Kan disse rosa matbudene revolusjonere hjemkjørt mat?

Vi tester den nye mat-tjenesten Foodora.
Rosa Foodora-bud

Snakker du om å få ferdigmat levert på døra, tenker mange helst på en stor amerikansk pizza, akkompagnert av rømmedressing og 1,5 liter cola.

Du bestiller over telefon eller nett, venter en time, og maten kommer tilkjørt på døra.

Nå kommer imidlertid tjenestene som gjøre at hele denne prosessen er i endring.

Sykler restauranten hjem til deg

I løpet av de siste månedene har leveringstjenesten Foodora blomstret opp i hovedstaden.

Holder du til i Oslo har du sikkert fått øye på matbudene: De sykler rundt i byen i rosa drakter, med en stor matboks på bagasjebrettet.

Konseptet er enkelt: Du bestiller mat via Foodoras hjemmeside eller app (til iPhone og Android), der du kan du velge mellom mat fra en rekke kjente restauranter i Oslo.

Innen en halvtime får du maten levert på døra av et sykkelbud.

– Skiller seg fra andre

Foodora-appen

Bestill via appen: På mobilen kan du også følge med på hvor langt budet har kommet med maten din. Grei ventesyssel for sultne og utålmodige sjeler!

Det finnes flere enn Foodora som leverer mat hjem til deg via bestilling på nett. Nettsteder som Just-eat.no og Spice.no tilbyr også take away til døra.

Camilla Lilleby Kildal, markedssjef i Foodora, mener likevel at de byr på noe helt nytt.

– Hjemkjøring av mat forbindes gjerne med junk- og fastfood. Det som skiller oss fra de andre er at vi tilbyr mat fra kjente kvalitetsrestauranter i Oslo. Du får mat fra populære steder som Munchies, Mucho Mas og Fiskeriet, sier Kildal.

Hun peker også på den korte tiden det tar fra man huker av maten på nett til man får godsakene i hendene.

– Vi legger stor vekt på å opprettholde kvaliteten på maten, og da å overholde fristen på 30 minutter. Derfor har vi satt en radius rundt restaurantene, slik at det kun går an å bestille fra de restaurantene som ligger i en omtrentlig nærhet til leveringsstedet, forteller Kildal.

– Ikke minst er det mye mer miljøvennlig å bruke sykler, legger hun til.

Foodora møter stor pågang fra sultne kunder i Oslo, som foreløpig er den eneste norske byen tjenesten opererer i. Antall syklister er nå oppe i 200, og stadig flere bydeler dekkes. Ifølge Kildal utelukker de heller ikke å starte opp i flere norske byer.

Slik gikk testen av matbudet

Det hele høres vel og bra ut, men hvor godt fungerer det egentlig?

Online.no testet matbudet Foodora i lunsjen, og bestilte to burritos fra tacorestauranten 4 Gringos til kontoret. Vi tok utgangspunkt i følgende kriterier under testen.

  • Brukervennlighet
  • Pris
  • Tid
  • Service
  • Kvalitet

Brukervennlighet

Du kan velge mellom å bestille maten fra Foodoras nettside, eller via mobil gjennom Foodoras app. Begge steder oppgir du først adressen du ønsker maten levert til.

PLUSS: Tjenesten er oversiktlig og enkel å bruke. Etter å ha angitt leveringsadressen, får du opp en bildemeny av god kvalitet over de tilgjengelige restaurantene man kan bestille fra. Fristende!

Du kan også filtrere søket ut i fra kategorier som pris, sunnhet og type mat, og søke etter konkrete restauranter. Når du bestiller maten kan du også velge diverse tilbehør. Vi ønsket for eksempel ekstra guacamole til våre burritos, noe vi enkelt kunne krysse av for.

Transaksjonen går også raskt. Det er også et stort pluss at man kan betale med Paypal.

MINUS: Adressen du er på skal dukke opp automatisk, men den er sjelden helt korrekt. Du må derfor være nøye med å taste inn adressen du ønsker levering til manuelt.

Pris

PLUSS: Foodora er den leveringstjenesten som er soleklart best på pris. Leveringstillegget ligger på skarve 39 kroner, og du kan også velge om de tråkkende budene fortjener litt tips eller ikke.

Den totale prisen vil naturlig nok avhenge av hvilken type restaurant du bestiller fra, men det er mange rimelige alternativer. For en stor burrito med pulled pork og en liten med biffkjøtt ble totalsummen på 269 kroner – inkludert levering.

MINUS: Det koster 45 kroner for en 0,33 drikke, noe som er i meste laget.

Tid

Burrito via Foodora

Gode og varme: Det er kanskje vanskelig å se hvor god en burrito er på et bilde som dette, men de var heldigvis nettopp det - i tillegg til å være varme.

Maten ble som lovet levert på døren nøyaktig 30 minutter etter bestilling. Ingenting gjør sultne mager mer fornøyde enn nettopp det.

Service

PLUSS: Via appen kan du følge bestillingen og se hvor maten er i løypa, noe som gir ro til utålmodige sjeler. Sykkelbudet ringte da han sto utenfor, og ga oss maten med et stort smil om munnen.

Kanskje overraskende nok var han verken svett eller andpusten, noe som er et pluss i seg selv. Oppstår det problemer eller misforståelser underveis i bestillingen kan du ringe kundeservice, som i vårt tilfelle tok telefonen etter andre ring.

Kvalitet

PLUSS: Burritoene var fortsatt gode og varme da de kom oss i hende, og det var ikke spor etter søl i matposen.

Både burritoen med biffkjøtt og den med pulled pork var saftige, og lefsa var myk og fersk. Burritoene smakte som nylaget, akkurat som de ville gjort på restauranten.

Det var ingenting som tilsa at restauranten firer på kvaliteten til maten som leveres hjem.

MINUS: Når BBQ-sausen renner nedover haka er man mildt sagt desperat etter tørk, men det var ingen servietter med i matposen. Dette kunne de ha kostet på seg.

De kunne med fordel også sendt med engangsbestikk – når coleslawen tyter utover er det kjipt å bruke hendene.

Totalvurdering

Alt i alt var vi mer enn fornøyde med Foodoras enkle, rimelige og kjappe levering. Som en av testdeltagerne sa da han satte tennene i burritoen:

– Dette er nesten for godt til å være sant.

bilde Foodora-hjemmeside

På nett: Slik ser det ut når du bestiller via Foodoras hjemmeside.

Populært på Online.no nå: