Truffet av lynet?

Dette gjør du når uhellet er ute.
lyn og torden kan ødelegge det elektroniske utstyret ditt

Lyn og torden står for store skader på elektronisk utstyr i de norske hjem. Foto: iStock LP ©2016

Hver sommer gjør lyn og torden stor skade på elektronisk utstyr i norske hjem. Dessverre hender det også at telefoner går ad undas, eller at nettet faller ned. 

Sjekk ruteren din

Er nettet dødt, bør du først og fremst sjekke ruteren din. Dersom alt er dødt og ingen lamper lyser, bør første stopp være sikringsskapet. Er alt i orden der, må du sjekke at ruteren er koblet riktig og kontaktene satt riktig inn. 

- Vår anbefaling er å trekke ut kontakten til ruteren når det er meldt tordenvær. Men mange opplever nok at de ikke helt husker hvordan det skal kobles opp igjen. Et lurt tips er å ta bilder av kablene dine før du trekker dem ut, sier kundekonsulent Olav Alexander Sell i Telenor.

Dersom alt er gjort riktig, men det fortsatt ikke er liv, bør du ta kontakt med kundeservice.

Prøv omstart

Lyser lampene som de skal og alt er riktig koblet, bør du sjekke om bredbåndsforbindelsen fungerer med annet utstyr i huset, som mobiltelefon, nettbrett eller annen datamaskin. Gjør det ikke det, er neste skritt omstart. Slå av, og vent i ti sekunder før du slår på igjen. Ta samtidig kablene ut og vent litt før du kobler på igjen. 

- Du vil ofte se på ruteren om det er liv laga. Er det ikke lys i noen lamper, er det mye som tyder på at det har blitt ødelagt. Lyser det i noen lamper, kan problemet ligge på nettet i området, forklarer Sell.

I enkelte tilfeller kan det være at tordenværet har ødelagt for flere i ditt område. Dersom det er feil på mobil- eller fastnettet som påvirker din adresse, kan du sjekke driftsmeldinger

Det opplyses også om feil i nettet dersom du ringer kundeservice.

Alltid På Nett-garanti

Hvis lynet har slått ned slik at du mister nettet ditt og feilen ikke løses, får du en datapakke på mobilen (15 GB  inntil 5 dagers varighet, medregnet dagen feil meldes) gjennom Telenors Alltid På Nett-garanti

Garantien gjelder når du umiddelbart melder fra om feil som gjør at du ikke kommer på nett med bredbåndet ditt. Ved lyn, torden, ekstremvær eller varslet arbeid – vil du få gratis datapakke, men ikke refusjon på bredbåndsfakturaen din. 

Ta kontakt

Har ruteren din blitt ødelagt, kan du kontakte kundeservice på nummer 05000 for å bestille nytt. Skaden kan også meldes direkte via Mine sider eller via Telenors facebooksider.

Bestilling av ny ruter kan også skje via Mine Sider.

Populært på Online.no nå: