Søk

Online.no

Meny

Enkle tips for en sunnere hverdag

Hverdagen er tilbake, og mange ønsker et sunnere kosthold. Hvis du planlegger hva du skal spise – er sjansen for å lykkes stor.

Syv gode tips

  • Planlegg middagen med ukemenyer
  • Velg sunne retter som er enkle å lage
  • La barna være med på planleggingen – da er sjansen større for at de spiser maten 
  • Planlegg en restemiddag i uka, slik at ingenting går i søpla
  • Unn deg litt ekstra i helgen
  • Gjør storinnkjøp en gang i uka
  • Unngå å handle mat på tom mage, da er det lettere å styre unna fristelsene i butikken

Alle vet hvordan det der. Du skal bare en rask tur innom butikken etter jobb, du vet ikke hva du skal lage til middag, du har lyst til å være sunn, men det rumler i magen – og du faller for fristelsen til å plukke med deg en frossenpizza eller noe annet usunt.

Ved å planlegge middagen på forhånd er det litt lettere å unngå de usunne fristelsene man møter i butikken. I Min Familie-appen finner du mange sunne oppskrifter til både frokost, lunsj og middag.

Hvis du lager en ukeplan, vil du også kunne planlegge et variert kosthold som inneholder alle næringsstoffene kroppen trenger i løpet av en uke. Du bør for eksempel spise mye frukt og grønt, og ha to fiskemiddager i uka.

Slik kommer du i gang – med rutiner som varer

De fleste som ønsker å spise sunt, vet at det er smart å lage ukemenyer og handlelister før man skal i butikken. Likevel er det en terskel å komme i gang – og skape en hverdagsrutine som varer året igjennom.

I Min Familie kan du ...

  • Søke etter inspirerende oppskrifter
  • Planlegge familiens måltider
  • Lage delte handlelister
  • Organisere hvem som skal lage middagen

Det finnes heldigvis enkle måter å komme i gang på, for eksempel med organiseringsappen Min Familie. Her kan du planlegge ukemenyer, og velge blant tusenvis av deilige oppskrifter – som legger seg direkte i handlelisten din. Du kan enkelt dele handlelisten med partneren din, slik at den enkelt kan oppdateres – uansett hvem som skal handle. 

For at du skal klare å oppretteholde en sunn middagsplanlegging uke etter uke, er det viktig å handle mat du liker. På hverdagene bør du velge retter du vet du kan lage, mens du gjerne kan eksperimentere litt ekstra i helgen – og unne deg noe litt ekstra godt til helgekosen.