikringsselskapene erstatter stjålne mobiler for flere millioner i året. Det første tipset vi kan gi, er selvsagt å ikke ha mobilen løst i baklomma, eller et annet utsatt sted.

Men når skaden først har skjedd, er det en stor fordel om ikke tjuvradden også får tilgang til alle private data som e-post, Facebook og SMS-meldinger. Ikke bare mobilen, men den sensitive informasjonen den inneholder kan faktisk også ha verdi.

Her er en sjekkliste du bør følge for å forebygge skaden ved et tyveri, og tips om hva du bør gjøre når ulykken er ute:

1. Husk solid passord og PIN

PIN-kode

Aldri bruk 1234 eller fødselsåret ditt som PIN-kode, og husk å bruke forskjellige passord på de ulike applikasjonene og tjenestene du bruker. Lengre passord som er en kombinasjon av tall og store og små bokstaver er alltid å foretrekke. 

2. Aktiver skjermlåsen

Touch ID

I tillegg til PIN-koden for SIM-kortet bør du også ha en skjermlås. Dermed kan ikke tyven få brukt telefonen, selv om vedkommende setter inn et nytt SIM-kort.

Mange har en fire- eller sekssifret tallkode også som skjermlås. De fleste nye mobiler tillater imidlertid at du i også kan tegne et mønster, bruke et passord som består av en kombinasjon av bokstaver og tall, eller bruke en fingeravtrykkleser. Alt dette vil være like sikkert enn en tallkode, men mer praktisk i daglig bruk. 

Nå kommer også iris-skannere, så du kan låse opp telefonen via det unike mønsteret i øynene dine. Dette finnes i Samsung Galaxy S8, og er garantert noe vi vil se mer til, det skal nemlig enda tryggere enn fingeravtrykk.

3. Still inn sporingsprogram

Innebygget i både iPhone- og Android-mobiler er programvare som lar deg lokalisere telefonen.

På iPhone, gå til Innstillinger > iCloud > Finn iPhone for å se over og aktivere innstillingene. 

På Android må du i Google-innstillingene – les egen guide. Fra de samme innstillingene er det mulig å fjernslette all data på mobilen, og dermed forsikre deg om at ingen får tilgang på dine personlige filer og informasjon.

4. Aktiver automatisk sletting av data

Autolås

I sikkerhetsinnstillingene på mobilen kan du velge at alt innhold skal slettes automatisk hvis noen taster inn feil kode på skjermlåsen nok ganger, for eksempel etter 10 eller 15 forsøk.

Det er imidlertid verdt å være litt forsiktig med denne funksjonen om du har små barn, som kan finne på å taste feil kode mange ganger på rad ...

5. Ta sikkerhetskopier

Husk å sikkerhetskopiere data som du er redd for å miste – spesielt bilder, som ikke kan erstattes.

Som privatkunde hos Telenor har du lagringstjenesten Min Sky inkludert i abonnementet ditt. Da kan du stille inn slik at bildene dine lagres automatisk i skyen, og du kan hente dem ned igjen til en ny telefon.

6. Er uhellet ute – sperr abonnementet og mobilen

Om du er Telenor-abonnent bør du sperre abonnementet på Mine Sider. Alternativt kan du ringe 09000, hvor du får mulighet til å sperre abonnementet via telefonmenyen.
Dersom du er i utlandet, kan du ringe +47 915 09 000.

Husk også å anmelde tyveriet til politiet som kan sperre selve mobiltelefonen. Les mer her om hva du bør gjøre dersom du mister eller blir frastjålet mobilen.

7. Tegn forsikring

Kjøper du mobil med SWAP, får du skjermforsikring automatisk inkludert.

Du kan også kjøpe SWAP Plussforsikring for 59 kroner per måned. Da får du full dekning ved skade, tap og tyveri. Er du uheldig og mister eller ødelegger mobilen din, melder du bare skade, så får du tilsvarende erstatningsmobil neste virkedag. Du betaler 500 kroner i egenandel ved første skade eller tapt mobil.

Har du allerede SWAP-avtale og ønsker å bestille SWAP Plussforsikring kan du kontakte Kundeservice på 09000. Merk! Det er karantenetid på 30 dager før du kan melde skade hvis du kjøper SWAP Plussforsikring i etterkant.

SWAP forutsetter et FRIHET, Yng- eller U18-abonnement. Ved bytte av mobil må du inngå ny SWAP-avtale på 24 mnd. og levere inn din gamle mobil. Ved innbytte slettes utestående beløp opptil 12 mnd. Det er ingen binding på mobilabonnement. Se vilkår på telenor.no/swap.

Populært på Online.no nå: