Søk

Online.no

Meny

En enkel kur mot hverdagsstress!

Visste du at huskelister kan være god stressmestring?

Emneknaggen #Stressa2019 har satt sitt preg på årets sommer, og nå som hverdagen er tilbake – er det mange som kjenner høststresset snike seg på. Men all stress er ikke dårlig stress.

I kortere perioder kan stress være positivt – og hjelpe deg å løse arbeidsoppgaver på en effektiv måte, mens stress over lengre tid kan være skadelig for kroppen.

Hvis du har mange baller i lufta samtidig, bør du skrive ned alle oppgavene som tar mental energi. Ved å integrere huskelister i hverdagen får du bedre oversikt over alt som skal gjøres, både på jobb og på hjemmebane. Lager du huskelistene i Min Familie-appen, har du alltid tilgang til og oversikt over oppgaver som må utføres.

Oppgaver som tar under to minutter,

bør du gjøre med en gang.

Hvorfor er det bra å skrive huskelister?

Huskelister er med på å skape ledig plass i hjernen. I boken The Organized Mind, skriver Daniel Levitin, professor i nevroforskning, at de fleste mennesker kun har kapasitet til å huske på fire ting samtidig. En god grunn til å skrive huskelister, med andre ord.

Men det holder ikke å skrive ned arbeidsoppgavene dine, du må også prioritere:

  • Oppgaver som må gjennomføres
  • Oppgaver som kan delegeres til kollegaer eller familiemedlemer
  • Oppgaver som kan utsettes
  • Oppgaver som kan droppes

I Min Familie kan du også dele huskelister med andre, så dere alle har tilgang til og vet hvilke oppgaver dere skal utføre.

Tips til en (litt mer) stressfri hverdag

  • Lag en liste over familiens oppgaver – store som små.
  • Ikke skriv så mange oppgaver på listen at du blir overveldet.
  • Del listen med hele familien, og fordel oppgaver dere i mellom. 
  • Skriv ned listen mens du fortsatt husker det, ikke utsett det til senere.
  • Huk av oppgaver underveis, det gir god mestringsfølelse.