Søk
Meny

Strømmeseriene til Apple får (stort sett) god kritikk - slik ser du dem

Kostnadsfritt for eiere av noen nye Apple-produkter.

Apple har nettopp lansert sin strømmetjeneste Apple TV+, og sammen med det sluppet en rekke spennende nye serier.

Likevel, det er ikke en overveldende mengde innhold så langt.

Fire store dramaserier leder an, sammen med litt barneinnhold og en naturserie. Til en månedspris på 59 kroner er det nok mange som vil stille seg avventende.

Ifølge et litt underkommunisert tilbud er det imidlertid ikke slik at du nødvendigvis må betale for Apple TV+ med det første.

Vel å merke om du er nyslått Apple-kunde.

Gratis i ett år - for noen

Ifølge Apples egne nettsider medfølger det nemlig ett års gratis Apple TV+ for dem som kjøper «ny iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV eller Mac etter 10. september 2019», så lenge det er fra Apple eller en autorisert forhandler.

Abonnementet aktiveres helt enkelt ved å starte Apple TV+-appen, klikke seg inn på tilbudet om å prøve tjenesten gratis og trykke «Se gratis i 1 år».

Dette gjelder imidlertid ikke alle nye enheter - det poengteres at det kun gjelder enheter som kan kjøre «den nyeste versjonen av iOS, iPadOS, tvOS eller macOS».

Merk også at månedsprisen for abonnementet vil begynne å løpe når prøveperioden er over.

Det kan altså være greit å sette en påminner i kalenderen sin ett år frem i tid for å vurdere om dette er verdt pengene blant alle de andre strømmetilbudene der ute.

Og hva er det nå egentlig vi får med Apple TV+? Med fasiten i hånda ser førsteinntrykket ut til å være godt - stort sett.

«Dickinson»

Hailee Steinfeld spiller 1800-tallspoeten Emily Dickinson i et komidrama med ungdomsappell som ikke er helt ulikt Sofia Coppolas frimodige omgang med historien i «Marie Antoinette».

Dickinson er ulykkelig forelsket i en venninne, samtidig som hun forsøker å få poesikarrieren på gli i en tid hvor kvinner helst ikke gjør sånt.

Selvsagt med Billie Eilish og Lizzo som soundtrack.

Der andre serier har fått mer oppmerksomhet i forkant, seiler «Dickinson» opp som serien med størst snakkispotensiale. Kritikerne synes enige om at den fremfor noe annet er gøyal å se på, og hele sesongen er allerede lagt ut.

«For All Mankind»

Serieskaper Ronald D. Moore, mannen bak «Battlestar Galactica» og «Outlander», er god på å fortelle relaterbare menneskelige historier gjennom fantastiske premisser.

Der han tidligere har fulgt de siste overlevende menneskene på flukt fra dødelige roboter og sendt en kvinne fra 1950-tallet tilbake til 1700-tallets Skottland, står nå et kontrahistorisk romkappløp for tur.

Startskuddet er 1969, hvor russerne nettopp har landet en mann på månen - før amerikanerne. Et skudd for baugen for NASA ,som blir nødt til å tenke nytt. Dette som fører til rekrutteringen av kvinnelige astronauter og et mer framoverlent romprogram enn det som egentlig var tilfelle.

Et friskt og lekent blikk på tidsperioden, koblet med Moores sedvanlige dramatiske teft, gjør dette til serien som ved siden av «Dickinson» har fått best mottakelse så langt.

«See»

I en postapokalyptisk verden hvor menneskeheten kollektivt har mistet synet og for det meste dødd ut, har Jason Momoa stadig store muskler. Khal Drogo, bortsett fra at han nå heter Baba Voss.

Som er greit, siden begge navnene gir assosiasjoner til en mann som vil ha mye kjøtt og veldig lite grønnsaker på tallerkenen sin.

I et jeger/sanker-samfunn leder Voss en stamme som plutselig må hanskes med den uventede fødselen av to tvillinger som kan se - et problem når selv det å prate om syn er tabu på dødsstraff-nivå.

Dette er kanskje ikke noen erstatter for «Game of Thrones», men beskrives som en solid sci-fi-fortelling som tidvis er rar og tøysete på en god måte.

Fremfor noe annet er det verdenen serien maler ut som får skryt av kritikerne. Alt fra store episke slag til sosiale strukturer er tilpasset en tilværelse hvor alle er blinde, og det byr på mange fascinerende tankesprang.

«The Morning Show»

Med Jennifer Aniston, Reese Witherspoon og Steve Carell i hovedrollene skulle denne serien om folkene som lager prateshow på tv om morgenen være selve rosinen i pølsa for Apples nye strømmetjeneste.

I stedet har mottakelsen mildt sagt vært blandet.

Serien får pepper for alt fra å være en lettvekter-versjon av stilen som preger Aaron Sorkins («The West Wing», «The Newsroom») serier, til den ubesluttsomme måten den behandler #metoo-fortellingen om talkshowverten Mitch (Carell) og hans fall.

Generelt kritiseres den også for å ikke ønske å ta noen klar stilling overfor samfunnsproblemene den tar opp.

Ifølge Collider gjør skuespillerne likevel en solid jobb, og en anmeldelse i The LA Times går så langt som å be folk se serien helt til slutten fordi «det er bedre enn du har hørt».

Uansett hvilken side av saken du faller ned på, later det til at alle er glade for å ha Jennifer Aniston tilbake i TV-ruta.

Og det er jo noe.