Over 50 år og mann? Pass deg for e-postsvindlerne

Denne gruppen lar seg oftest lure.
Voksne menn

Om du blir utsatt for svindel, er det viktig å ta grep raskt. Foto: Getty Images/iStock LP ©2016

Statistikk fra Nordea viser at menn mellom 55 og 64 år er de som oftest lar seg lure av e-postsvindel.

Hvordan foregår det?

Simon René Magnussen, ansvarlig for nettbanksikkerhet i Nordea, forteller at det blir stadig vanskeligere for vanlig nettbrukere å skjelne svindel fra ordinær e-post.

- I forrige måned gikk mange i en felle der svindlere ga seg ut for å være Skatteetaten, forteller Magnussen. Det holder altså ikke at avsenderen er kjent og troverdig. Forbrytere kan få falske nettsider til å se svært ekte ut.

«Ditt skatteoppgjør er klart» var tittelen på e-posten som lokket mottakerne til å åpne og lese. I den tilsynelatende troverdige e-posten fantes en lenke som var svært fristende å klikke på: «Sjekk skatteoppgjøret ditt her» sto det i lenketeksten.

Lenken førte til en falsk side som utga seg for å være Altinn. Her tastet mange intetanende brukere inn sine mest sensitive personopplysninger. I virkeligheten gikk disse opplysningene rett til svindlerne, som forsøkte å ta seg inn i de respektive bankene.

Heldigvis ble svindelforsøket fanget opp i tide, og ingen ble frastjålet penger.

Hvorfor er 50-åringen så lett å lure?

I fjor gikk Nordea ut med oppsiktsvekkende statistikk som viste at menn i aldersgruppen 55-64 er sterkt overrepresentert som ofre i phishing-saker.

Tallene baserte seg på samtlige brukernavn som var forsøkt misbrukt over en tomåneders-periode. Det virker ikke som om dette har forandret seg noe særlig.

- Stikkprøver som vi gjennomfører jevnlig, viser at dette fremdeles er en klar tendens, sier Simon René Magnussen. Han er forsiktig med å peke på enkle årsaker til at det er slik. Det er ingen klare svar på hvorfor denne aldersgruppen har lettere for å klikke på ugunstige lenker. Men det kan henge sammen med at yngre generasjoner har mer forståelse for hvordan internett virker.

Hva som gjør at menn er lettere å lure enn kvinner, finnes det heller ikke klare svar på. Kanskje går skurkene målrettet mot grupper de antar har god økonomi? Statistikken er imidlertid sammenfallende med statistikk fra andre land viser oss at det uansett er nødvendig å ta faren for e-postsvindel på alvor.

I forbindelse med årets Cyber Security Month i oktober vil mange bedrifter i hele Europa, blant annet Nordea, ha kampanjer om sikkerhet på nett utover høsten.

E-postsvindel

Eksempel på svindelforsøk på e-post

Tror du at du kan ha blitt lurt? Meld fra!

Seniorrådgiver i Norsk senter for Informasjonssikring (NorSIS), Hans Marius Tessem oppfordrer alle til å melde fra dersom uhellet er ute. På den måten kan mørketall gjøres om til nyttig statistikk.

Mange kvier seg for å anmelde slike saker i frykt for å bli oppfattet som lettlurt.

- Jeg vil ikke si at de som blir lurt er naive. Skurkene spiller på vår menneskelighet og utgjør dermed en trussel for selv de beste av oss, Vi må huske at på internett kan hvem som helst utgi seg for å være hvem som helst, advarer Hans Marius Tessem.

Slik unngår du å bli lurt

Typiske virkemidler innen svindel er bruk av frykt, fristelser og tillit. Den beste måten å sikre seg mot svindel, er å utvise generell årvåkenhet når du er på nett og i sosiale medier:

  • Vær tilbakeholden med å dele informasjon, spesielt med mennesker du ikke kjenner.
  • Om du kjenner avsender men finner henvendelsen mistenkelig, er det grunn til å være på vakt.
  • Vær oppmerksom på henvendelser som spiller på fristelser, frykt eller tillit – og som vil få deg til å gjøre en aktiv handling.
  • Vurder avsenderen, og sjekk retningslinjer for nettsider- og tjenester.
  • Unngå å utlevere personlig eller finansiell informasjon på e-post, over telefon eller nett uten videre.

Om du skulle blir utsatt for svindel, er det viktig å ta grep raskt:

  • Anmeld saken til politiet
  • Kontakt dine bankforbindelser og kredittkortselskap dersom din finansielle informasjon har kommet på avveie.

Populært på Online.no nå: