Søk

Online.no

Meny

Mobilen min er stjålet – hva nå?

Dette gjør du hvis du mister eller blir frastjålet mobiltelefonen.

Vi bruker stadig mer tid på mobiltelefonen, og hyppig bruk gjør også at det er fort gjort at noe uforutsett skjer med den.

En undersøkelse fra Opinion fra 2015, viser at så mange som én av to nordmenn har opplevd å få mobiltelefonen ødelagt, mistet eller stjålet. Vet du ha du skal gjøre dersom uhellet er ute?

Sperr SIM-kortet med en gang!

Det første du bør gjøre om mobilen din er borte, er å sperre abonnementet ditt. Dette bør du gjøre selv om du er tvil om hvor mobilen din er blitt av – du kan nemlig gjenåpne abonnementet om det viser seg at den bare lå bak sofaputen.

Det er nemlig veldig lett å åpne SIM-kortet igjen om du likevel skulle finne mobilen – du kan ha samme SIM-kort, og får åpnet dette på få minutter.

Hvis mobiltelefonen er og blir borte, er det lett å bestille et nytt SIM-kort. Det gjør du helt kostnadsfritt via Mine Sider eller via Mitt Telenor-appen.

Slik sperrer du:

  • Er du Telenor-kunde, kan du sperre (og reaktivere) abonnementet på Mine Sider.
  • Om du fortsatt har tilgang på en mobil, kan du også sperre SIM-kort i Mitt Telenor-appen.
  • Alternativt kan du ringe 915 09 000, hvor du får mulighet til å sperre abonnementet via telefonmenyen.
  • Når det er gjort, blir abonnementet sperret for samtaler, SMS og datatrafikk.
  • Husk at abonnementet kun blir sperret, ikke kansellert, så du kan gjenåpne det når du har fått nytt SIM-kort.
  • Finner du igjen mobilen din, kan du gjenåpne SIM-kortet med en kode du får oppgitt. Ta godt vare på denne.

Anmeld tyveriet

Er telefonen stjålet, bør du anmelde tyveriet til politiet. Dette kan du gjøre på nett. Gå til politi.no for å fylle ut anmeldelsen. Politiet kan også få den stjålne mobilen sperret i EIR, et internasjonalt register som sørger for at mobiltelefoner ikke kan bruke eller selges videre.

Er du under 18 år bør du møte opp på en politistasjon sammen med en foresatt. Du kan også få en foresatt til å anmelde tyveriet på nett for deg.

Hvordan får jeg ny mobil raskt?

Har du Telenors mobilforsikring, og oppfyller kravene til erstatningsoppgjøret, er det Gjensidige som avgjør om mobil/nettbrett skal repareres, byttes eller erstattes med et kontantbeløp i henhold til ovennevnte.

Du kan lese mer om erstatningsoppgjøret i forsikringsvilkårene. Hvis du ikke er forsikret, kan få ny mobil raskt ved å kjøpe i Telenors nettbutikk, eller stikke innom nærmeste Telenorbutikk.

Hvordan sperrer jeg mobilen for uønskede utgifter?

Med Fast sperring eller Selvstyrt sperring, har du kontroll over utgiftene og kan sperre for kostbare samtaler og tjenester.

Slett sensitivt innhold

Har du sensitivt innhold på mobiltelefonen din, enten det er bilder eller jobbdokumenter, kan det være greit at dette slettes umiddelbart når mobilen er stjålet. Hvis du har aktivert automatisk sletting av data på mobilen din, slettes dataene automatisk hvis tyven har tastet inn feil kode nok ganger (for eksempel ti ganger). På iPhone aktiverer du denne på «Innstillinger», og inn på «Touch ID og kode». En annen mulighet er hvis du har aktivert fjernsletting på mobiltelefonen din. Da kan du fjernslette alt av innhold ved et par enkle tastetrykk ved et eventuelt tyveri.

Fjernsletting på iPhone: Apples løsning heter Finn iPhone. For at tjenesten skal fungere må du ha aktivert funksjonen fra før – er den ikke på når mobilen blir stjålet, er det for sent. Du slår på funksjonen under Innstillinger -> iCloud og Finn iPhone.

Fjernsletting på Android: Googles Android Device Manager for Android har flere likheter med Finn iPhone og koster ingenting. Tjenesten er tilgjengelig på alle Android-enheter med Android 2.2 eller høyere.

Dette gjør du på følgende måte: Innstillinger -> Om telefonen og Programvareoppdatering. Deretter gir du Android Device Manager tillatelse til å fjernlokalisere mobilen via Innstillinger -> Sikkerhet -> Enhetsadministratorer.

Husk mobilforsikring

Kjøper du mobil med SWAP, er skjermforsikring inkludert. Du kan også kjøpe SWAP Plussforsikring for kun 159 kr per måned. Da får du full dekning ved skade, tap og tyveri. Er du uheldig og mister eller ødelegger mobilen din, melder du bare skade, så får du en erstatningsmobil en virkedag senere. Du betaler kun 600,-/1000,- ved første skade (avhengig av hvilken mobil du har). 

For at forsikringen skal gjelde, gjør følgende:

Har du allerede SWAP-avtale og ønsker å bestille SWAP Plussforsikring kan du kontakte Kundeservice på 915 09 000. Merk! Det er karantenetid på 30 dager før du kan melde skade hvis du kjøper SWAP Plussforsikring i etterkant.

Aktiver BankID på nytt

BankID på mobil virker selv om du flytter SIM-kortet fra en mobil til en annen. Må du derimot bytte SIM-kort, for eksempel på grunn av tyveri, må du registrere BankID på mobil på nytt i nettbanken.

Slik gjør du det:  
Gå i nettbanken din og aktiver BankID på mobil. Det tar bare noen minutter og BankID på mobil er klar til bruk med det samme. Les mer om hvordan du aktiverer her.