Som elektronisk bruker på Altinn kan du levere selvangivelsen fra sofakroken.
Selvangivelsen er rett rundt hjørnet. Å behandle den på nett er både enklest og tryggest. Her er seks grunner til at det er på tide å ta farvel med papiarbeidet for godt.
1. Alt på ett sted
Du har tilgang til den elektroniske selvangivelsen din på Altinn.no der du enkelt kan lese, endre, laste opp vedlegg og levere den på nett. Her kan du også sende henvendelser direkte til en saksbehandler og motta svar via e-post.
2. Raskere skatteoppgjør
Ved å levere selvangivelsen elektronisk, får du oppgjøret tidligere enn om du leverer den på papir. Du blir varslet både på mobil og e-post når selvangivelsen og skatteoppgjøret blir sendt ut.
3. Raskere svar på henvendelser
Dersom du har spørsmål til Skatteetaten om selvangivelsen din, kan du enkelt sende disse elektronisk via Altinn. Dette er den mest effektive måten å få svar på det du måtte lure på.
4. Det er tryggere
Ved å levere selvangivelsen elektronisk, forhindrer du at andre får tilgang til de personlige opplysningene dine. Elektronisk innlevering er like trygt som bruk av nettbank – og den beste forsikringen du kan få mot at sensitiv persondata fra selvangivelsen kommer på avveie.
5. Lettere å ombestemme seg
Har du levert selvangivelsen elektronisk, men glemt et vedlegg eller kommet på at du skulle gjort flere endringer? Ikke noe problem. Gå til arkivet og hent opp selvangivelsen din, gjør endringer – og send inn på nytt. Du kan gjøre så mange endringer du vil til og med den 30. april.
6. Du sparer miljøet
Mange bekker små ... Ved å gå over til elektronisk selvangivelse, sparer du miljøet både ved at du bidrar til mindre bruk av papir – og null utslipp i forbindelse med transport.
Husk fristen!
Enten du skal levere selvangivelsen på nett eller papir, er fristen 30. april. Dette gjelder både lønnstakere og pensjonister. Dersom du ikke ønsker å gjøre endringer, er det ikke nødvendig å levere den i det hele tatt.
BLI ELEKTRONISK BRUKER
Nå er elektronisk kommunikasjon hovedregelen i dialogen mellom deg, stat og kommune. For blant annet å kunne levere selvangivelsen på nett, må du opprette en brukerprofil.
LEVER SELVANGIVELSE PÅ NETT
- Gå til www.altinn.no
- Trykk «logg inn» – velg deretter innloggingsmetode. Her får du en rekke alternativer, blant annet BankID, Min ID, Buypass og PIN-koder.
- Gå til «Min meldingsinnboks». Her finner du selvangivelsen din der også skatteoppgjøret ditt blir tilgjengelig når det er klart.
Endre poster
- Gå direkte inn på posten du vil endre. Se Finn post for en oversikt over underpostene.
- På linjen for posten trykker du "Endre", og du får opp et felt der du kan skrive inn riktig tall på den aktuelle posten.
- Etter du har gjort endringen trykker du "OK", og deretter knappen "Lagre/Tilbake til oversikten".
Legger til nye poster
- Søk opp postnummeret i søkefeltet "Gå direkte til post".
- Bruk nedtrekkslisten for å finne riktig post. Trykk på "Legg til" og det vil komme opp et eget vindu.
- Etter at du har fylt inn posten trykker du "OK" og deretter knappen "Lagre/Tilbake til oversikten" for å lagre.
Legg ved et skjema fra Altinn
- Når du skal legge til et skjema som vedlegg, velger du fanen "vedlegg".
- Marker ønsket skjema i nedtrekksmenyen og klikk på "Legg til". Du vil nå få opp skjemaet og kan starte utfyllingen.
Send den inn
- Når du mener at alt stemmer, klikker du på «Start innsending».