Søk

Online.no

Meny

Warholm løp også inn en helt annen rekord – på mobilen

Dette er tiden for store prestasjoner, også i mobilnettet.

Med en rekordsommer lagt bak oss, har både høye temperaturer og store idrettsprestasjoner vært på alles lepper.

Men også i Telenors mobilnett er det blitt slått nye rekorder – godt hjulpet av nettopp vær og sport.

– Da Frankrike slo Kroatia i VM-finalen, opplevde vi en ny surferekord i mobilnettet, sier Liv Elise Saue Tøftum, leder for analyse og kundedialog i Telenor.

Verdens raskeste mobilnett

– Ekstrem bruk av mobildata

Den forrige rekorden hadde stått siden vinter-OL. Men det skulle ikke ta like lang tid før det igjen ble satt ny rekord.

– Neste topp kom under Karsten Warholms 400-meter flatt. Dette er en typisk situasjon der vi kan merke en ekstrem bruk av mobildata over kort tid, sier Tøftum.

Selv under slike forhold, der datatrafikken i Telenors mobilnett nådde imponerende 111 Gbps, får kundene det de forventer: Krystallklare tv-bilder på mobilskjermen, uten at det hakker.

Denne kapasiteten er faktisk så bra at Telenors mobilnett nå er kåret til det aller raskeste i hele verden.

– Spesielt hos barnefamilier var hoppet markant – på hele 50 prosent

MERKET ØKT TRAFIKK: Liv Elise Saue Tøftum, som er leder for analyse og kundedialog i Telenor, har sett markante løft i mobiltrafikken i Telenors nett i sommer.

Tar med seg vaner på ferie

De siste års massive utbygging av Telenors 4G-nett, kombinert med bedre og mer tilgjengelige strømmetjenester, har nå gitt et tydelig utslag i hvordan nordmenn bruker mobildata, forteller Tøftum.

– Fra juni til juli lå snittøkningen på tvers av alle nordmenn på 27 prosent. Men spesielt hos barnefamilier var hoppet markant – på hele 50 prosent. Her flyttes gjerne en hel husholdning med moderne medievaner vekk fra hjemmenettet, og ut i ferie. Da gjelder det også å ha med seg nok data.

Hun var selv på familieferie i Spania i sommer, og merket da hvor viktig mobilnettet var for dem. Og med Fleksi-abonnementet trengte hun verken å tenke på databruken, eller at de var i utlandet – ettersom de kunne surfe som hjemme via mobilnettet.

– Vi hadde leid et feriehus der det trådløse nettet ikke virket. Med tre små barn i huset, var det greit at de fikk et avbrekk fra sola med litt barne-tv – og da er det bare strømming som gjelder.

TAR MED SEG MEDIEVANER: Spesielt barnefamilier hadde en økning i bruken av mobildata i juli. Barne-TV er ikke lenger synonymt med lineær-tv klokka 18.00, men strømming når det måtte passe. Foto: Annie Spratt / Unsplash

Bekymringsfri mobilbruk

Kombinasjonen av 4G-utbyggingen og et utvalg av abonnementer og tjenester som gir en mer bekymringsfri bruk av mobilen, har ifølge Tøftum gikk tydelige utslag:

– Det er helt klart at kunden nå har en bedre mobilopplevelse enn bare for noen år siden. Teknologien spiller på lag med brukervanene, og vi ser nå at kundene i større grad forventer at alt bare fungerer og flyter fint – noe vi heldigvis ser at det også gjør, sier hun.

Samtidig ser hun at kundene også er blitt mer bevisste på at de må ha med seg nok data når de skal ut i ferie.

– Stadig flere velger Fleksi, som gir dem en bekymringsfri databruk. Men vi ser også at folk justerer opp abonnementene sine kostnadsfritt før ferien, samt bygger opp ekstra data med rollover og familiebonus inn mot sommeren – så de har litt ekstra å gå på.

ALT SKAL SNAPPES: Og da går det gjerne i video. Foto: Jenna Day / Unsplash

Video drar opp

Det er nettopp den økte bruken av videostrømming som drar trafikken opp, sier Tøftum. YouTube er den største drageren, og økte også med rundt 50 prosent fra juni til juli.

Den største veksten hadde imidlertid Netflix, som økte med 100 prosent i juli sammenlignet med en dag tidlig i juni.

– Netflix har definitivt gått høyt, og mer enn vanlig. Også YouTube har en jevnt høy trafikk, i likhet med NRK og TV 2 Sumo – som i tillegg hadde veldige topper i dagene med VM-kamper.

På nett hele døgnet

  • Facebook-brukerne har fullt trykk fra klokka 09 og en topp klokka 23
  • Snapchat er oppe på «Facebook-nivå» først klokka 11 på formiddagen – men holder trøkket ut dagen

Snapchat størst på sosiale medier

Av de sosiale mediene Snapchat, Facebook og Instagram, er det Snapchat som har den største ferieøkningen. Dette er om lag 100 prosent høyere enn en sammenlignbar dag tidlig i juni. Facebook og Instagram har en ferieøkning på 50-60 prosent.

– Vi ser at Snapchat kommer i gang litt senere på dagen, men holder det høye og jevne forbruket gjennom dagen, sier Tøftum.

Hun forklarer dette med at folk i større grad sender videosnutter via Snapchat, mens de kanskje bruker Instagram og Facebook mer som en nyhetskanal.

– Folk går kanskje inn og sjekker disse tjenestene noen ganger om dagen – og da går det mest i bilder, som ikke drar like mye data. Hadde vi imidlertid målt på tiden folk bruker på hver tjeneste, kan det veldig godt tenkes at resultatet hadde blitt et annet, sier Tøftum.

Ellers har det vært en merkbar økning i Pokémon GO, der aktiviteten etter skoleslutt midt i juni har ligget 100 prosent over det som har vært vanlig gjennom våren.