Gjør deg klar: Chatbotene kommer!

I årene som kommer vil du ikke søke og bla, men bable med nettet.
Chatbots lar deg snakke og chatte med nettet

Du chatter mest sannsynlig allerede med venner, familie og kollegaer på mobilen.

Fremover vil det også bli like naturlig å chatte med apper, aviser, butikker, bedrifter, tjenester og personlige assistenter.

Som regel er det ikke da et menneske i den andre enden, men en robot – en chatte-robot.

Det er bare starten. Om kort tid vil du ikke søke og bla, men simpelthen prate med internett.

Chatbots kan være «dumme»

Du hører kanskje en del snakk om kunstig intelligens, for tiden. Det kommer vi tilbake til – mange chatbots klarer seg imidlertid helt fint uten.

Botene kan rett og slett bestå av forhåndsprogrammerte spørsmål og svar, og de som lager dem trenger ikke alltid å kunne noe om koding.

Tenk: «Liker du best dette, eller dette?». Noen ganger skriver du inn et svar selv. Andre ganger velger du et av de som boten foreslår.

Nesten som et toppmoderne «velg ditt eget eventyr».

Chatbots kan for eksempel:

  • Være en kjøpsguide. Du trenger en gave, men vet ikke hva. Snakk med en blomsterbutikk-bot om hvem som skal få gaven til hvilken anledning, og få et konkret tips. De har også et åpenbart potensiale innen kundeservice.
  • Snakke om været … og faktisk gi gode svar. Prøv for eksempel boten Hi Poncho, som gir værvarsler når du ønsker det (og kan tipse om forholdene ligger til rette for en joggetur neste morgen), med innslag av humor.
  • Brukes i markedsføring. Det populære dataspillet «Call of Duty» lot spillere møte hovedpersonen i et kommende spill i form av en chatbot for ett år siden, og fikk seks millioner meldinger i løpet av 24 timer.
  • Brukes kreativt. Du kan for eksempel lage en bot som styrer en lek på fest, eller som kan trenes til å speile din personlighet. Sistnevnte finnes, og heter Olabot.

Du finner dem på Facebook

Mange chatbots er allerede lansert. De er foreløpig litt vanskelig å finne, men når du vet om én, finner du dem ofte der du allerede er: I Facebook Messenger.

Da vil botene ligge inne blant helt vanlige samtaler med bekjente.

Messenger-bots

Her chatter vi ikke med mennesker, men med tre ulike chatbots, inne i Facebook Messenger. De er kanskje ikke så enkle å finne, ennå, men du får allerede alt fra nyheter og værvarsel, til blomsterbutikker og flybestilling gjennom bots.

Som Andrew Yaroshevsky, gründer av den populære chatbot-leverandøren Chatfuel, sa under tekno-konferansen South by Southwest:

– Folk bruker stadig mer tid på Facebook Messenger. Da er det et poeng å være der, i stedet for å bruke mye ressurser på en app folk glemmer at de har lastet ned.

Søk er unaturlig

Tenk litt over hvordan du søker etter informasjon på nettet i dag. Du åpner en søkemotor, skriver inn «Martin Ødegaard» eller «tips til sunne middager» i søkefeltet, og som respons får du en liste med blå linker.

Det er nokså effektivt, og vi er blitt helt vant til det. Men se for deg å si de samme tingene til en annen person.

Da blir det opplagt at dette er en ganske kunstig måte å kommunisere på.

Det er mye mer naturlig for oss å ... vel, bare prate sammen.

Nettopp derfor har chatbots et stort potensiale. Å bruke dem kan samtidig oppleves mye mer personlig og nært enn å søke og navigere på en nettside.

Amazon Echo

Amazon Echo er en av flere dingser som gjør det mulig å prate med en personlig assistent, drevet av kunstig intelligens. Foto: Amazon

Det neste naturlige skrittet er å ikke bare chatte, men prate høyt med maskinene.

Du har sikkert prøvd å prate med Siri for lengst. Men det er bare blåbær sammenlignet med det som kommer.

Smarte høyttalere

I USA er det nylig blitt populært med såkalte «smarte høyttalere», slik som Amazon Echo og Google Home.

Dette er «personlige assistenter» du styrer med stemmen, og den kunstige intelligensen som driver dem gir illusjonen av en virkelig samtale.

For eksempel kan du høre om du har fått ny e-post eller har noe på kalenderen i dag, spørre om vær og trafikk, eller styre musikken i hjemmet.

Slike personlige assistenter finner du også i stadig større grad i nye mobiltelefoner. For eksempel kan du chatte og prate med Google-assistenen i nye Android-telefoner og i meldingsappen Google Allo.

Google Allo

Google-assistenten kan du prate med gjennom Google Home, eller chatte med i Google Allo og nye Android-telefoner. Denne kunstige intelligensen er svært imponerende – men fortsatt langt fra perfekt.

Virkelig smarte er disse imidlertid ikke. Det er fortsatt en liten stund til vi kan ha en helt naturlig samtale med datamaskinen, mobilen og dingsene våre – uten at illusjonen på et tidspunkt bryter sammen.

Da er det foreløpig mye enklere å holde styr på tekst, og derfor er det primært chatbots vi vil se først. 

Akkurat nå sitter utallige butikker, banker, bedrifter, medie- og underholdningsbedrifter samt mange andre og utvikler dem.

Noen er altså svært enkle, mens andre allerede bruker svært avansert kunstig intelligens. De kommer i mange former, fasonger og formål – og vil komme som et skred.

Et enklere liv?

Begrepet kunstig intelligens blir brukt om så mye forskjellig at det omtrent blir meningsløst. I samme vending nevnes ofte maskinlæring – og slike systemer har én viktig egenskap til felles:

Jo flere som bruker dem, desto smartere blir de. De lever og vokser på data. Det betyr at fremskrittene kan skje nærmest eksponentielt.

Gjør deg klar: Smarte, personlige assistenter kommer mer og mer til å ta over for apper, søk og nettsider, enten du skal bestille eller følge opp produkter, styre enheter i hjemmet, eller planlegge jobb og hverdag.

En stund framover vil vi chatte. Så kommer vi til å prate.

Søk og tradisjonelle nettsider, der du må bla og lete ... før du vet ordet av det, kan det tilhøre fortiden.

Populært på Online.no nå: