Søk
Meny

4 av 5 småbarnsforeldre er bekymret for barnas mobilbruk. Derfor er det lurt å ta Mobilmerket

Mor og datter tar Mobilmerket

Over fire av fem småbarnsforeldre er bekymret for barnas mobilbruk. Den lekne testen Mobilmerket kan gjøre mobilstarten litt enklere for de yngste mobilbrukerne.

Selv om mange barn får mobiltelefon tidlig i livet, er det mange småbarnsforeldre som har kvaler med å gi barnet sin første mobil. Hele 73 prosent av småbarnsforeldre sier at de vegrer seg, ifølge en spørreundersøkelse fra Kantar.

– Det er svært forståelig, og som far kjenner jeg meg godt igjen i dette. Mobilen er et fantastisk verktøy som på mange måter gjør hverdagen enklere, men den kan likevel bringe usikre faktorer inn i familien. Derfor er det viktig at foreldre er sikre på at barnet er modent nok før de kjøper en mobil, sier Ric Brown, mobildirektør i Telenor Norge.

Samtidig starter de fleste barn tidlig med å utforske teknologi, og enkelte får sin første mobil allerede når de er 5-6 år, og innen de er 10 år har hele 90 prosent mobiltelefon.

En trygg start

Den digitale verden blir stadig en større del av samfunnet og gradvis har det digitale også blitt en naturlig del av oppdragelsen.

Derfor har Telenor utviklet Mobilmerket, som kan hjelpe foreldre til å avgjøre hvorvidt et barn er modent nok til å benytte egen mobil.

Alle Telenors abonnement passer for barn, da de inneholder viktige sikkerhetsfunksjoner.

Dette er Mobilmerket:

  • Mobilmerket er en leken øvelse laget for at barn kan lære mer om mobilbruk og bevisstgjøres på å ta smarte valg – enten de allerede har eller ønsker seg egen mobil.

  • Testen inneholder en rekke spørsmål knyttet til vettig mobilbruk, og skal kartlegge hvorvidt et barn er moden nok til å benytte egen mobil.

  • Mobilmerket er utviklet av Telenor i samarbeid med Røde Kors sin samtaletjeneste, Kors på Halsen.

Mobilmerket

Mobilen gjør hverdagen enklere for både store og små

Det er sammensatte grunner til at foreldre gir mobiltelefon til barna. Praktiske kontakthensyn veier tyngst. Fire av fem småbarnsforeldre legger vekt på at foreldre og barn får lettere tak i hverandre, ifølge Kantars spørreundersøkelse.

– Det er ikke overraskende at hele 81 prosent sier at mobilen gjør det enklere for både barn og foreldre å få tak i hverandre. I tillegg veier praktiske hensyn tungt. I en travel familiehverdag er tiden knapp, og over en tredjedel sier at dersom barnet har mobil, så vil det bli lettere med logistikk i hverdagen, sier Brown.

37 prosent sier at det vil gjøre det lettere for barnet å ha kontakt med andre barn. Mens 28 prosent av småbarnsforeldre sier at dersom barnet har mobil, så føles det tryggere.

Funn fra spørreundersøkelsen fra Kantar:

Blant 881 småbarnsforeldre med hjemmeværende barn født i perioden 2008-2016, var svarene som følger:

  • 86 prosent sier at de er bekymret for å la barnet få bruke internett- og mobiltelefon

  • 73 prosent sier at de vegrer seg for å gi barn mobil

  • 81 prosent sier at mobilen gjør det enklere for både barn og foreldre å få ta i hverandre

  • 37 prosent sier at det vil gjøre det lettere for barnet å ha kontakt med andre barn

  • 31 prosent sier at dersom barnet har mobil, så vil det bli lettere med logistikk i hverdagen

  • 28 prosent sier at de ønsker at barnet får mobil fordi det føles tryggere

  • 86 prosent sier at de er positive til en øvelse som kan bevisstgjøre barnet om trygg mobilbruk

Mobilmerket for de minste

Det er ingen tvil om at barn bruker mobiltelefonen mer enn noen gang, og dagens smarttelefoner kan gi mange muligheter og utfordringer for en uerfaren bruker. I samarbeid med Røde Kors sin hjelpetjeneste, Kors på halsen, har Telenor utviklet Mobilmerket – et verktøy som kan hjelpe foreldre å avgjøre om barnet er klar for sin første mobil.

– Mobilmerket er en leken øvelse, der målet er at barn kan lære mer om mobilbruk og bevisstgjøres på å ta smarte valg – enten de allerede har eller ønsker seg egen mobil, sier Brown.

Mobilmerket er en interaktiv test som tar foreldre og barn gjennom viktige temaer som spill, aldersgrenser, mobbing og grensesetting. Verktøyet kan bidra til å bevisstgjøre barnet på å ta smarte valg. Og dersom barnet får mer enn 10 rette spørsmål, kan han eller hun hente en kul popsocket i en Telenorbutikk!

– Dette er på ingen måte en erstatning for den gode samtalen mellom foreldre og barn. Ved å ta Mobilmerket, opplever flere foreldre at de får en god innsikt i barnets kunnskap om mobilbruk. Samtidig er det en veldig god sjekkliste for foreldre og barn. Åpenhet og dialog mellom barn og foreldre er avgjørende for at barnet føler seg trygg, spesielt når barnet får direktetilgang til internett, rett i hendene, sier Brown.

Les også: Skal barnet få sin første mobil? Dette bør du tenke på

Noen av spørsmålene i Mobilmerket:

Skjermbilde av Mobilmerket
Skjermbilde av Mobilmerket
Skjermbilde av Mobilmerket

Hjelpemiddel til trygg mobilbruk

Nærmere 9 av 10 småbarnsforeldre er positive til en øvelse som skal bevisstgjøre barnet om trygg mobilbruk, ifølge Kantars spørreundersøkelse. Ifølge Nelli Kongshaug, leder av Kors på halsen, er alt som bidrar til sunn mobilbruk positivt.

– Barn har aldri fått mobiltelefon så tidlig som de har i dag, og det er både positivt og negativt. Mobilen gjør det lettere å holde kontakt med både foreldre og jevnaldrende og den bidrar til viktig sosialisering. I tillegg innebærer mobilen mye lek og moro. Dessverre kan mobiltelefonen også gi barnet en ganske brutal innføring i den digitale verdenen. Det gjelder spesielt opplevelser med nettmobbing, svindel og tilnærminger fra voksne som ofte utgir seg for å være på barnas egen alder, sier Kongshaug i Kors på halsen og legger til:

– All informasjon og verktøy, som Mobilmerket, er positivt og bidrar til at både barn og foreldre blir mer bevisst på mobilbruk og hvilke utfordringer det innebærer. Dette kan være til god hjelp for foreldre og kan gi dem grunnlaget de trenger for å avgjøre om barnet er klar til å få en mobiltelefon i hånda.

Mobilabonnement tilpasset barn

  • Alle Telenors abonnement er tilpasset barn som skal få sin første mobil.

  • Abonnementene inneholder sikkerhetsfunksjonene Sikker Bruk, Nettslett, Nettvern, Datakontroll.

  • Sikker Bruk gjør mobilbruken tryggere for barna ved å sperre for uønsket bruk som SMS-tjenester, 820-nummer og utlandssamtaler. Sikker Bruk koster ingenting og er automatisk inkludert i abonnement der brukeren er under 18.

  • Nettslett er en tjeneste som gir deg advokatbistand hvis du blir utsatt for netthets, eller opplever at privat innhold kommer på avveie. Tjenesten er utviklet i samarbeid med HELP forsikring og gir deg tilgang til et støtteapparat – en dedikert advokat og kontaktperson, som hjelper deg i en vanskelig situasjon.

  • Nettvern er et Telenor-filter som forhindrer deg fra å gå inn på nettsider som inneholder virus, svindelforsøk eller skadelig programvare. I stedet for å bli sendt til en potensielt farlig nettside, får du en beskjed fra Telenor om at du er i ferd med å åpne en usikker nettside.

  • Datakontroll sørger for full stopp på bruk av data når du har brukt opp inkludert mengde, og gjelder i Norge og EU/EØS.

  • I tillegg anbefaler vi å ta testen Mobilmerket. Den lekne øvelsen er laget for at barn kan lære mer om mobilbruk og bevisstgjøres på å ta smarte valg – enten de allerede har eller ønsker seg egen mobil.