Søk
Meny

Mobilabonnement til familien? Slik velger du riktig

Famlie med mobilabonnement

Uansett hvordan familien din ser ut, og hvilke behov dere har, kan du finne noe som passer. Se ekspertens sjekkliste og bli inspirert av fire familier!

Lurer du noen ganger på om familien din har riktig mobilabonnement? Eller tenker du kanskje at det ene abonnementet er det andre likt? Ringe, sende SMS, komme på nett – trenger man egentlig mer?

Å ha kjapp og god dekning overalt, enten du skal ringe bestemor eller strømme videoinnhold fra YouTube bør være minstekravet – men du skal også kunne kreve mer av mobilabonnementet ditt.

Dette er spesielt viktig for familier. Tar du deg tid til å sette opp en god familieplan, kan du faktisk slippe mye logistikk, planlegging … og ikke minst penger.

Ifølge butikksjef Simen Aaslund hos Telenorbutikken Fornebu, er det viktig å sikre at alle får et abonnement skreddersydd sine behov, basert både på bruk, alder og hvilke tilleggsfunksjoner man behøver.

– Start gjerne med å spørre familien din hvor data mye de bruker, sier han.

–  Om de ikke vet, kan du starte litt høyt, og så heller sette ned i etterkant når du ser den faktiske bruken. Sørg for å ha abonnement uten binding. Om noe blir feil er det ikke verre enn å bytte senere.

Simen Aaslund hos Telenorbutikken Fornebu

EKSPERT: Butikksjef Simen Aaslund hos Telenorbutikken Fornebu.

Sjekklista – 5 viktige spørsmål

Her er Simens sjekkliste over hva du bør ta med i beregningen når du skal velge mobilabonnement til familiens medlemmer.

1. Hvor gamle er dere?

Mobilabonnement er ofte tilpasset ulike aldersgrupper både når det gjelder pris og funksjonaliteter, så det kan være lurt å sette seg inn i forskjellene på disse.

Noen er spesielt rettet mot ungdom og unge voksne – med fordeler som fri musikkstrømming og gunstige mobilforsikringer.

Og for yngre barn på terskelen til det digitale livet, finnes det egne varianter som fungerer som reale skuldersenkere. Noen abonnement lar foreldre sperre internett og SMS, eller for kjøpstjenester og ukontrollerte kjøp av datapakker. 

– Da får de ikke brukt abonnementet til å stemme på «Skal vi danse?» eller bruke penger i App Store.

Jente med mobil

2. Hvor høy databruk har dere?

En mobilbruker som bare surfer på nett og lytter til nedlastede podkaster vil ha andre behov enn en som vil se Netflix eller game mens de er ute på farten.

Musikkinteresse er også en faktor, siden noen abonnement tilbyr fri databruk hos de mest populære musikkstrømmetjenestene. Dermed blir det totale databehovet mindre.

Det kan være mye variasjon innad i en familie. Mens noen er nøysomme og bare bruker et par gigabyte i måneden, sluker andre ti-tjue gigabyte på video, podkaster og musikk.

Samtidig bruker mange telefonen i jobbsammenheng.

– Det kreves gjerne at man er tilgjengelig og på nett, og da vil man ikke at data skal bli en stopper, sier Aaslund.

– Kanskje deler du nettet med PC-en, og så går det tomt for data midt i Teams-møtet. Sånt er greit å slippe.

3. Hvor høy databruk kunne dere hatt?

Én ting er å finne et minimum man kan klare seg med. En annen innfallsvinkel er å se på hva dere kunne gjort med mer data. Ville det blitt flere videosamtaler og sosialt liv mens dere er ute på farten?

Kunne dere sluppet å laste ned alt dere skal se og høre i forkant av hver ferie for å spare data? Er det andre måter mer data ville beriket livene deres?

– Skal du se en film på hyttetur trekker det mye data, sier Aaslund.

– Med ubegrenset data slipper man å tenke på det – og med høy hastighet får du topp kvalitet uten avbrytelser eller hakking.

Dame med mobil

4. Hvor sikkert er abonnementet?

Et moderne mobilabonnement handler om mer enn å kunne ringe og gå på nett. Det dreier seg også om å legge til rette for en tryggere og enklere hverdag – uansett hvem du er, og hva du bruker mobilen til.

Der noen mobilabonnement kun tilbyr de grunnleggende tingene som nett, tale og SMS, kommer andre også med funksjoner som gjør deg tryggere på nett.

– Folk er heldigvis blitt mer bevisste, men det mange glemmer er at de i andre enden samtidig blir flinkere og flinkere, sier Aaslund.

– Det er ikke alltid like lett å gjennomskue svindelforsøkene. Har du dårlig tid kan det hende du ikke tenker over det, og så trykker du på en lenke du ikke skulle trykket på. Da bør det finnes sperrer på plass, gjerne et filter som stopper deg før det er for sent.

5. Tar dere mye bilder?

En funksjon du bør kunne forvente av et mobilabonnement i dag, er backup-løsninger som automatisk sikkerhetskopierer bilder og videoer fra mobilen. 

– Ubegrenset skylagring av alle bilder og videoer på mobilen er veldig praktisk, sier Aaslund.

– Bilder og video er store filer, men med dette kan du frigjøre plass på mobilen. Og det er greit å ta tak i, for mobilen begynner gjerne å oppføre seg litt rart om den blir for full.

Skylagring er noe som f.eks. Apple også tilbyr gjennom iCloud, men da med plassbegrensning. Samtidig kan det være vrient å få bilder direkte over fra telefonen og inn på maskinen.

– Med en skyløsning man kan logge på via PC blir det lettere å hente ned bildene.

Ulike familier – ulike løsninger

Hvordan fungerer så dette i praksis? La oss se på fire familier som har løst mobilhverdagen på hver sin måte med abonnement fra Telenor.

To kvinner, en katt ... og mye nett

Samboerne Tone og Pernille har katten Tordivel, som er en liten kjendis i sosiale medier med egen Instagram- og Twitch-konto.

Iblant fester de et kamera til Tordivel med trådløs kobling til en av mobilene deres. Så går de ut i skogen med ham og strømmer det de ser og det Tordivel ser.

Samtidig som de strømmer mye video ut, er de også glade i å se Netflix på toget når de i blant besøker moren til Tone.

Derfor har de gått for den høyeste hastigheten til abonnementet Next, som gir begge ubegrenset data, og er kjapp nok for direktesendte Tordivel-eventyr i høy oppløsning. Og fordi begge to har Next, kvalifiserer de til Next Familie som gir dem familierabatt.

Dame med katt og mobil

Streaming, spilling ... og litt sniking

Far og datter med mobil

Mens far (og snekker) Svein sluker podcaster på øret gjennom store deler av dagen, øver esport-håpet Sonja (17) på ferdighetene sine hver sjanse hun får – enten hun er med far på fisketur eller sitter på trikken.

Mor Stine mener mobiler er mest til å ringe med, til resten av familiens store forundring. Selv har hun gått for et Original-abonnement på 2 GB. «Mer trenger jeg ikke,» sier Stine, men hver ferietur sniker hun seg likevel til å strømme nyhetene og sporten på telefonen til Sonja eller Svein.

Svein og Sonja har nemlig gått for en Next Familie-løsning, som gir dem ubegrenset data – så de kan saktens være litt rause. Attpåklatten Simen (10) har på sin side fått Trygg Start, slik at han kan si fra når fotballtreningen er ferdig og han er henteklar. 

Samtidig har de Familiebonus, som gir ekstra data basert på hvor mange Telenor-produkter de har. De ekstra gigabytene de får hver måned har de bestemt seg for å donere til Simen, som på den måten får veldig mye data for pengene med sitt Trygg Start-abonnement. Noen ganger må han imidlertid finne seg i å dele dem med sin mor.

Når to blir til tre (og mange bilder skal tas)

Hamza og Amina er nettopp blitt foreldre til vesle Haydar. Nå som Amina er i perm sender hun en ikke ubetydelig mengde bilder og videoer til Hamza, venner og familie for å dokumentere de daglige trilleturene rundt omkring i byen. 

Hamza er ikke like stødig på mobilen som Amina og har ved et par anledninger slettet hele kamerarullen sin. Derfor har Amina hjulpet ham med å aktivere kontinuerlig sikkerhetskopiering via Min Sky for å sikre at Hamza ikke utraderer minnene fra den kommende pappapermen.

Amina bruker mobilen mye, men ikke hele tiden.  Derfor har hun valgt løsningen 15 GB+ for begge, sånn at Hamza aldri kan si at han «gikk tom for data». Nå får de begge 15 gigabyte hver måned, pluss litt til hvis de skulle trenge det.

Dame med barnevogn og mobil

Digitale liv som leves kan ikke alltid planlegges

Barn med mobil

De merket dataunderskuddet best i helgene og i feriene: Når Tine (13), som skiftet musikksmak annenhver måned, hadde glemt å laste ned de nye spillelistene sine. Når Morten (11) så ferdig Netflix-seriene lenge før de var fremme ved hytta. Eller når mamma Elise satt ute i ødemarka med jaktlaget sitt og trengte å få fram den kokkelering-i-det-fri-videoen som viste hvordan man kunne lage jegergryte på smeltevann, granbar og pur viljestyrke.

Elise prøvde å si til Tine og Morten at familien måtte huske å planlegge databruken og laste ned i forkant, men halvparten av gangene glemte hun det selv. Så hun ordnet et U18-abonnement med 20 GB og fri musikkstrømming til Tine, og satte opp Next Familie med ubegrenset data hver måned for seg selv og Morten.

Nå er det bedre flyt i hverdagen. Hun strømmer matlagingen fra ødemarka direkte til ungene på Facetime når de er hos faren sin, i håp om å lokke dem med neste gang hun skal ut og jakte elg. De har ikke bitt på ennå, men Elise er sikker på at det bare et spørsmål om tid.