Dette bør du absolutt ikke dele på Facebook

I verste fall kan det koste deg jobben.
Det er visse ting man ikke bør poste

Foto: ©2015 iStockphoto LP

De fleste har nok opplevd at veien fra en flyktig tanke til en statusoppdatering på Facebook tidvis kan være svært kort. Kanskje er det først i etterpåklokskapens ånd at man skjønner at tanken burde forblitt nettopp det - og ikke en håndfast melding som raskere enn svint har spredd seg til litt flere enn det som føles behagelig ...

Fanger opp det meste

Som regel er slike glipper ufarlige blødmer som man kan le av bare man får litt avstand til det. Andre ganger kan konsekvensene bli langt mer alvorlige, skal vi tro hodejeger Trine-Lise Jagge i rekrutteringsfirmaet Dynamic People.
- Jeg stopper ikke å forundre meg over hva folk får seg til å skrive når de setter seg foran skjermen. Jeg har for eksempel sett ledere uttale seg grovt om enkeltpersoner omtalt i media som for eksempel trenere i idretten, sier Jagge til Online.no.
- Jeg stiller meg spørsmålet mange ganger om dette er noe de ville sagt foran alle sine ansatte. Er det slik en leder snakker om andre? Heldigvis er dette noe vi fanger opp, legger Jagge advarende til.
Som hodejeger arbeider hun til daglig med å sjekke ut kandidater til nye jobber. En slik prosess involverer grundige referanseintervjuer, i tillegg til at de undersøker om de oppgitte opplysningene er riktige.

Bruker Google aktivt

Men det stopper ikke der. Ifølge Jagge er også Google blitt et nyttig og mye brukt verktøy i rekrutteringsprosessen:
- Vi googler deg også. Det er blitt en naturlig del av utvelgelsesprosessen. Vi sjekker om du vil passe i bedriftens kultur og miljø. Hvilke verdier har du? Kan du etterleve bedriftens verdier? Din digitale profil bør samsvare med den du er i virkeligheten. For hvilken bedrift vil vel ansette en leder som oppfører seg som en «bølle» på nettet.
Jagge tror ikke at det ennå er blitt slik at alle arbeidsgivere tråler nettet på jakt etter informasjon om potensielle nyansatte.
- Men flere og flere gjør det. Vi har en fast rutine på det, vi googler deg, og det som ligger der offentlig tar vi kanskje med i en helhetsvurdering av deg. Vi ønsker selvsagt ikke at arbeidsgiver skal finne ut noe som vi kanskje burde sett, så vi er nøye på dette, sier Jagge.
 Hodejegeren har følgende råd:
- Husk at det som ligger offentlig ute på nett oppfattes som offentlig. Det er viktig at du selv er nøye og skiller på det som er privat og det som ligger der ute som alle kan se. Bruk det til din fordel, og ha et bevisst forhold til det du legger ut. Hvilket inntrykk ønsker du å gi?

Sjekk festbildene dagen etter

På spørsmål om hva som er det verste man kan liggende ute på Facebook, er Jagge klar:
- Sjikane, hets, upassende kommentarer og oppfordring til voldshandlinger er det aller verste. Dessverre finnes det mange eksempler på slikt der ute.
Men også på bildefronten er det lett å ryke på en smell – spesielt om det er alkohol med i bildet (bokstavelig talt).
- Det er vel ganske naturlig å si at typiske «festbilder» med hell kan slettes eller redigeres etterpå. Det kan sikkert virke som en god idé når du legger det ut. Men det kan være smart dagen etter en fest å sjekke hva man la ut, sier Jagge.

Uklart skille mellom privat og jobb

Ifølge Jagge er det ikke alltid lett for en arbeidsgiver å skille mellom «profesjonelle» og «private» poster når de vil danne seg et inntrykk av noen de kanskje vil ansette.
- Man vet jo aldri – og derfor er det veldig viktig at du selv er bevisst. Det er jo du som sitter i førersetet her. Hvilket inntrykk vil du vi skal sitte igjen med? Om du etterlater et inntrykk om at du er en kranglefant, kan du ha problemer med å forklare at dette gjelder deg kun privat, ikke jobb ...

Droppet jobbsøkere

Hodejegeren er ikke helt sikker på at folk flest er bevisste på hvor store konsekvenser en lite gjennomtenkt status på Facebook kan medføre.
- Mange tenker nok ikke over hvor synlig dette kan være. En ting er å poste på din egen profil, en annen ting er å poste på offentlige Facebook-sider, eller på delte innlegg som er offentlige. Det er her vi ser de største synderne. Det ser ut til at mange glemmer at de faktisk poster i fullt navn, med bilde og i mange tilfeller yrkestittel, sier Jagge. 
Hun minner også om at enkelte kommentarfelt i nettaviser er knyttet direkte opp til Facebook-kontoen din, noe man så ekstremkonsekvensen av da VGTV nylig ringte opp nett-troll på direkten.
- Vi har opplevd å ta ut kandidater fra ansettelsesprosesser etter etterlatte digitale spor som er uheldige. Det handler om ditt eget omdømme. Ikke post i affekt og tenk deg godt om før du poster!

Blitt mer vant til Facebook

Facebook-ansvarlig i Telenor, Magnus Aurdal, peker på at mange har lang fartstid på Facebook, og at det kanskje har økt bevissthetsnivået.
- Jeg tror folk flest nå er ganske klar over hva de poster. For noen år siden så var det nok mange flere som ikke helt hadde forstått mediet, noe som kunne resultere i alt fra morsomme og småflaue glipper, til langt mer alvorlige tilfeller. Facebook er ikke lengre noe nytt eller fremmed, men en fullt integrert del av vanlige folks digitale hverdag, sier Aurdal til Online.no.
I løpet av disse årene har de fleste av oss også bevitnet både morsomme og flaue hendelser på det sosiale mediet:
- Folk har i flere år regelmessig sett oppdateringer fra venner, grupper og sider de følger, så det er klart at flertallet etterhvert får med seg hvordan det hele fungerer. Det finnes fortsatt nok av dem som enda ikke har skjønt mekanismene, men de er nok i kraftig mindretall, sier Aurdal.
Og de gangene det virkelig glipper, har det ikke gått upåaktet hen, minner Aurdal om:
- Mediene har jo skrevet ganske mange ubønnhørlige saker om Facebook og sosiale medier ... og kanskje ekstra mye om de eksemplene der noen har hatt en flau glipp.

- Bruk forskjellige kanaler

Med en økende bevissthet rundt det å dele smått og stort på Facebook, mener Aurdal også at det kan være mulig å skille mellom jobb og privatliv på det sosiale mediet.
- Det er absolutt mulig. På Facebook kan man for eksempel gjøre det via innstillingene. Men de fleste setter seg ikke inn i disse innstillingene. De burde heller ha en tanke om hvordan de snakker i de forskjellige sosiale mediene, og hvem som ser hva hvor, sier han – og kommer med noen alternativer.
- Det er kanskje greit å være venner med kollegene dine på Facebook, mens du beholder Snapchat og Instagram til den nærmeste klikken din.
Og hva er så det verste eksempelet Aurdal har sett noen dele på Facebook?
- En fødsel.