
- Det er viktig at du prioriterer listen din. Det viktigste først, sier Otto Robsahm. Foto: Teamotto.no
Han vet hva han snakker om, Otto Robsahm.
Gjennom programmet Sinnasnekker'n på TVNorge har han hjulpet en rekke familier over hele landet som har kommer skikkelig skjevt ut med oppussingen av hjemmet sitt.
Mange av familiene har fått det samme rådet: Start med å lage en liste over alt som skal gjøres.
Prioriter!
– Det er viktig at listen er presis og overkommelig, og ikke minst må du prioritere den. Det viktigste skal stå øverst, sier Robsahm.
Hans erfaring er at en oppgaveliste sikrer at jobben faktisk blir gjort.
– Slik holder du holder fokus underveis, i tillegg til at du rydder i hodet ditt. En skikkelig liste er et godt verktøy.
Ut av hodet – ned på papiret
Morten P. Røvik lever også av å hjelpe folk med å få ting gjort. Gjennom firmaet Produktivnorge gir han råd om hvordan du kan stresse mindre og bli mer effektiv og produktiv.
Et av verktøyene han bruker er metoden GTD – Getting Things Done, som kort fortalt er listeskriving satt i system.
– Hodet er et flott sted å få ideer – ikke til å oppbevare dem. Jo flere ting du holder styr på i hodet, desto mindre kreativ og produktiv blir du. Får du ting ut av hodet, får du også overblikk, sier Røvik.
Lag flere lister
Metoden er blant annet basert på den amerikanske psykologiprofessoren Georg A. Millers teori om at hjernen vår i snitt kan huske sju ting av gangen, pluss minus to – avhengig av genetikk og dagsform.
– Det betyr at hvis du skal huske én ting til, faller en annen ut. Og da kan det hende at du glemmer den viktige eposten du skulle sende.
Røvik anbefaler å lage lister for de ulike arenaene i livet ditt, for eksempel én for jobb, én for hytta og én for hjemme. På den måten slipper du å forholde deg til en uendelig lang liste over gjøremål.
Premien: Stryk ut
Når oppgaven er gjort, stryker du den selvsagt fra listen.
– Det gir deg garantert en opplevelse av oversikt og kontroll, sier Røvik.
Det finnes mange apper som kan holde orden på listene dine, men du kan like gjerne notere gjøremålene en papirlapp, ifølge eksperten.
– Det viktigste er at du tømmer hodet sånn at du kan bruke energien på å være kreativ og til stede i hverdagen, sier Morten P. Røvik.
Ta fri innimellom
Otto Robsahm mener at fysiske lister fungerer best, på papir, eller en treplanke for den saks skyld. Han mener det er viktig at du ikke alltid har med deg listen, men legger forpliktelsene til side og tar helt fri av og til.
Han er også opptatt av at du må lage en liste som er overkommelig.
– En familie jeg besøkte lagde en liste som var to meter lang. Det ble så mye at de ble deprimerte. Det endte med at vi måtte kaste hele greia.
Tre apper for listeskriving:
Wunderlist:

Remember the milk:

Asana:

FAKTA
Slik gjør du det
5 trinn til et ryddigere liv
1. Samle inn: Få oversikt over alle gjøremål og samle dem i en fysisk eller elektronisk innboks. Velg det systemet som passer deg.
2. Behandle: Hva er dette, må jeg gjøre noe med det? Er svaret nei, kan du enten kaste det eller arkivere det. Er svaret ja, finner du ut hva neste steg skal være. Tar det under to minutter, gjør du det nå. Tar det lenger tid, får du det ned på en liste.
3. Systematisere: Du må sortere oppgavene dine i prosjekter, med lister over det som skal gjøres under hvert prosjekt.
4. Revidere: Du må gå gjennom listene dine med jevne mellomrom, for eksempel en gang i uka – bare slik kan du oppnå god arbeidsflyt.
5. Utføre: Du må vurdere hva som skal gjøres når. Hvor mye tid og energi har du? Dette må du selv finne ut av.
(Kilde: David Allen: Få ting gjort, Bazar Forlag)
Tominuttersregelen
Metoden Getting Things Done har et smart prinsipp: Hvis noe kan gjøres på to minutter skal du ikke skrive det ned på listen – du skal gjøre det med en gang. Årsaken er at du kommer til å bruke lenger tid på å skrive det ned og holde styr på det, enn å gjøre noe med det tvert.
Lesetips!
David Allen: «Få ting gjort» og Slik får du ting gjort»
Mike Gayle: «The To-Do List»

Morten P. Røvik, coach i Produktivnorge. Foto: Morten Prom
AKTUELT PÅ ONLINE

Vanskelig å stå opp om morgenen?
Mobilen din kan gi deg søvnproblemer.

Appen som redder deg fra kaos
Handlelister. Huskelister. Ønskelister. Alt på mobilen.

500 000 elsker denne appen
Du gjetter aldri hvilken det er.