Søk
Meny

Disney og Apple lanserer strømmetjenester: Dette vet vi

De to gigantene satser tungt når de først hiver seg inn i strømmemarkedet. Her er hva vi vet i forkant av lanseringene.

Netflix, Amazon Prime, Viaplay, TV 2 Sumo, HBO Nordic – og TV- og strømmetjenester som T-We fra Telenor. Det er mange om beinet når det gjelder formidling av film, TV-serier og sport i Norge – og det kommer kundene til gode i form av større valgmuligheter og mer fleksibilitet. 

Nå hiver straks også to giganter, Apple og Disney, seg inn i dette markedet. 

Her er hva vi vet så langt: 

Apple TV + satser på Hollywood 

1. november braker det løs, da Apple lanserer sin nye strømmetjeneste Apple TV+. Selskapet trekker inspirasjon fra konkurrenter som Netflix og HBO, og lager eget innhold til strømmetjenesten. 

Apple har lansert samarbeid med noen av verdens største navn innen film- og tv-bransjen, blant dem Steven Spielberg, Oprah Winfrey, Jennifer Aniston og Reese Witherspoon. 

Nøyaktig hvordan Apple TV+ skal distribueres er ikke helt klart, men den blir garantert tilgjengelig på Apples egne telefoner, nettbrett og datamaskiner. Apple har også opplyst at strømmetjenesten vil bli tilgjengelig via produkter fra andre leverandører fremover.

Du skal også kunne laste ned og se Apples serier offline. 

Konkurransedyktig pris?

hjemmesiden står det at prisen vil begynne på 4,99 dollar per måned, en pris Apple-direktør Tim Cook karakteriserte som «latterlig rimelig» under lanseringen av Apple TV+ og Iphone 11. 

Da skal det også nevnes at selv strømmetjenesten er billigere enn for eksempel Netflix og HBO, er katalogen trolig også endel mindre ved lansering. 

Slik blir Disney + 

Bare 11 dager etter Apple TV+ kommer ut på markedet, slipper Disney sin strømmetjeneste i USA. Også denne vil være en abonnementbasert strømmetjeneste, som vil gi adgang til mye godt innhold for en fast månedlig sum. 

Nøyaktig hvor stor del av Disneys katalog som blir tilgjengelig er ikke offentliggjort, men at konsernet sitter på enorme merkevarer er hevet over enhver tvil.

I tillegg til produkter fra egen merkevare, rår de også over filmer og serier Pixar, Marvel, Star Wars og National Geographic.

Foreløpig har det ikke kommet noen offisiell lanseringsdato for norske strømmere. Enn så lenge står det kun en knapp med «Hold meg oppdatert» på den norske siden for Disney+.

I august annonserte Disney flere detaljer om strømmetjenesten på D23 Expo, en stor messe for dedikerte Disney-fans. 

Til ellevill jubel ramset Disney opp stjernespekkede nyversjoner av gamle klassikere som Lizzie Maguire-serien, The Muppets, High School Musical, nye eventyr i Star Wars-universet og tre originale Marvel-serier.

I tillegg ble en haug med andre originale titler presentert, med håp om å lokke nye abonnenter over på deres egen strømmeplattform.

Dyrere enn Apple, billigere enn Netflix

Disney legger seg mellom Apple og Netflix i pris. Når Disney+ lanseres i november vil den amerikanske prisen være 6.99 dollar i måneden, noe som tilsvarer litt over 60 kroner i dagens valuta. 

Hva den endelige prisen for norske kunder blir er ennå ikke annonsert.

Strømmetjenesten vil bli tilgjengelig på flere enheter, men nøyaktig hvilke er ennå ikke annonsert.

Kjente og kjære, gammelt og nytt

Vi har slått fast at det ikke er er kjent nøyaktig hvilket kataloginnhold Disney+ vil ha fra lansering, men tidlige hint har gitt grunn til å håpe. 

I en teaser som Disney har lagt ut på sin egen YouTube-kanal ser vi godbiter fra hele Disney-katalogen, blant dem Fantasia (1940), Robin Hood (1973), Pochahontas, (1995) og Wall-E (2008). De siste årene har selskapet laget flere nyversjoner av klassisk innhold, og dette kan være nok en anledning til å vekke liv i gamle helter.

Ifølge CNET vil Disney+ inneholde 500 filmer, 7500 TV-episoder fra dag én. I tillegg kommer planene om egne originalinnspillinger som vil være eksklusive for Disney.

Så får vi bare vente og se hvordan dette blir i Norge. At det blir mye underholdning å velge mellom for oss alle framover, er i hvert fall hevet over enhver tvil.