Dette må du passe på for å unngå ID-tyveri

Over 150 000 nordmenn har fått misbrukt sin identitet over to år.
Tegn på at du er utsatt for ID-tyveri

– Et klassisk ID-tyveri er når noen har brukt din info til å for eksempel handle i nettbutikker, opprette mobilabonnement, eller ta opp kredittlån, sier Are Myklebust i Telenors Fraud & Crime-avdeling.

Informasjonen kan svindlerne ha fått tak i ved å gå gjennom papirsøppelet ditt, postkassen din, eller via såkalt «phishing».

– Det viktigste når det gjelder ID-tyveri er å få folk til å beskytte seg. Det er faktisk mye enklere enn å rydde opp, sier Myklebust.

Vær forsiktig med hva du oppgir

Å beskytte seg handler mye om å bli bevisst på hvordan du deler personopplysningene dine, forteller Myklebust.

For eksempel bør du ikke kaste papirer som inneholder info om deg uten å makulere dem først, du bør ha lås på postkassa, passe på passordene dine, og ikke minst følge med på aktiviteten på de forskjellige kontoene dine både på nett og i banken.

Are Myklebust i Telenor

Are Myklebust i Telenors Fraud & Crime-avdeling.

– For mange kan det gå lang tid før de oppdager at de har vært utsatt for ID-tyveri, forteller Myklebust.

Får du for eksempel et brev om kredittvurdering du ikke kjenner årsaken til, kan det bety at noen har bestilt en tjeneste eller et lån i ditt navn.

Likevel er måten de fleste oppdager det på, ved at de får en regning i posten på noe de selv ikke har bestilt, sier Myklebust:

– Da er det viktig å ta kontakt med den som har utstedt regningen umiddelbart, slik at misbruket kan stoppes.

Tre viktige grep

Tall fra Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) viser at 150 000 nordmenn er blitt utsatt for ID-tyveri over en to års periode.

Hvis du er en av de uheldige er det ifølge rådgiver Ole Anders Ulsrud i NorSIS tre ting du må gjøre:

Ole Andreas Ulsrud i NorSis

Ole Anders Ulsrud, rådgiver i NorSIS.

  1. – Ring banken din og forklar hva som har hendt, slik at de kan gjøre nødvendige tiltak.
  2. – Sørg for at du blir sperret for kredittvurderinger. Da hindrer du at svindleren vil kunne ta opp lån, bestille mobilabonnement, eller gjøre andre aktiviteter hvor det er nødvendig med en kredittvurdering. Om denne muligheten er eliminert, så stanser svindelen ganske raskt.
  3. – Ring politiet og anmeld saken. Norske kreditorer er ofte snille og tror på offeret om det foreligger en anmeldelse – da kan ansvaret ditt frafalle.

Bytt passord!

Utover dette oppfordrer Myklebust også til å forsøke å finne ut hvor svindlerne har fått identiteten din fra, stenge kontoer som er blitt svindlet, og å bytte passord på tjenester som kan være utsatt.

– Hvis du ikke setter en stopper for det, så vil det bare fortsette. Så lenge de har tilgang til informasjonen din risikerer du en ny bølge med tyveri, sier han.

Populært på Online.no nå: