Det er etterhvert mange steder du må legge igjen kredittkortinfo – og dermed også må endre dette om du mister eller bytter kort.
Da kan det være mer praktisk å kjøre betaling over telefonregningen i stedet. Når alt du trenger å oppgi er ditt faste mobilnummer, trenger du verken å bekymre deg over kredittkortinfo som blir borte eller går ut på dato.
Sist ut til å støtte denne funksjonen, er Apple. Ved å legge inn mobilnummeret ditt som betalingsmåte i iTunes eller App Store, kan du som Telenor-kunde lett betale musikk, filmer og apper over mobilregningen.
Slik gjør du det:
1. Åpne opp App Store på iPhone eller iPad, og scroll helt ned til bunn.
2. Trykk på den brede knappen der det står Apple-ID og e-posten din. Logg eventuelt inn om du ikke er det fra før.
3. Velg Vis Apple-ID i vinduet som dukker opp på skjermen.
4. Verifiser deg med Touch-ID (eller passord om du ikke har aktivert fingeravtrykksfunksjonen Touch-ID).
5. Trykk på Betalingsinformasjon.
6. Velg Mobilbetaling.
7. Velg deretter «Bruk dette mobilnummeret», skriv eventuelt inn Telenor-mobilnummeret du vil bruke for å betale.
8. Om du oppgir mobilnummeret manuelt, vil du kunne få en SMS som ber deg bekrefte at du vil betale over mobilregningen. Følg anvisningene i meldingen – og du er ferdig!
Slik gjør du på datamaskin:
Du kan også legge til mobilbetaling fra en datamaskin ved å følge denne lenken, eller ved følgende fremgangsmåte på en datamaskin:
1. Åpne iTunes.
2. Hvis du ikke er pålogget, logger du på med Apple-ID-en din.
3. I menylinjen øverst på skjermen eller øverst i iTunes-vinduet velger du Konto > Vis konto.
4. Skriv inn passordet ditt og trykk enter-tasten.
På Kontoinformasjon-siden:
5. Klikk på Rediger til høyre for betalingstypen.
6. Velg Mobiltelefon.
7. Skriv inn mobilnummeret ditt og klikk på Send kode.
8. Du vil nå få en SMS med en engangskode, som du må skrive inn på datamaskinen – klikk deretter på Bekreft – og du er klar!