Hvorfor veive med tommelen når du har internett?

Delingsøkonomien har inntatt veiene.
GoMore

Du trenger skyss. Men hvorfor skal du trenge å stille deg opp langs veien og vifte med tommelen til fremmede, når du sannsynligvis likevel har en påkoblet datamaskin i lomma?

Smarttelefoner, apper og informasjonsteknologiske fremskritt gjør at det i dag er enkelt, for de som har et behov og de med en løsning, å finne hverandre.

For eksempel kan du oppgi i en app hvor du skal, og vente på svar fra noen som uansett kjører den samme veien. Det kalles samkjøring.

30 000 nordmenn har prøvd dette det siste året, gjennom appen GoMore – en tjeneste som startet som et hobbyprosjekt mellom to danske kompiser allerede i 2004.

– Det begynte med en liten gjeng med pionerer, og i 2011 ble det en bedrift. Det siste året har vi ekspandert til Norge, Sverige, Spania og Frankrike, sier Åsmund Hogstad Johnsen, selskapets markedssjef for Norge.

Totalt har de over 400 000 medlemmer i Skandinavia.

Populært å dele

Åsmund Hogstad Johnsen

Positiv jobb: Åsmund Hogstad Johnsen, markedssjef for GoMore i Norge, mener kundene ikke bare får gode tilbud, med gode erfaringer, gjennom å teste ut «delingsøkonomien». Foto: Privat

De startet med samkjøring, men i september lanserte GoMore også privat bilutleie her til lands – nesten samtidig med den tilsvarende, norske tjenesten Nabobil.no.

– Det ble naturlig å bygge det ut som en «plattform for mobilitet», og ikke kun samkjøring. Mange av dem som samkjørte hadde også biler som de var interessert i å dele på, sier Johnsen til Online.no.

Det er i vinden å dele på bilen sin, i den tiden den uansett ville stått parkert og ubrukt.

– Det bidrar til færre biler på veien, og færre som står ubrukt som en bortkastet ressurs, som Johnsen oppsummerer det.

Deler på alt

Det er ikke bare biler vi vil dele på, nå – men hus og hytter, tjenester og måltider.

Johnsen tror nordmenn lenge har vært nysgjerrige på delingsøkonomien, og bare har ventet på en utløsende effekt. Denne kom i form av medieoppmerksomheten rundt Airbnb og Uber det siste året

– Ved siden av at en selvfølgelig kan spare eller tjene penger, mistenker jeg at folk synes det er mer interessant å kjøpe produkter eller tjenester av en person enn fra en bedrift, sier han, og utdyper:

– Det gir god opplevelse, en artig historie, og en ny måte å komme nærmere mennesker på. Det er en ting en lett kan bli begeistret for og få lyst til å gjøre mer av.

Er det lovlig?

Deling av bil gir både bedre økonomi og hyggeligere biltur

Roadtrip: Vil du dele på bilen, trenger du skyss en strekning, eller vil du leie en annens bil og dra på roadtrip? Nå finnes det flere apper som gir deg muligheten. Foto: GoMore

Samtidig vil det naturligvis følge en rekke spørsmål i kjølvannet av en slik tjeneste. Er det lov? Er det trygt?

Høsten 2014 kom fenomenet Uber til Norge. I en variant av denne tjenesten, kalt Uber Pop, kan privatsjåfører registrere seg og kjøre oppdrag for selskapet. De finner kunder og får automatisk betaling gjennom Uber-appen. Skal vi kalle dette privattaxi – eller pirattaxi?

Politiet mener sistnevnte, og har slått til mot Uber-sjåfører. Det betyr imidlertid ikke at også GoMore er ulovlig.

– Jeg kjenner ikke spesifikt til GoMore, men det kan fort være en forskjell her. Dette handler om hvorvidt en driver virksomhet eller ikke, sier politiadvokat Arne Valdemar Nielsen til Online.no, og utdyper:

– Dersom en bare kjører «en og annen tur» vil en ikke nødvendigvis rammes av bestemmelsene.

Også Åsmund Hogstad Johnsen er tydelig på at tjenesten ikke må forveksles med pirattaxivirksomhet.

– Her er det er viktig for oss å peke på den fundamentale forskjellen at samkjøring foregår på sjåførens vilkår (tidspunkt og destinasjon) og at det ikke foregår med økonomisk vinning som motivasjon. Alle sjåførene skal kjøre ruten uavhengig av om de får passasjerer eller ei, sier han.

Er det trygt?

Når det gjelder trygghet, så er det her vi finner den kanskje største barrieren i oppstartfasen for et slikt selskap. Nemlig det er å skape tillit mellom brukerne.

– I en tidlig fase der en leier eller leier ut for første gang, har en ikke den sikkerheten i at andre har prøvd dette før. Derfor legger vi til rette for at partene skal ha en dialog først, så en merker at det er snakk om en helt vanlig person, ikke bare en tom brukerprofil, sier Johnsen.

Han håper deres og andre tjenester kan bidra til økt samhandling og tillit til fremmede, til en bærekraftig transportindustri, og til å gi forbrukere flere alternativer.

– Det er de tre tingene som motiverer meg veldig: det er det sosiale, det grønne og det økonomiske, sier Johnsen.

Han tror brukere av delingsøkonomien ikke bare kan gå i pluss økonomisk – men også erfaringsmessig.

Populært på Online.no nå: