- Hjem
- Mobilforsikring
- Vannskade på mobilen

Visste du at en pakke ris faktisk kan redde mobilen din fra vannskade? Foto: Bjørn Grimstad
Når du først har fått vann på mobilen er det lett å tro at den ikke kan reddes. I realiteten er det mye du kan gjøre for å redusere skadeomfanget.
Her er fem tips som kan redde mobilen din:
1. Skru av mobilen
Første bud: Vær rask! Jo raskere mobilen får førstehjelp - desto større sjanse er det for at den overlever.
For å unngå kortslutning, må telefonen skrus av så fort som mulig. Den største feilen du kan gjøre etter at mobilen din har vært utsatt for en vannskade, er å skru den på eller lade den. Det er derfor ekstra viktig å sørge for at mobilen er helt tørr før du skrur den på.
Har du en tradisjonell mobiltelefon, altså ikke iPhone, kan det være lurt å fjerne batteriet. Kombinasjonen vann, kobber og elektrisitet kan føre til at kobberlederne i telefonen irrer. Og selv om SIM- og minnekort tåler vann ganske godt, er det lurt å ta ut og tørke dem også.
2. Fjern deksler og vurder å skru den opp
Etter å ha fjernet alle deksler, kan du vurdere om du vil skru opp mobilen eller ikke. Velger du å gjøre det, er det større sjanse for at mobilen klarer seg. Men husk at du også vil miste garantien din. iPhone kan ikke skrus fra hverandre, så her gjelder det å ta av dekselet. Følg deretter tipsene om skylling og tørking der du kommer til.
Velger du å ikke skru den opp, fjerner du kun SIM- og minnekort, og avtagbare deksler.
Har du vært så uheldig å søle salt- eller sukkerholdig væske i mobilen, må du forberede deg på at komponentene kan bli klissete og vanskelige å få ut.
3. Legg mobilen i en bolle med ris

Legg mobilen i en bolle med ukokt ris. Foto: Bjørn Grimstad
Hvis du har sølt mye vann på mobilen, kan det være lurt å riste den et par ganger før du tørker den. Deretter er det bare å starte tørkingen. Bruk papir og håndklær for å få vekk det verste. På steder som er vanskelig å komme til, kan du bruke q-tips. Pass på at papir eller bomull ikke løsner og blir igjen inne i telefonen.
Det beste tipset er å legge mobilen i en bolle med ukokt ris over natten, eller lenger. Det kommer an på hvor mye vann som har kommet inn i telefonen. I verste fall kan du la den ligge i risen inntil en uke. Bytt risen hvert døgn. Ris har en fantastisk sugeevne og vil absorbere det som finnes av fukt.
Ved saltvannskader gjelder andre regler. Skru opp mobilen hvis du tør, og gi mobilen et dypdykk i ferskvann. Dette vil fjerne saltet som ofte fører til kortslutning i elektronikk.
4. Varm opp mobilen
Fuktighet forsvinner lettere om du utsetter mobilen for luft og varme. Når du gjør dette, husk at mobilen ikke tåler altfor høye temperaturer. Det kan gi duggskader på skjermen.

Ikke tørk mobilen i stekeovnen. Skulle du allikevel ta sjansen - sørg for å fjerne batteriet og at temperaturen ikke overstiger 60 grader. Foto: Katrine Øyvåg
Det anbefales ikke å tørke mobilen med hårføner eller å varme den opp i ovnen, da ikke alle modeller tåler det. Sola, derimot, kan du bruke. Men vær forsiktig med direkte sollys over lang tid.
5. Gi mobilen tid
Du bør gi mobilen en god hvileperiode før du prøver å slå den på igjen. Det kan fort bety to til tre døgn. Ventetiden kortes noe ned dersom du for eksempel legger den i ris som nevnt ovenfor.
Funker mobilen? Så bra! Da lønner det seg å ta back-up av innholdet med en gang. Noen ganger kan mobiltelefoner med vannskade fungere helt fint i en periode, før de slår seg vrange igjen.
Husk at du kan forsikre mobilen
Det er mye du kan gjøre for å redde mobilen fra vannskader. Sikrest er det likevel med forsikring. Kjøper du mobil med SWAP, er skjermforsikring inkludert, men for ekstra trygghet lønner det seg å ha en egen mobilforsikring mot tyveri og skade. For kun 59 kroner per måned, får du SWAP Plussforsikring. Da har du full dekning ved skade, tap og tyveri. Er du uheldig og mister eller ødelegger mobilen din, melder du bare skade, så får du en erstatningsmobil en virkedag senere. Du betaler kun 500 kr i egenandel ved første skade eller tapt mobil.
Har du allerede SWAP-avtale og ønsker å bestille SWAP Plussforsikring kan du kontakte Kundeservice på 09000. Merk! Det er karantenetid på 30 dager før du kan melde skade hvis du kjøper SWAP Plussforsikring i etterkant.
Tips til deg som vil passe litt ekstra på
Det er bedre føre var enn etter snar, er det noe som heter. Og det er definitivt noe i det. Det finnes tjenester som gjør at du ikke mister balansen helt om det skulle skje noe.
Når du bruker Mine Kontakter og Min Sky, så vet du at kontaktene og bildene dine alltid er ivaretatt.
Kilder: Wisegeek, Slideshare
SWAP forutsetter et FRIHET, Yng- eller U18-abonnement. Ved bytte av mobil må du inngå ny SWAP-avtale på 24 mnd. og levere inn din gamle mobil. Ved innbytte slettes utestående beløp opptil 12 mnd. Det er ingen binding på mobilabonnement. Se vilkår på telenor.no/swap.
Forsikring med SWAP

SWAP Skjermforsikring / 0,- per måned
Forsikringen er automatisk inkludert i SWAP-avtalen din, uten at du betaler noe ekstra.
- Dekker knust skjerm
- Skaden kan ikke være påført med vilje, og sikkerhetsforskriftene for forsikringen må følges
- Rask og enkel skademelding
- Svært rask reparasjonstid ved skade
SWAP Plussforsikring / 59,- per måned
Med SWAP Plussforsikring får du full pakke:
- Forsikringen dekker alle typer skader, inkludert tyveri, vannskade og tapt mobiltelefon.
- Skaden kan ikke være påført med vilje, og sikkerhetsforskriftene for forsikringen må følges
- Du får erstatningstelefon ved skade eller tapt mobil dagen etter at skaden er godkjent. Erstatningstelefonen er som ny, og du får den levert til nærmeste postkontor
- Du betaler kun 500 kr i egenandel ved første skade eller tapt mobil
- Kun 59 kr i måneden
Har du allerede SWAP-avtale og ønsker å bestille SWAP Plussforsikring kan du kontakte Kundeservice på 09000. Merk! Det er karantenetid på 30 dager før du kan melde skade hvis du kjøper SWAP Plussforsikring i etterkant.
AKTUELT PÅ ONLINE

