Bekkestua barneskole i Bærum er med i pilotprosjektet «Digital skolehverdag». Prosjektet går ut på å ta i bruk moderne teknologi i undervisningen. For elevene i klasse 2C er «skolebøker» et fremmedord. Bøkene er i hovedsak byttet ut med iPader, produksjons-apper og internettilkobling. Hittil har prosjektet vært en suksess.
Fremtidens undervisning
Etter to år med iPad-undervisning på skolen, er nemlig avdelingsleder Bente Rafen-Sparby overbevist om at digitale verktøy er fremtiden.
- Nå ligner skolehverdagen mer på hverdagen hjemme. Barna er vant til at det meste skjer på skjermer, det være seg pc-er, nettbrett og mobiler, og det er viktig at dette gjenspeiles i undervisningen.
Hva er de største forskjellene på iPad og skolebøker?
- Med lære-appene får barna umiddelbar respons på arbeidet de gjør. I tillegg sitter de i par og lærer bort til hverandre. Flere ganger har jeg hørt elever si at «det er jo akkurat som at vi er lærerne jo!». I fremtiden vil vi se mer av såkalte «flipped classroms», det vil si at lærerne spiller inn den teoretiske delen av undervisningen i en app, og lar elevene se det i hjemmelekse. Dermed blir det mer tid til praktisk øving når de er på skolen, sier Rafen-Sparby.
Dette mener 8 av 10 lærere:
- iPad gjør elevene mer motiverte, de skriver og leser mer, deler mer og blir mer aktive i klassen.
- iPad legger bedre til rette for tilpasset opplæring for alle elever uavhengig av mestringsnivå.
- iPad gjør elevene mer selvstendige, effektive, kreative og kildekritiske. Mer samarbeid og faglig utforskning.
- Er selv trygg på iPaden, har god oversikt over funksjonene, varierer undervisningen mer og deler kunnskap med kolleger og elever.
Dette mener foreldrene:
- Mitt barn mestrer bruk av iPad i skolen, mener 9 av 10 foreldre.
- Jeg har nok kunnskap til å hjelpe barnet mitt med lekser på iPaden, mener 8 av 10 foreldre.
- Jeg har fått tilstrekkelig informasjon om bruk av iPad i skolen, mener 8 av 10 foreldre.
- Jeg forstår hvordan skolen benytter iPad i læringsarbeidet, mener 8 av 10 foreldre.
Kilde: Rapporten «Digital skolehverdag», Bærum kommune 2015 / Budstikka.no
Knekker lesekoden i rekordfart
Det positive inntrykket har tidligere blitt bekreftet av andre skoler som deltar i samme prosjekt, blant annet Jong skole:
- Dette er et springbrett til raskere læring. Elevene skriver seg til lesing, produksjonen er enorm allerede blant de yngste elevene, forteller rektor Frode Sømme til budstikka.no.
På hans skole knakk førsteklassingene lesekoden raskere enn noen gang i fjor. Sømme tror det skyldes at alle stiller mer likt med nettbrett, at elever med dårlig motorikk henger med selv om de ikke er modne til å forme bokstaver for hånd.
«Lærer mer fordi det er morsommere»
Hva mener elevene i klasse 2C på Bekkestua barneskole om å bruke iPad på skolen?
- Vi lærer mer fordi det er morsommere. Og hvis du synes for eksempel matematikk er veldig enkelt, så finnes det egne oppgaver på Showbie som er mye vanskeligere, forteller Kaspar.
Josefine og Alicia synes det er kult å tegne med iPaden.
- Ja, og så er det kult å lage ting med iPaden. Vi kan legge inn bilder på den hvite siden, så legger vi inn tekst og fargelegger det, sier Lillian og Mercedes.
Kan dere ikke gjøre det med blyanter og ark også?
- Jooo, men da har vi ikke like mange farger som vi har på Showpaint. Selv om vi mangler brunfarge. Ja, og rosafarge da, sier Mercedes.
- Det er bare å slå på inverterte farger, så har du rosafarge på Showpaint også, følger Lillian opp.
Hva er de kuleste appene dere bruker?
- Det er matte-appen og norsk-appen. Ja, og engelsk-appen, sier de to venninnene.
Ikke alle er enige:
- Det morsomste er å lage filmer med iMovie. Vi har laget en nyhetsreportasje, men det var bare en falsk nyhet, sier Kaspar.
Og dere ville ikke byttet ut iPaden med bøker?
- Nei, vi lærer jo mye av det samme med iPad som med blyant, bare at vi bruker fingeren til å skrive med. Før vi fikk iPad hadde vi ukeplan på papir i en rød mappe i sekken, men nå har vi det på Showbie-appen i stedet, avslutter Kaspar.
Se mer i videoen øverst i artikkelen!
NETTBRETT I SKOLEN
- Flere barneskoler i Bærum er med på et pilotprosjekt, der elevene bruker nettbrett som et av sine viktigste arbeidsverktøy.
- Pilotskolenes satsing er likelydende i omfang og innhold. Opplegget bygger på politisk behandlet prosjektskisse og er begrunnet i et ønske om å tenke nytt om en digital skolehverdag.
- Alle elever og ansatte ved pilotskolene har fått hvert sitt nettbrett til å bruke på skolen og hjemme.
- iPad-elevene skal følge vanlige læreplaner og vurderes på vanlig måte.
Kilde: Budstikka.no
BARN OG MOBILBRUK
- Gjennomsnittsalderen for å få sin første telefon er åtte år. 2 prosent av barn i alderen 1-4 år har egen mobil, 22 prosent i alderen 5-8 år og 92 prosent i alderen 9-12 år.
- 3 av 4 barn mellom 9-12 år har egen smarttelefon.
- Gutter bruker mobilen mest til å snakke. Etter hvert hører de mer på musikk, sender SMS, tar bilder og bruker internett. Jenter bruker mobilen mest til å ta bilder, sende SMS, høre på musikk og bruke internett.
- 1 av 3 barn mellom 5-8 år har eget nettbrett.
- Foreldre viser størst interesse for barnas bruk av tradisjonelle medier som bøker og filmer.
Kilder: Barnevakten, Medietilsynet, Klikk.no