Søk
Meny

Her er din nye Facebook-opplevelse

Framtidens Facebook handler om VR-hjelmer og bukseløse gleder.

Har du lyst til å leve inni Facebook?

Vel.

Neste år kan du endelig få muligheten til å brette det sosiale nettverket rundt hele synsfeltet.

Nylig annonserte Facebook-sjef Mark Zuckerberg nemlig nyheten Facebook Horizon, en virtuell nettverden designet for VR-briller. 

Fremtidens sosiale plattform

På scenen til arrangementet Oculus Connect (Oculus er Facebooks VR-divisjon) la han fram et sett med høye ambisjoner

– Du skal kunne bygge dine egne verdener og opplevelser. Du vil kunne spille spill og utforske, henge med vennene dine og møte nye mennesker, sa Zuckerberg.

– Dette er nok et steg i retning å bygge den typen sosial infrastruktur vi tror vil være viktig i framtida. 

Zuckerberg sammenlignet Horizon hele med aktivitetene man allerede kan gjøre i sosiale medier - med følelsen av tilstedeværelse som den viktige tilleggsdimensjonen.

– Det er som å være midt blant folkene du prater med, noe ingen tidligere teknologiplattform kan klare å levere.

Milliardsatsning

Facebook ser ut til å ha jobbet mot dette øyeblikket helt siden 2014-oppkjøpet av VR-selskapet Oculus for to milliarder dollar. Der tidligere utgaver av teknologien har vært mest for entusiaster (både i pris og i brukervennlighet), begynner teknologien nå å modnes.

Flere problemer, som behovet for en dyr PC, kabelrot og frykten for å kræsje inn i stuemøbler, er løst.

Facebook er i ferd med å slippe en trådløs VR-hjelm som fungerer på egen hånd, med kameraer som gjør det mulig å spore fingerbevegelser og sette opp virtuelle vegger så man holder seg unna de fysiske veggene.

Så hvordan vil det fungere i praksis?

Selve Horizon-verdenen ser ut som den har tatt et og annet hint fra designet til spillplattformer som Xbox og Wii, spesielt den tegnefilmaktige stilen på avatarene - representasjonene av brukeren.

Med ett unntak:

De har ikke bukser. Eller bein generelt. Men kanskje kan de lage sine egne. Selv uten programmeringserfaring skal nemlig brukere kunne skape sine egne virtuelle verdener og spill som de kan dele med venner.

Ifølge BBC vil det finnes menneskestyrte guider i Horizon som hjelper nybegynner å bli vant med det digitale miljøet rundt seg.

Gratis å bruke, men...

Sett bort fra VR-hjelmen som må til for å få tilgang, er Horizon gratis.

Teknisk sett.

I en post på Medium peker nemlig webutvikler Riccardo Gioarto på en viktig faktor som har vært gjennomgående med alle Facebooks produkter:

Annonser.

– Selv Facebook-produkter som startet uten annonser fikk gradvis et system for å vise brukerne tonnevis av reklame, i et forsøk på å få varemerker til å betale for hver enkelt person de har lyst til å nå. Det samme vil skje med Horizon, skriver Gioarto. 

– Når du er inni Horizon kommer du til å bli produktet Facebook selger til selskaper, på samme måte som med Instagram og Facebook. 

Det kan med andre ord fortone seg litt som denne scenen fra «Ralph Breaks the Internet»:

Vil det lykkes?

Er dette noe folk i det hele tatt vil ha? Hvorvidt Facebook Horizon er produktet som endelig tipper nåla over mot allemannseie for virtuell virkelighet gjenstår å se, men Zuckerberg gjør i hvert fall et helhjertet forsøk med Horizon.

Tech Crunch-journalist Jon Evans anerkjenner at VR-revolusjonen har vært lovet og avlyst så mange ganger nå at det er forståelig at folk ruller med øynene.

Likevel mener han at Facebook har en solid strategi med satsingen sin:

– Bruk spill som en inngangsport. Skap verdens første og beste VR-nettrollespill, skriver han.

 – Dra spillere inn ved hjelp av Facebooks makt, størrelse og økonomiske midler helt til det finnes et rikt samfunn av mange millioner månedlige brukere. Deretter kan overgangen til en større visjon for VR gradvis innføres. Bytt ut laptoper med hjelmer, telefoner med smartbriller og tastaturerer med nevrale grensesnitt.

Gradvis ser Evans for seg at folk kan ende opp med å leve helt og holdent innenfor Facebooks vegger.

– Er det mer enn litt creepy? Jepp. Er det sannsynlig? Vel, kanskje ikke helt. Men jeg må medgi at det har en stor nok sjanse, og at det ville vært så ekstremt lukrativt, at Facebooks milliardsatsing gir mening.