Søk

Online

Meny

– Kombinerer dataspill med god, gammeldags utelek

Norske gründere lanserer Playfinity – en «spillkonsoll for utelek».

– Vi tar det beste fra dataspill, og kombinerer det med god, gammeldags utelek, forteller Paal Smith-Meyer.

Han er markedssjef for og medgründer av det digitale utespillet Playfinity, som lanseres i disse dager.

Takket være avanserte sensorer, kombineres utendørs ballspill med digitale grep fra spillverden – noe som gir en opplevelse med det beste fra to verdener.

Playfinity består av en liten «datamaskin» full av avanserte sensorer. Denne kan plasseres inn i en ball – for eksempel.

Nye muligheter via mobilen

Selve «spillkonsollen» er en liten brikke som er så liten at den får plass i en lomme – eller i en ball, som den som følger med i pakken.

– Inne i ballen plukker sensoren opp alt som skjer med ballen, og sender denne informasjonen tilbake til mobilen. Denne kan da skape lydeffekter, kommentere spillet og samle poeng, forklarer Smith-Meyer.

Han forteller at de med Playfinity ønsker å trekke frem den frie leken, samtidig som de ikke er «anti-teknologi»:

– Vår ambisjon er å skape mer balanse i leken, der teknologien får en støttende funksjon i stedet for en lederrolle.

Du starter spillet med å sveipe ballen over mobilen – som du deretter kan legge i lomma.

Spill med venner – overalt

Hvem kan kaste ballen høyest, eller flest ganger over en «usynlig vegg» uten å miste den i bakken?

Mulighetene med Playfinity er mange – spesielt ettersom du i den medfølgende appen også kan lage egne spill, med egne regler.

Selve den oransje ballen er god å kaste for både små og store. For å starte et spill, velger du bare modus på mobilen, før du sveiper ballen over skjermen. Dermed er det bare å legge vekk mobilen og kaste i vei – mens lyden gir en følelse av å være inni spillet.

– Takket være koblingen med mobilen, kan du også utfordre venner selv om dere ikke er i samme gate, eller har tid til å spille samtidig, forklarer Smith-Meyer – og legger til at det av sikkerhetshensyn bare er mulig å legge til venner du har spilt fysisk med tidligere.

Fakta: Slik spiller du med Playfinity

  • Last ned Playfinity-appen
  • Hold ballen mot mobilen – pip, så er du med!
  • Trykk start, putt mobilen i lomma, og la lydeffektene ta deg inn i nye utendørsopplevelser
  • Se resultater på mobilen, og send en utfordring til dine venner
  • Lag egne spill, del dem og bli best!
  • Kjøp Playfinity i Telenors nettbutikk

– Ville heller spille inne enn leke ute

Hele ideen til Playfinity kom da industridesigner Eivind Solberg registrerte at nevøen hans heller ville spille inne enn å leke ute.

– Så vi samlet oss, fem fedre, for å skape noe som skulle få barn og unge ut for å leke igjen, sier Smith-Meyer.

Løsningen utnytter mulighetene med dagens mobilteknologi, men alltid med mennesket i sentrum.

–  Det handler om å finne en balanse. På mobilen velger man et spill, og så legger man den vekk. Dermed blir fokuset på selve leken og det å spille sammen – ikke på teknologien, sier Smith-Meyer.

Helnorsk produkt

Det å bygge en helt ny teknologiplattform i Norge, med produksjon av både software og hardware innenfor landets grenser, har vært en interessant utfordring for Playfinity-gründerne.

– Men vi har hatt troen på oss selv, og satset på dette 100 prosent. Fordi det er viktig at noen går foran, og fordi det å få barn ut og leke igjen er en global utfordring, sier Smith-Meyer og legger til:

– Vi har hatt kjempestøtte i StartupLab og Telenor fra begynnelsen, som begge satset på oss og ga oss plass i akseleratorprogrammet. Og dette er bare begynnelsen. Nå gleder vi oss til å bli enda bedre, gjennom all feedbacken vi får fra de første brukerne.

Selve «datamaskinen» plasseres inni ballen – der den ligger trygt.

Hvem er Playfinity?

Playfinity består av fem norske familiefedre i 40-årene, med bred bakgrunn fra teknologi, design og business.

Det hele startet da industridesigner Eivind Solberg møtte elektroingeniøren Jarle Nordby-Bøe, som jobbet med sensorteknologi og Internet of Things i Texas Instruments.

– Det var da kimen til det vi står med i dag ble født, sier markedssjef Paal Smith-Meyer, som selv har jobbet som sjefdesigner og leder for New Business-avdelingen for LEGO i Danmark.

De andre to gründerne, dataingeniør Stian Vælitalo og siviløkonom og master i informasjonssystemer, Henrik Stub Aune, har lang fartstid i bedrifter som Evry, Posten, PwC og Statoil.