
God dekning på mobilen kan gjøre det lettere for redningsmannskapet å finne deg. Foto: Getty
Både Norsk Luftambulanse og Røde Kors opplever en kraftig økning i antall personer som må hjelpes ned fra fjellet. Som oftest er dette fordi folk har gått seg vill, er utslitt eller skadet – eller en kombinasjon av de tre.
– I leteaksjoner på land bruker vi ofte mobilsporing til å finne ut hvilket område personen befinner seg i. Hvor nøyaktige sporingsdata vi får fra operatøren, kan ha avgjørende betydning for hvor raskt vi finner den savnede, forteller redningsleder Kjetil Hagen ved Hovedredningssentralen i Sør-Norge til Bergensavisen.
Bruker data til å finne deg
Skulle en slik situasjon oppstå, kan ditt valg av mobiloperatør være helt avgjørende for hvor raskt du blir funnet. Hovedredningssentralen bruker nemlig data fra mobilen din for å kunne finne ut hvor du er. Som en tommelfingerregel kan man si at jo bedre dekning, desto bedre sporingssignal. Telenor har flere master enn sine konkurrenter, og Hagen kan også fortelle at det er Telenor-kundene som har best sjanser til å bli funnet fort.
- Her kan vi få en temmelig nøyaktig posisjon på hvor mobiltelefonen er, eller hvor den var sist den var påslått, sier Hagen til Bergensavisen.
Store forskjeller

Amarildo Lopes.
Ikke alle mobiloperatører kommer like godt ut når det kommer til dekning som gir livreddende data. De store forskjellene gjør Hovedredningssentralen i Sør-Norge bekymret.
– Denne forskjellen kan til tider ha avgjørende betydning for utfallet av et søk, skriver de blant annet i sin årsrapport fra fjoråret.
Seksjonsleder Amarildo Lopes i divisjon Technology i Telenor, tror at grunnen til at Telenor skiller seg ut, er at de historisk sett har brukt mer penger på sikkerhet enn konkurrentene.
– Vi har et eget team som døgnkontinuerlig bistår hovedredningssentralen i nødsaker, og vi har implementert teknologi for nødsporing som de andre ikke har, legger han til.
Han synes det er hyggelig at hovedredningssentralen trekker frem Telenor som et godt eksempel, og at teknologien kundene deres har i lommen i dag, ved ytterste konsekvens, faktisk kan redde liv.
Tenk deg om
Informasjonssjef i Telenor, Per Aril Meling, sier at du gjerne må ta med deg mobiltelefonen på fjellet og på skituren, men understreker at det er viktig å bruke hodet også.
- Bruk sunn fornuft. Hold telefonen tørr og varm, og vis hensyn til andre. Ikke la din og andres sikkerhet basere seg på mobiltelefonen alene, sier Meling.
SUVEREN DEKNING
Telenor jobber kontinuerlig for at du skal ha best mulig dekning der du er, både på GSM-nett, 3G og 4G.
Med Dekningsappen kan du sjekke dekningen direkte på mobilen.
- Send kodeord DEKNING til 2244 for å vite mer om Telenors utbygging av mobilnettet, og få lenke til Dekningsappen.
NY MOBIL ELLER NETTBRETT?

AKTUELT PÅ ONLINE


