Søk
Meny

Hva skjer med mobildata som ikke blir brukt?

Smilende dame med mobil

Hender det at du ikke bruker opp datamengden du har inkludert i ditt mobilabonnement? Da er det godt å vite at ubrukt data ikke forsvinner ut i tomme luften – men at du kan bruke den når du virkelig trenger det! Her er 4 ting du bør kjenne til.

Statistikken viser at det er store variasjoner i hvordan vi bruker data:

Noen måneder bruker vi mer, andre mindre – og bruken går gjerne opp i feriene, men også på flotte høstdager får trafikken et kraftig hopp. Da er folk ute og nyter været, og mobilen er selvfølgelig med!

Men hva skjer med dataen som ikke blir brukt? Jo, takket være tjenesten Data Rollover flyttes den automatisk over til neste måned.

Visste du dette om Data Rollover fra Telenor?

Her 4 fakta og tips som kan hjelpe deg i mobilhverdagen:

1. Spar alt du har

Data Rollover er inkludert i alle Telenors mobilabonnement som har en fast datapakke (altså ikke ubegrenset data).

Tjenesten sørger for at data du ikke har brukt i løpet av 1 måned automatisk flyttes over til neste måned.

Du kan totalt spare opp like mye data som du har inkludert i abonnementet. Hvis du f.eks. har 10 GB inkludert, kan maks 10 GB flyttes over til neste måned.

Kvinne bruker mobil på hytta

Ta med deg ubrukt data over til neste måned. Perfekt hvis du f.eks. skal på hytettur.

2. Fungerer også på ekstra data

Du får ikke bare Data Rollover på data som er inkludert i ditt abonnement!

Data Rollover gjelder også på Familiebonus-data og ekstra datapakker du kan bestille hvis du har et Trygg Start-, U18-, Original- eller Yng-abonnement. Dette gjelder alle datapakker som ikke er tidsbegrensede.

Det betyr for eksempel at du trygt kan bestille en ekstra datapakke mot slutten av måneden, uten å være nødt til bruke den opp før månedsskiftet.

Dette er Familiebonus

  • Samler du minst 2 private mobilabonnement eller 1 privat mobilabonnement og ytterligere 2 Telenor-produkter, får du Familiebonus.

  • Hvert produkt gir 1 GB ekstra bonusdata hver måned – uten ekstra kostnad!

  • All bonusdataen samles i en felles pott, og du/dere bestemmer selv hvordan den skal fordeles mellom medlemmene i deres Familiebonus. Her kan du lese mer om det.

  • Disse produktene gir bonusdata: Mobilabonnement (privat og bedrift), SWAP, Mobilt Bredbånd, Trådløst Bredbånd, Bredbånd, Fiber, Hjemmetelefon og TV.

  • Hvem som helst kan være med i din Familiebonus! Dere trenger ikke å være i familie.

3. Aktiv sparing

Data Rollover gir deg en mer fleksibel mobilhverdag. Du kan t.o.m. spare aktivt!

Mobildatabruken øker jo gjerne i feriene, så hvis du planlegger litt, kan du spare data måneden før – slik at du har litt ekstra å rutte med til langhelger eller i feriene.

Surfer du for eksempel litt mindre i november kan du ta med deg all dataen du har spart til juleferien i desember – og har dermed litt mer å gå på enten du er hjemme, på hytta eller Gran Canaria.

Kvinne bruker mobil på stranden

Det er mulig å spare opp ekstra data til sydenturen.

4. Hvis du bytter abonnement

Det er ingen binding på Telenors mobilabonnement, så du kan alltid enkelt bytte abonnement etter behov.

Du får selvfølgelig med deg dataen du har spart opp når du bytter – men du kan maks ta med deg like mye data som det nye abonnementet ditt har inkludert. (Dette gjelder ikke abonnement med ubegrenset data, som jo allerede har ubegrenset data inkludert.)

Hvis du skifter til et abonnement med mer data inkludert, får du altså mye data for pengene – men bytter du til et abonnement med mindre data inkludert, kan du miste noe oppspart data.

Kjenner du også til disse fordelene med Telenors mobilabonnement? >

Bonustips

Hvis du ikke vil tenke på ekstra datapakker eller hvor mye data du bruker, kan du velge mobilabonnementet Next.

Da får du nemlig ubegrenset data hver eneste måned – i både Norge og hele EU/EØS. Husk også: Er dere to eller flere i familien som har Next, får dere familierabatt!