Bli en sosiale medier-ekspert, du også!

Med disse triksene kan du sprite opp din profil på nett.
sosiale medier

Hekta på «likes»? Enten man vil det eller ikke: de sosiale mediene har kommet for å bli - samtidig som flere og flere lar seg oppsluke.

Det mange kanskje ikke vet, er at de mest seriøse brukerne av nettsteder som Facebook, Twitter og Instagram har plukket opp et repertoar av små triks for å gjøre profilen sin mer spennende.

Her kan du lære hvordan.

1. Kort og godt

Er oppmerksomhet rundt din tweet eller statusoppdatering helt tilfeldig? I en undersøkelse av PR-selskapet Buddy Media, kommer det frem - kanskje ikke overraskende – at kortere meldinger blir oftere lest.

På Twitter ligger allerede grensen for antall tegn på 140, men på Facebook kan man i teorien skrive en hel novelle i statusfeltet, om ønskelig. Interessant nok ligger likevel den ideelle tegnlengden for en statusoppdatering på 40 tegn.

Med 40 tegn vil setningen se slik ut.

Holder du deg innenfor cirka 40 tegn, vil du i følge undersøkelsen få 66 prosent flere «likes» og svar enn de som bruker flere setninger. Kanskje verdt et forsøk?

2. … timing!

Timing kan være viktig i mange sammenhenger – man bør for eksempel ikke erklære sin evige kjærlighet etter et første stevnemøte.

Om ikke akkurat like viktig i sosiale medier, så er det i hvert fall en dokumentert måte å øke sin svarprosent på.

Den samme undersøkelsen viser i den forbindelse at folk flest er mer aktive på torsdager og fredager – det vil si, de dagene hvor vi begynner å bli lei av jobb og mer glad i å distrahere oss selv.

Videre røpes det at tilstedeværelsen i sosiale medier er 32 prosent høyere i helgene. Selv om disse dataene knapt kan kalles vitenskapelige, indikerer i det minste tallene at det kan lønne seg å vente med å bytte profilbilde til slutten av uka.

3. Stabil frekvens

Bør jeg skrive én statusoppdatering for hver kaffe jeg drikker? Bør jeg publisere tre hysterisk morsomme bilder av katter i dress som gjør hverdagslige ting det er helt unaturlig for katter å gjøre?

Sannsynligvis ikke. Undersøkelser har vist at den gylne grensa for hvor ofte man oppdaterer, ligger relativt lavt. For best respons på Facebook bør man for eksempel ikke publisere noe mer enn to ganger om dagen.

På Twitter, som er tuftet på en mer høydynamisk strøm av informasjon, ligger grensa på 14.

Glem likevel ikke at denne forskningen er gjort med hensyn til markedsføring – siden de fleste av oss tross alt ikke er produkter, trenger ikke all deling gjøres av behov for å maksimere mengden oppmerksomhet.

Lykke til!