Annonsørene har inntatt Instagram

Slik fjerner du reklamen du ikke vil se.
Reklame på Instagram

Hvis du allerede er på Instagram, har du kanskje lagt merke til at det er kommet en del bilder fra brukere du ikke følger i bilde-feeden din. Dette kommer av at det i oktober 2015 ble mulig for annonsører å markedsføre på Instagram. 

For deg som forbruker, vil annonsemuligheten på Instagram føre til at du får reklame, også kalt sponset innhold, i bilde-feeden. Dette er helt uavhengig om du følger «brukeren» eller ikke. Sponset innhold er litt annerledes enn organisk innhold (ikke-betalt innhold), og kan kjennes igjen med et merke øverst til høyre hvor det står «Sponset».

Gjør det interessant for deg

Men det er ikke alt av sponset innhold som vil føles relevant, eller være av interesse for deg. Det har Instagram gjort noe med ved å gi deg muligheten til å skjule annonsen. Ved å gjøre dette hjelper du Instagram til å forstå hva som er relevant for deg som forbruker eller ikke.

skjermdump

På denne skjermdumpen ser du et eksempel på sponset innhold fra en annonsør. I dette tilfellet fra «Brukerpanelet». Alle annonser er tydelig merket med Sponset.

Slik skjuler du en annonse:

  • Trykk der det står Sponset (øverst til høyre over annonsebildet).
  • Her kommer det opp to valg: Skjul dette og Om Instagram-annonser. Trykk på Skjul dette.
  • Videre vil det komme tre nye alternativer, hvor Instagram spør hvorfor du ønsker å skjule innholdet. Velg det alternativet som passer deg.

Av og til kan det også hende at du kommer over innhold du finner upassende eller støtende, og som du ønsker å rapportere. Det kan være bilder eller video fra annonsører, eller privatbrukere (ofte spam-kontoer). Les mer om hvordan du rapporterer slikt innhold her.

Flere annonsører i fremtiden

Ifølge Kampanje, var Jernia og Skeidar to av de første norske bedriftene som testet Instagram-markedsføring. Siden den gang har langt flere kastet seg på bølgen.

skjermdump

Dette er meldingen som kommer opp hvis du trykker på Skjul dette.

Gründer og ekspert på sosiale medier, Heidi Sperre, tror vi kommer til å se enda flere annonsører på bildedelingstjenesten i tiden fremover.
- Samtidig har jeg tiltro til at Instagram har algoritmer som sikrer det fra å bli en kommersiell markedsplass. 

Sosiale medier-eksperten tror ikke et økende antall annonsører vil være til bry for forbrukerne – snarere tvert imot. 

- Det er i Instagrams beste interesse at folk skal bruke av tiden sin på plattformen, og når reglene for hva som blir lagt ut av sponset innhold er såpass stramme, krever det også litt tankevirksomhet og kreativitet fra annonsørene, sier Sperre. 

Hun tror suksessoppskriften til godt betalt innhold i stor grad handler om å være autentisk. 

- Forbrukerne er opptatt av at bilde-feeden deres skal føles naturlig, og om annonsørene tar hensyn til dette ved å legge ut kvalitetsinnhold tror jeg også forbrukerne blir fornøyde, sier Sperre.

Nesten helt skreddersydd

skjermdump

På dette bildet ser du meldingen som kommer opp hvis du velger å skjule innholdet fra annonsøren.

Men hvordan bestemmer egentlig Instagram hvilke annonser som er viktige eller relevante for deg? Sosiale medier-eksperten forklarer det slik:

- Ditt mønster som forbruker av Instagram og Facebook vil gjenspeile hvilke annonsører du blir eksponert for. Du vil i de aller fleste tilfeller se det du liker fordi egen adferd i stor grad styrer det betalte innholdet.

 Instagram skriver på sine egne sider at de ønsker å vise annonser som er relevante for brukerne. For å gjøre dette bruker de informasjon om hva du gjør på Instagram og Facebook. I tillegg henter de informasjon om deg fra tredjepartsnettsteder og apper du som forbruker benytter deg av til daglig.

Populært på Online.no nå: