Søk

Online.no

Meny

Slik er det å «spille i skyen» med Google Stadia

Foto: Google

Ifølge førsteinntrykkene treffer Googles nettbaserte spillsatsning på mye. Andre ting kan ennå forbedres.

Står vi overfor en spillrevolusjon? En der fysiske spillmaskiner er overflødige, og du bare trenger en internettforbindelse for å game – på hvilken som helst dings?

Det er nok det Google ønsker. 19. november lanserte de sin nye spilltjeneste Stadia. Forventningene var store og førsteinntrykkene dertil mange.

Her er noe av det som er blitt skrevet hittil.

Slik fungerer Stadia

Men først en kort oppsummering av konseptet:

Stadia er en plattform for «skybasert gaming», det vil si at du strømmer spillene dine – ikke ulikt slik vi kjenner fra musikk, filmer og tv-serier. Spillene ligger på nett og du trenger derfor ikke en fysisk kopi, og du laster heller ikke ned spillene til datamaskinen eller spillkonsollen din.

Det betyr at du kan spille via Stadia uansett hvor du er – så lenge du har internett. Du kan starte et spill til frokost, ta med deg spillkontrollen på jobb og fortsette økten på mobilen i lunsjen.

Men til forskjell fra film og tv, som består av en énveisstrøm av informasjon, er spill interaktive. Dette betyr at informasjonen som sendes frem og tilbake mellom skjermen hjemme hos deg og Googles enorme servere må bevege seg tilnærmet i sanntid – så ikke spillopplevelsen blir hakkete. Med andre ord trenger du et lynende raskt internett hjemme.

Foto: Google

I likhet med strømmetjenester som Netflix, Spotify og HBO Nordic, er Stadia abonnementsbasert. For 99 kroner i måneden får du tilgang til et antall inkluderte spill, 4K-oppløsning, HDR, 60 bilder i sekunder og surroundlyd. Til neste år vil det også være mulig å bruke Stadia gratis, riktignok med lavere oppløsning, stereolyd og uten inkluderte spill.

Det er likevel verdt å merke seg at må betale for spillene, foruten dem som er inkludert i abonnementet, før du kan strømme dem. Sånn sett skiller det seg fra de nevnte strømmetjenestene der du har tilgang til alt innholdet uten ekstra kostnad.

– Fy søren, dette var imponerende saker

Det er lov å undre seg om hvor godt spill som krever umiddelbar respons fungerer når dataen sendes frem og tilbake over nettet.

Dinside har latt seg imponere. De skriver at «forsinkelse rett og slett ikke var et tema». Nettstedet testet både «Destiny 2» og «Shadow of the Tomb Raider» og mener grafikken var svært pen uten antydninger til hakking.

– Fy søren, dette var imponerenede saker, skriver de.

Den britiske utgaven av Techradar er også positive til plattformen:

– Den gjør mange ting rett. Ved siden av en overraskende god ytelse med nærmest ingen ventetid på vårt hjemmenett, tilbyr tjenesten «on-the-go» strømming via mobiler og nettbrett, så vel som hjemme på pc-en og Chromecast.

Anmelderen trekker også frem muligheten til å sende direkte på YouTube, den ergonomiske Wi-Fi-kontrolleren og 4K-strømming som plusser i margen.

Destiny 2 er blant de største titlene som kan spilles på Stadia. Foto: Google

Fortsatt forbedringspotensiale

Men Stadia har ikke bare hatt et helt perfekt løp ut fra startblokka. Techradar påpeker nemlig også at ytelsen kan variere avhengig av internetthastigheten din og nærheten til Googles servere. Det er også et minus at Stadia ikke har Google-assistenten og YouTube Gaming integrert fra lansering, slik Google har lovet.

Tek.no er heller ikke bare overbeviste. De har forsøkt Stadia på både mobil og PC, og opplevde at spillene holdt lavere bildekvalitet og responstiden ble litt dårligere sammenlignet med Chromecast-strømming. Det til tross for at skjerm, internettlinje og andre forutsetninger var akkurat de samme.

Men det må også nevnes at Tek.no mener Chromcast-spillingen var overraskende god.

Når det gjelder spillkatalogen, mener Gamer.no at Stadia mangler et eksklusivt trekkplaster.

– Jeg savner det ene gode storspillet som jeg ikke kan spille noen andre steder – spillet som vil få meg til å hoppe på Stadia i stedet for å kjøpe «Red Dead Redemption 2» på salg et annet sted, eller plukke opp «Metro Exodus» i Xbox Game Pass.

I sin foreløpige anmeldelse oppsummerer IGN det mange opplever på en god måte:

– Google Stadia imponerer med bildekvalitet og fleksibilitet på tvers av plattformer, men tjenesten er ennå ikke helt fullkommen.

Hva har vi i vente?

Fra lansering leverer Stadia altså forholdsvis godt på flere viktige punkter: bildekvalitet, oppløsning og responstid. Spesielt byttingen mellom tv, PC og mobil er en svært kjærkommen innovasjon. Enn så lenge er det bare Googles egne Pixel-mobiler som støtter Stadia, men etter hvert vil flere telefoner, både med iOS og Android, få tilgang.

Google planlegger å introdusere flere funksjoner fortløpende. Blant annet skal du kunne be Google-assistenten om hjelp dersom du sitter fast i spillet, bare ved å trykke på en knapp på spillkontrollen. Knappen er på plass, men funksjonaliteten glimrer ennå med sitt fravær.

Flerspillerfunksjonaliteten er heller ikke på plass ved lansering, men skal rulles ut før 2019 er omme.

I 2020 vil det, som nevnt, bli mulig å bruke Stadia abonnementsfritt og over eksisterende Chromcast Ultra-enheter. Per i dag må du bruke Chromecast Ultra-enheten som følger med i startpakken – som koster 1299 kroner.

Achievements-systemet som viser bragdene du oppnår i spillet kommer også til neste år, det samme gjør en rekke YouTube Gaming-funksjoner. For eksempel skal det være mulig for profesjonelle strømmere å gi seere tilgang til spillet de strømmer, og det skal også bli mulig å dele en lenke som andre kan bruke for å hoppe inn i et bestemt punkt i et spill med samme progresjon og innstillinger.

Google er ikke alene i skyen

Microsofts Project xCloud er i første omgang myntet på mobilspilling, men kommer etter hvert også til PC.

Det er flere ting som tyder på at Googles Stadia-satsning peker mot fremtidens gaming. Sony er allerede på banen med PlayStation Now og byr på en langt større spillkatalog enn Google – enn så lenge. Derimot kan ikke bildekvaliteten måle seg med det Stadia kan skryte av.

Det samme gjelder GeForce Now, en plattform levert av skjermkortgiganten Nvidia, som kan brukes på PC, Mac og på TV gjennom selskapets SHIELD-mottaker. GeForce Now er dog i en betaversjon og du må sette deg på en venteliste for å få tilgang.

Microsoft er også på ballen og har startet betatestingen av sitt Project xCloud. Det bygger naturligvis på Xbox-økosystemet og skal i første omgang gi mobilgamere tilgang til plattformens omfangsrike spillbibliotek. Project xCloud gir deg blant annet muligheten til å montere mobilen din på en Xbox-håndkontroller og bruke denne til å styre spillingen. Microsoft vil også utvide tjenesten til datamaskiner i fremtiden.

Og som om ikke det var nok: Amazon vil også ta opp kampen mot de tradisjonelle spillgigantene. Selskapet eier allerede strømmingsplattformen Twitch, og ifølge CNET vil de lansere en tjeneste for spillstrømming til neste år.