Søk

Online.no

Meny

Over 150.000 nordmenn har opplevd ID-svindel på nett

Slik unngår du å bli en av dem.

De siste to årene har over 150 000 nordmenn opplevd at noen benyttet deres identitet til å begå straffbare handlinger.

Det viser den nasjonale undersøkelsen om ID-tyveri som Norsk Senter for Informasjonssikring (NorSIS) gjennomfører årlig i samarbeid med Skatteetaten.

Indikasjoner på at du kan være utsatt for ID-tyveri:

  • Du mottar regninger for produkter du ikke har bestilt 
  • Du ser transaksjoner (bevegelser) på din kredittkortfaktura som du ikke kjenner igjen
  • Du mottar bekreftelse på kreditt eller kredittramme uten å ha spurt om dette
  • Du mottar varsel om at adresseendring er mottatt
  • Du mottar telefon eller brev om kjøp du ikke har gjennomført
  • Du mottar gjenpartsbrev av kredittsjekk uten selv å gjort handel som gjør dette nødvendig

Kilde: Politiets brosjyre om ID-tyveri, utarbeidet i samarbeid med NorSIS.

Ofte brukt til netthandel

Den aller største gruppen av de som hadde opplevd å bli svindlet – 61 prosent – opplyste at dette var relatert til netthandel.

– Mange opplever at en svindler benytter deres identitet for å handle varer på internett, og få dem tilsendt gjerne gjennom post i butikk. Her er mekanismene for at dette ikke skal skje dessverre for dårlig hos enkelte nettaktører, sier rådgiver Ole Anders Ulsrud i NorSIS som en kommentar til undersøkelsen.

Han viser også til at det ikke alltid er fremmede som står for svindelen:

– Fortsatt er det mange saker som omhandler ID-tyveri i nære relasjoner, og her er ofte summene det svindles for store.

Mange opplever også at identiteten deres misbrukes ved at for eksempel private bilder blir stjålet og deretter spredd på nett, eller at falske profiler opprettes for å sverte vedkommende i sosiale medier.

Sikker ID fjerner bekymringer

Som Telenor-kunde kan du nå slippe å bekymre deg for at dine personlige data skal misbrukes eller komme på avveie.

Med tjenesten Sikker ID vil du umiddelbart bli varslet hvis dine personopplysninger skulle komme på avveie, og du kan få hjelp ved misbruk av din informasjon. Du vil kunne få både advokatbistand og økonomisk kompensasjon dersom du skulle bli rammet av ID-tyveri eller svindel.

Sikker ID er inkludert i Telenors mobilabonnement Trygg, men kan også bestilles som en tilleggstjeneste til alle de private mobilabonnementene fra Telenor.

Hvordan fungerer Sikker ID?

Sikker ID består av tre elementer som sikrer deg når du er på nett:

ID-monitorering

Med ID-monitorering blir du varslet hvis vi finner din e-postadresse og innloggingsdetaljer et usikkert sted på nettet. For å bli varslet må du først registrere hvilke e-postadresser som skal overvåkes.

ID-tyveriforsikring 

Sikrer deg hjelp dersom du er blitt utsatt for ID-tyveri, slik at du får advokatbistand og økonomisk kompensasjon ved misbruk og svindel. I tillegg får du hjelp om noen har laget en falsk profil med dine opplysninger.

Nettslett

Med Nettslett får du hjelp til å fjerne uønsket innhold på nett. Dette gjelder både ting som blir skrevet om deg og private bilder på avveie. Du kan få advokatbistand og en kontaktperson som tar på seg jobben med å slette bilder og kommentarer for deg, samt økonomisk kompensasjon.