Over 150.000 nordmenn har opplevd ID-svindel på nett

Slik unngår du å bli en av dem.
Slik unngår du id-svindel

Bare i 2016 opplevde over 150 000 nordmenn at noen benyttet deres identitet til å begå straffbare handlinger.

Det viser den nasjonale undersøkelsen om ID-tyveri som Norsk Senter for Informasjonssikring (NorSIS) gjennomfører årlig i samarbeid med Skatteetaten.

Ofte brukt til netthandel

Den aller største gruppen av de som hadde opplevd å bli svindlet – 61 prosent – opplyste at dette var relatert til netthandel.

– Mange opplever at en svindler benytter deres identitet for å handle varer på internett, og få dem tilsendt gjerne gjennom post i butikk. Her er mekanismene for at dette ikke skal skje dessverre for dårlig hos enkelte nettaktører, sier rådgiver Ole Anders Ulsrud i NorSIS som en kommentar til undersøkelsen.

Han viser også til at det ikke alltid er fremmede som står for svindelen:

– Fortsatt er det mange saker som omhandler ID-tyveri i nære relasjoner, og her er ofte summene det svindles for store.

Mange opplever også at identiteten deres misbrukes ved at for eksempel private bilder blir stjålet og deretter spredd på nett, eller at falske profiler opprettes for å sverte vedkommende i sosiale medier.

NYHET! Sikker ID fjerner bekymringer

Som Telenor-kunde kan du nå slippe å bekymre deg for at dine personlige data skal misbrukes eller komme på avveie.

Med den nye tjenesten Sikker ID vil du umiddelbart bli varslet om det oppdages at dine personopplysninger skulle komme på avveie, samt at du får hjelp om disse skulle bli misbrukt. Du vil kunne få både advokatbistand og økonomisk kompensasjon dersom du skulle bli rammet av id-tyveri eller svindel.

Sikker ID er inkludert i Telenors nye mobilabonnement Trygg, men kan også bestilles som tilleggstjeneste til alle de private mobilabonnementene fra Telenor.

Populært på Online.no nå: