• Hjem
  • Trender
  • Oscar nominerte Morten Tyldum intervju Telenor reklame

Oscar-nominert gjør reklamefilm for Telenor

Da Morten Tyldum ble nominert til Oscar for filmen «The Imitation Game» satt han på flyet på vei til en Telenor-jobb.
Morten Tyldum

Uka etter Oscar-nominasjonene var Morten Tyldum i Cape Town Sør-Afrika, på jobb for Telenor. – Å jobbe med reklame gir meg energi, sier han. Foto: Lambro

- Ekstremt hektisk! 

Slik oppsummerer filmregissør Morten Tyldum tiden etter premieren på spillefilmen «The Imitation Game». 

Fantastiske anmeldelser ble toppet med hele åtte Oscar-nominasjoner, blant annet for beste regi. 

Da nominasjonene ble annonsert 15. januar satt han på flyet mellom hjembyen Los Angeles og London, på vei til innspilling av reklamefilmer for Telenor.

- Da jeg landet eksploderte telefonen. Det har på mange måter vært en absurd opplevelse, men oppi alt kaoset var det fint å komme ned hit, sier filmregissøren på telefon fra Sør-Afrika, der reklamefilmene spilles inn.

Vil vekke følelser

Rett etter suksessen med spillefilmen Buddy i 2003, startet Morten Tyldum selskapet Einar Film & Fortellinger sammen med produsent Guri Neby. De har spesialisert seg på reklamefilm, og har i tillegg til Tyldum, kjente profiler som Aksel Hennie og Nicolai Cleve Broch i regissørstallen.

- Målet vårt var å lage reklamefilmer som vi liker selv, som forteller små historier og vekker følelser, sier Tyldum. 

Se Tyldums reklamefilm 'Ung kjærlighet':

Hvert sekund er viktig

Morten Tyldum har samarbeidet med Telenor rundt 15 år, og sier at han også framover vil jobbe med reklame i tillegg til de store filmprosjektene.

- Jeg synes det kan være vel så spennende å fortelle en historie på 60 sekunder. Det er teknisk utfordrende og krever nøyaktighet og presisjon i form av at hvert bilde og sekund er viktig. Samtidig skal du holde fast på kjernen i historien. Man må være sharp, sier Tyldum.

Genuin kjærlighet

Regissøren er bosatt i Los Angeles sammen med kona Janne og sønnen Benjamin. Her hjemme slo han gjennom med spillefilmdebuten «Buddy», mens filmatiseringen av Jo Nesbøs «Hodejegerne» blir regnet som hans internasjonale gjennombrudd.  

Tyldum har fått ros for å velge de riktige prosjektene som filmregissør.

- En spillefilm skal jeg leve og jobbe med mellom 18 måneder og to år, så det er viktig at historien treffer meg personlig. Når det gjelder reklamefilm må jeg ha lyst til å fortelle historien, jeg må tro på den. Det handler om pasjon, en genuin kjærlighet til film og reklamefilm.  

God historieforteller

Bjørn Ivar Moen, leder av mobildivisjonen i Telenor, sier at valget av Tyldum som regissør av reklamefilmene er bevisst.

- Vi er opptatt av å formidle de gode historiene som folk kan kjenne seg igjen i, gjerne med et skråblikk på produktene vi leverer. Tyldum er en fantastisk regissør med en fingerspitzgefühl for akkurat dette, sier Moen.

Under utdelingen i Los Angeles 22. februar fikk filmen Oscar for beste adapterte manus.