Kjøp mat på nett eller fra mobilen. Få den levert hjem på døra.
Noen tastetrykk på mobilen eller datamaskinen og vips, noen timer senere er esken med dagligvarer klar for henting, eller levert på døren. Den vanlige turen i butikken kan være i ferd med å dø ut.
- Dagens kunder er blitt krevende. Kundens krav og forventninger har økt i takt med den teknologiske utviklingen. «Ett klikk unna» er ikke lenger bare en klisjé dyrket frem av teknologibedriftene, men den faktiske hverdagen til dagens forbrukere oppsummert i tre korte ord, sier Johanne Kjuus, fagsjef for handel i Virke.
Det norske dagligvaremarkedet er i endring. Stadig flere nordmenn får matvarer levert hjem.
Matbutikker på nett øker med 600 prosent i året
Det funker på samme måte som tradisjonelle dagligvarebutikker - bare på nett. Du kan teste ut Dagligvareexpressen.no, Dagligvaredirekte.no, Matnet.no, Retthjem.no og Kolonial.no.
- Vi tilbyr fullt utvalg av dagligvarer til selvplukk, sier Karl Alveng Munthe-Kaas i Kolonial.no, som har et samarbeid med Rema 1000.
Selskapet tilbyr både hjemlevering, samt henting på 22 hentepunkter. De har vokst i rekordfart med en anslagsvis vekst på 600 prosent det siste året, ifølge bedriften selv.
- Netthandel i Norge vil på sikt bli like stort som i naboland som Storbritannia, som nå har passert fem prosent av total dagligvarevolum og vokser raskt i markedsandel, sier Munthe-Kaas.
Det samme tror daglig leder Or Hayat i Dagligvaredirekte.no.
- Vi tror netthandel av dagligvarer vil fortsette å øke og ta stadig større jafs av det totale dagligvaremarkedet. Dagligvarer på nett er for matvarebransjen hva Netflix er for TV; bedre, raskere og samlet sett billigere. Vi tror stadig flere norske forbrukere vil få opp øynene for dette, sier han.
- Ikke bare kan man spare tid og penger, man sparer også miljøet ved at færre mennesker trenger å sette seg i bilen for å komme seg til butikken, sier Hayat.
Enkel og trygg betaling trekkes også frem som en positiv del av den nye trenden. Noen krever betaling med kort ved bestilling, andre ber om betaling via faktura eller trekk fra kort et par dager etter levering.
- Skepsisen til råvarekvaliteten har blitt bevist unødvendig, og garantiordninger gjør at kunden ikke lengre frykter for kvaliteten på hva som blir levert på døra, skriver Virke i sin rapport Dagligvarehandelen 2015.
Ferdige matkasser
Mange velger også å bestille såkalte matkasser sammen med ferdiglagde oppskrifter for hele uken. For kun få år siden var dette svært utenkelig for mange, men nå har tilbudet og antall aktører på markedet økt.
- Vi ser en stor utvikling i markedet, så det er viktig å henge med, sier informasjonsansvarlig Kim Arne Hammerstad i Adamsmatkasse.no.
Selskapet tilbyr et utvalg av matvarekasser med menyer utarbeidet av gründer og landslagskokk Adam Bjerck.
- Konseptet ble utviklet fordi vi følte at familiemiddagen har sklidd ut. Vi ønsket derfor å gi folk middagen tilbake med hjemkjøring av råvarer og oppskrifter, sier Hammerstad.
Kundene forventer tilpasninger, så nå tilbys kasser for barnefamilier, ekstra sunne kasser, allergitilpassede kasser, eller kasser for de med dårlig tid.
Godtlevert.no skilter med rundt 30.000 aktive kunder. De leverer også middagskasser hjem på døren, og tilbyr forskjellige ukesmenyer komponert av Ole Martin Alfsen og hans kokketeam. Også her velger du mellom forskjellige kasser, etter hva som passer deg best.
- Dette er et tilbud som passer for alle som ønsker en litt enklere og mer inspirerende middagshverdag, sier PR- og markedsansvarlig Maren Aas Nakken i Godtlevert.
- Hver uke får du levert nye spennende oppskrifter og råvarer av god kvalitet, sier hun.
Konseptet fremstår godt tilpasset småbarnsfamilier der den berømte tidsklemma er overhengende, uten at alle leverandørene selv ønsker å definere målgruppen for konseptet så smalt.
Kundene er både travle barnefamilier, par og single, ifølge selskapene selv.
VELG DIN LEVERANDØR
Kolonial.no
- Konsept: Tilbyr fullt utvalg av dagligvarer til «selvplukk», i tillegg til middagsoppskrifter som da dekker samme område som matkasser. Har hjemlevering / henting på valgte hentepunkt.
- Område: Oslo, Bærum, deler av Asker, og deler av Akershus.
- Kunder: Flere tusen kunder i alle aldre, fra 18 til 96, med særlig overvekt av barnefamilier.
- Betaling: Varene blir betalt med kort ved bestilling.
- Kolonial.no
Retthjem.no
- Konsept: Leverer alt innen dagligvare med 3500 varelinjer.
- Område: Stor-Oslo inkludert Drammen, Vestby, Øvre og Nedre Romerike.
- Kunder: Rundt 3500 kunder. Miks av bedrift- og privatkunder.
- Betaling: Faktura sendes per post.
- Retthjem.no
Dagligvarexpressen
- Konsept: Dagligvarebutikk på nett. Bestill før kl.14, og få varene levert samme ettermiddag fra kl.17, mandag til fredag. Tilbyr også et utvalg middagsmenyer.
- Område: Leverer i Oslo, Bærum, Asker, Drammen, Gardermoen og Ski.
- Kunder: Private husholdninger.
- Betaling: Sjåførene har kortterminal, slik at du kan betale ved levering.
- Dex.no
Matnet.no
- Konsept: Pakker, plukker og leverer dagligvarer. Kundene velger selv varene de ønsker fra nettbutikk.
- Område: Sandefjord/ Tønsberg/ Stokke og Oslo.
- Kunder: Cirka 85 prosent firmakunder, cirka 15 prosent privatkunder.
- Betaling: Kortbetaling ved levering, faktura for bedrifter.
- Matnet.no
Dagligvaredirekte.no
- Konsept: Leverer dagligvarer til små og middels store bedrifter, barnefamilier og eldre som har vanskelig for å gjøre egne innkjøp. Selvplukk fra over 4000 produkter.
- Område: Oslo.
- Kunder: Nærmere 1000 registrerte kunder, hvorav 80 prosent er ukentlige kunder.
- Betaling: Med kort via Nets. Gratis levering ved bestilling over 700 kroner.
- Dagligvaredirekte.no
Matbox.no
- Konsept: Leverer matvarer fra netthandel hovedsakelig til bedriftskunder, men også noen privatkunder. Kundene kan også hente selv.
- Område: Oslo.
- Kunder: Privat og bedrift.
- Betaling: Med kort via Nets. Firmaer kan få faktura.
- Matbox.no