Ville du leid ut din egen bil?

Stadig flere deler på privatbilen. Derfor har trenden kommet for å bli.
Mange forskjellige biler på Nabobil

Å ha bil er dyrt. Og for de fleste av oss står den parkert og ubrukt mesteparten av døgnet.

Men hva om en kunne dele på bruken – og utgiftene? Dette er det mange som har fått øynene opp for, idet bildeling og privat bilutleie for alvor er på vei til å bli et fenomen her til lands.

– Hver private bil som leies ut og deles på, kan erstatte 9–13 vanlige nye biler på veiene, sier Chris Moen, daglig leder i Nabobil.no, til Online.no.

Moen baserer tallene på en studie av bildeling fra Berkeley-universitetet i California, der trenden allerede har gjort seg gjeldende:

I stedet for å eie selv, er det nå blitt snakk om å «disponere» bil.

Over forventning

Nabobil.no er en tjeneste i denne ånden, der du for eksempel kan leie ut bilen din noen timer mens du er på jobb, eller kanskje en hel uke dersom du uansett ikke bruker den.

– Vi håper dette vil ta av: at folk vil leie ut, og at andre opplever at de ikke trenger å eie. Hos oss kan en få tak i en bil å ta med på fjellet eller bare for en kort bytur, sier Moen, som kan fortelle at lanseringen høsten 2015 gikk over all forventning.

– Responsen har vært helt enorm. Vi har bare prøvd å holde hodet over vann. Etter en uke hadde vi allerede 800 biler i systemet, og over 2 400 medlemmer. Målet var å få 1000 biler på et helt år, sier han.

Chris Moen (t.v.) og Christian Hager i Nabobil

Lovende start: Daglig leder i Nabobil.no, Chris Moen (t.v.), forteller om en lansering over all forventning. Her med teknisk sjef Christian Hager. Foto: Nabobil.no

Airbnb for biler

Nabobil.no er et eksempel på en større trend, nemlig delingsøkonomien. Tjenesten har blitt kalt et «Airbnb for biler», og sammenligningen er treffende. Akkurat den samme tankegangen ligger til grunn – bare at leiligheter er byttet ut med biler.

Delingsøkonomi handler kort fortalt om at privatpersoner som har et overskudd kan selge eller leie ut til noen som trenger det.

– Tenk hvor mange hytter her i Norge som ikke blir brukt, eller biler som står parkert – det representerer et enormt verditap, sier Moen, som understreker at det å dele også er svært gunstig for miljøet.

På Nabobil er det gratis å registrere seg, og If Skadeforsikring er partner for prosjektet. De sørger for at du er 100 prosent dekket om noen skulle være uheldige med bilen din.

– Forsikringen er bakt inn i prisen, og det gjør at vi kan holde lave priser. 80 prosent av leieprisen går direkte til utleier, og det er gratis å være medlem både som utleier og leietager, sier Moen.

Bilutleier ser skjær i sjøen

Lasse Dahl i Bislett Bilutleie

Fortsetter som før: Aktørene innen tradisjonell bilutleie vet at bildelingen kommer. Men Lasse Dahl i Bislet Bilutleie tror de selv fortsatt har flere fortrinn. Foto: Privat

Lasse Dahl, som eier og driver Bislet Bilutleie i Oslo, ønsker konkurransen velkommen. I store trekk ser han bildeling og bilutleie som tilsvarende tilbud, og mottar dem derfor som konkurrenter.

– Vi vet jo at det kommer. Bildeling er en veldig forfriskende og bra tanke, sier Dahl til Online.no.

Men han tror fortsatt at de etablerte aktørene har noen fortrinn:

– Hos oss vil kunden bli møtt av en av våre kollegaer som viser frem bilen, gjør en grundig skadesjekk og overleverer nøklene. Slike rutiner rundt klargjøring og skadehåndtering tror jeg kan bli vanskelig i det private; dette er noe av det som tar opp mest av våre budsjetter, sier Dahl.

– Var for eksempel den skrammen der fra før av, eller ikke? Dette går seg sikkert til, men det kan være noen skjær i sjøen, tror han.

Til å begynne med ser ikke Dahl for seg at bildelingstrenden vil ha en direkte innvirkning på hvordan de selv driver forretning, men han er åpen for at for eksempel nye tekniske løsninger kan bli aktuelle etter hvert. For å tilpasse seg.

– En må innfinne seg med at delingsøkonomien har kommet for å bli. Vi kan ikke gjøre annet enn å bli enda bedre på det vi holder på med selv. Vi har drevet her i noen-og-førti år og har tenkt til å drive på en stund til også.

Et utvalg biler i Nabobil

Leie en Tesla? Gjennom den nye tjenesten Nabobil.no kan du leie dine «naboers» egne biler når du skal et ærend eller på hyttetur. Foto: Skjermbilde fra Nabobil.no

Tar forhåndsregler

Nettopp for å unngå vanskelige situasjoner har Nabobil.no tatt forhåndsregler for hvem som får bruke tjenesten. For å kunne leie bil må en være minst 23 år og hatt lappen i tre av dem. Grensen er 30 år dersom det er mer enn 250 hestekrefter på bilen.

– Vi har også et tosidig tilbakemeldingssystem. Vi ser at folk prøver å oppføre seg på sitt beste for å få gode tilbakemeldinger. Og så vil vi luke ut de som stadig får dårlige tilbakemeldinger, for eksempel at de får bøter. I verste fall vil en utestenges fra tjenesten, sier Moen, og legger til at eventuelle bompenger og bøter vil trekkes fra leietagers depositum.

– Som utleier er det ingen egenandel, og ingen risiko. Det er viktig for å få folk til å være villig.

Delevillige nordmenn

Og nordmenn er faktisk veldig mye mer villige til å dele enn det en skulle tro, ifølge Moen. Ulike undersøkelser skal ha gitt tall fra ti og opp til 23 prosent på andelen bileiere som kunne tenke seg å leie ut.

– Med en bilpark på 2,5 millioner registrerte privatbiler så blir det ekstremt mye. Med tanke på den farten vi har, kommer vi til å ha større bilpark enn Avis og Budget innen et halvt år, sier Moen, og legger til:

– Jeg er sikker på at dette er kommet for å bli.

Populært på Online.no nå: